A
Jag hittade en flaska Bayer Hedonal i källaren när jag flyttade och det verkar som att det kan vara något MCPA aktigt.
Det står: verksamma beståndsdelar: Diklorprop (kaliumsalt) 150g/lit + 2,4-D (trietanolaminsalt) 75 g/lit.
ska man använda eller lämna till kem-återvinningen?

Körde Hedonal ifjol då farsan haft kvar ett antal flaskor, funkade bra på maskrosor, men lite sämre på groblad. Jag skulle absolut använda den igen i brist på bättre grejor.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Någon som testat detta? Ska fungera även på kirskål. Med det dödar även gräset. I och med att loredo quattro inte klarade av stora vildvuxna parksallad så testar jag detta på det. Bladen blev vissna på 30 min. Blir spännande att se. Medlet pelargonsäure i

• Vildvuxen grönska med vissnande blad efter behandling med ogräsmedel innehållande pelargonsäure.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vissnande gröna blad av parksallad efter användning av ogräsmedel.
    Skapa konto
  • Flaska med ogräsmedel 'Finalsan GierschFrei' av Neudorff för behandling av kirskål.
    Skapa konto
På dina tidigare bilder såg det ju ut som att Loredo Quattro hade fått parksalladen att bita i gräset?

Pelargonsyra funkar annars som ogräsättika. Bladen dör men inte roten.

Jag kan rapportera att mitt försök att köra med halverad dosering av Dicotex inte verkar ha varit så lyckat. Visst ser man att ogräset blivit påverkat, men det har inte dukat under. Blir nog att köra en ny attack med full dosering snart igen.

• Gilla
tpsoft
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
På dina tidigare bilder såg det ju ut som att Loredo Quattro hade fått parksalladen att bita i gräset?

Pelargonsyra funkar annars som ogräsättika. Bladen dör men inte roten.
Ja där gräsmattan är tog det det mesta, lite fläckar kvar bara. Dock har jag en slänt som det bara växte parksallat som inte det tar. Har kört på 2 gånger.

Menar du att du har enbart parksallat och inget gräs alls? Isåfall kan du väl totalutrota utan selektivitet med Roundup eller motsv?

Pen Pen skrev:
Menar du att du har enbart parksallat och inget gräs alls? Isåfall kan du väl totalutrota utan selektivitet med Roundup eller motsv?
Någon som påstod att roundup inte hjälpte mot det

Aha, då förstår jag.

• Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Jodå, Roundup funkar på parksallat. Det kan behövas två behandlingar. Salladen är livskraftig, men inte som alien-växten parkslide.

Fantastiskt resultat av tragglat med oregelbundna verb med tyskan! Väl värt 5 års slit i skolan! ;)

Dicotex is the sh-t, som de säger i Bayern.

Hoy!

Får inte MCPAn att ta klövern, vad finns det för möjlighet med triclopyr i sverige? (ebay.de?)

MCPA tog definitivt min klöver trots att det inte var målet med min bekämpning. Det är möjligt att det tog längre tid för klövern än det ogräs som var målet, men borta är den (på gott och ont).

Såg att alla som säljer stroller ogräsmedel skulle sluta med detta efter ett beslut från kemikalieinspektionen. Kanske dags att göra en till order på dicotex innan det blir förbjudet att föra in i Sverige.
Någon som vet mer?

Kanske körde på det försent på säsongen, nya tag till våren. (eller kör ni på även nu under sommaren/hösten)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.