1 023 227 läst · 2 320 svar
1023k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Jag hittade en flaska Bayer Hedonal i källaren när jag flyttade och det verkar som att det kan vara något MCPA aktigt.
Det står: verksamma beståndsdelar: Diklorprop (kaliumsalt) 150g/lit + 2,4-D (trietanolaminsalt) 75 g/lit.
ska man använda eller lämna till kem-återvinningen?
Det står: verksamma beståndsdelar: Diklorprop (kaliumsalt) 150g/lit + 2,4-D (trietanolaminsalt) 75 g/lit.
ska man använda eller lämna till kem-återvinningen?
Medlem
· Västra götaland
· 204 inlägg
Någon som testat detta? Ska fungera även på kirskål. Med det dödar även gräset. I och med att loredo quattro inte klarade av stora vildvuxna parksallad så testar jag detta på det. Bladen blev vissna på 30 min. Blir spännande att se. Medlet pelargonsäure i
Produkter som diskuteras: "ogräsättika"
Tryckspruta för ogräsättika 7 liter Hozelock
Med 7 liter behållare
529 kr inkl moms
Läs mer
Jag kan rapportera att mitt försök att köra med halverad dosering av Dicotex inte verkar ha varit så lyckat. Visst ser man att ogräset blivit påverkat, men det har inte dukat under. Blir nog att köra en ny attack med full dosering snart igen.
Medlem
· Västra götaland
· 204 inlägg
Ja där gräsmattan är tog det det mesta, lite fläckar kvar bara. Dock har jag en slänt som det bara växte parksallat som inte det tar. Har kört på 2 gånger.svartöra skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 204 inlägg
Hoy!
Får inte MCPAn att ta klövern, vad finns det för möjlighet med triclopyr i sverige? (ebay.de?)
Får inte MCPAn att ta klövern, vad finns det för möjlighet med triclopyr i sverige? (ebay.de?)
Kanske körde på det försent på säsongen, nya tag till våren. (eller kör ni på även nu under sommaren/hösten)