Hur är det med det här round up? Finns en rejäl spruta man kan köp för hyfsad billig peng på t ex ICA el. Lantmännen.
Hur står den sig emot dessa tyska produkter folk köper?
 
G Ganescha skrev:
Hur är det med det här round up? Finns en rejäl spruta man kan köp för hyfsad billig peng på t ex ICA el. Lantmännen.
Hur står den sig emot dessa tyska produkter folk köper?
Round up är bra grejer, spruta på över hela gräsmattan så skall du se att allt ogräs dör!
 
H Helmersson skrev:
Round up är bra grejer, spruta på över hela gräsmattan så skall du se att allt ogräs dör!
Och gräs...
 
Men någonting måste man väl kunna göra som inte kostar en skjortan?
Stroller är ju knappast gratis och räcker inte något vidare långt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det så svårt att förstå?
Använd inte syntetiska, giftiga ämnen där du inte har full kontroll över hur det drabbar levande organismer, växter som djur.



Har fått för mig att vi "amatörer" som inte driver jord- eller skogsbruksfastigheter professionellt, bara får köpa "utspädda" varianter av dessa växtgifter.
Och det är bland annat därför som man gärna köper från länder med mindre restriktiva regler.
Rätt eller fel?
Ja Roundup är ju ett varumärke som används för att sälja mindre effektiva bekämpningsmedel till privatpersoner tack vare att det är synonymt med ogräsbekämpning. Proffsen använder andra preparat med glyfosat i sedan deras patentet gick ut.
 
"Mindre effektiva", beror ju på hur man ser det, Roundup (Glyfosat) är för total utrotning, det vill du inte spruta ut hur som helst.
Har provat att totalutrota med vanlig ättika, fungerar rätt bra det också.
 
Hat du kört ättika på hela gräsmattan?
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Givetvis inte, bara där jag vill att allt ska dö, ättika dödar ju även gräset.

Denna tråd handlar ju om selektiva ogräsmedel, så vi håller oss till det och skippar diskussioner om Roundup osv.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
H Helmersson skrev:
Ja Roundup är ju ett varumärke som används för att sälja mindre effektiva bekämpningsmedel till privatpersoner tack vare att det är synonymt med ogräsbekämpning. Proffsen använder andra preparat med glyfosat i sedan deras patentet gick ut.
Nja, är väl inte hela sanningen.

Roundup som säljs till ut till privatkonsument har glyfosat som verksam substans, dock i en lägre dos pga folk inte vet hur man ska använda de. Skulle man ställa ut en 20 liters dunk som används inom jordbruk till valfri privatperson så skulle dunken vara slut innan sommaren har passerat på 1000kvadrat tomt...

Att man använder andra produkter än Roundup är precis som med Losec, man köper det som ger mest substans för pengarna och användarvänligt. Dock fortfarande glyfosat som verksam substans som du nämnde.
 
Körde det här tyska Dicotex medlet på min gräsmatta. Sprutade med en 5L spruta. Blandade 5ml till 5L vatten. När ska man förvänta sig någon skillnad? Har inte hänt ett skvatt efter 2 dagar. Regnade dock dagen efter. Sprutade ganska hårt på maskrosbladen.
 
G Ganescha skrev:
Körde det här tyska Dicotex medlet på min gräsmatta. Sprutade med en 5L spruta. Blandade 5ml till 5L vatten. När ska man förvänta sig någon skillnad? Har inte hänt ett skvatt efter 2 dagar. Regnade dock dagen efter. Sprutade ganska hårt på maskrosbladen.
Om du använder spruta så ska det vara 10 ml per liter vatten för 10 kvadratmeter. Dina 5 ml täcker bara 5 kvadratmeter, det blir nog lite omständligt att spruta så mycket vatten på liten yta så blanda en lite starkare koncentration.

Rätt doserat brukar de första tecknena visa sig efter ett par dagar. Ogräset börjar krulla sig och dylikt. Men det är först efter 7-14 dagar som de börjar vissa och dö. Vissa ogräs visar inga tecken alls förrän efter en vecka.

Om det är varit regnfritt i åtminstone 18 timmar så är det lugnt. Spruta helst när det är lite soligt så att det snabbt torkar in i bladen.
 
Hmm.. okej, kör en hårdare blandning då.
 
Åsa Lund
Är det verkligen snabbare att spruta på enskilda maskrosor än att ta upp dem med ogräsjärn?
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
C
Det är inte frågan om tid.
När jag använde ogräsjärn så bar jag bort gräsmattan bit för bit..... Om alla hus i området skulle hålla efter sina maskrosor så skulle det säkert fungera bra för det skulle inte finnas så många. Så jag övergick till att använda gift, nu har även grannarna börjat använda gift när de har sätt hur effektivt det är. Kanske efter något år kan jag börja använda järnet igen när det inte kommer så många mera.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Blandningen på flaskan säger 1ml o 1L. 5L borde väl då ha 5ml av medlet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.