Passade på att stödbeställa lite mer Dicotex.

Hej, halkade in i detta forum, för att jag ville tipsa om, man besöker Spanien, kan man strosa in i en bygghandel/järnaffär (gärna en mindre) och köpa ett bekämpningsmedel typ Dicotex som heter Tomcato, (det finns säkert flera fabrikat) jag har använt det ett flertal år, köpte senast 2st. halvlitrar för 4,9 euro/st.

N novisen52 skrev:
Hej, halkade in i detta forum, för att jag ville tipsa om, man besöker Spanien, kan man strosa in i en bygghandel/järnaffär (gärna en mindre) och köpa ett bekämpningsmedel typ Dicotex som heter Tomcato, (det finns säkert flera fabrikat) jag har använt det ett flertal år, köpte senast 2st. halvlitrar för 4,9 euro/st.
Jag snabbgooglade lite men det enda jag hittade var Probelte Tomcato som ser ut att vara glyfosat 36%, samma verksamma ämne som Roundup. Dvs ett icke selektivt bekämpningsmedel som tar allt.

Priset är väldigt bra dock. De tyska motsvarigheterna jag sett brukar ligga på ca ~250 kr litern plus frakt.

På de flaskor jag har köpt står det Tomcato herbicida, och en bild på en gräsmatta, sedan är det så liten text så jag har inte orkat läsa den, men det funkar att ta bort ogräs för mig.

Hej, bara en jämförelse från vår till höst med hjälp av loredo qattro.

• Trädgård på våren med loredo quattro-behandling, gröna löv och ungt träd i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en trädgård vid en röd ladabyggnad med en upphöjd odlingsbädd i förgrunden.
    Skapa konto
  • Lusgrön äng i kvällsljus med träd och ett litet hus i bakgrunden, använd Loredo Quattro för jämförelse.
    Skapa konto
  • Utsikt över en gräsmatta vid skymning med ett litet träd och en stenhög med ved nära en röd husvägg.
    Skapa konto
  • En grön gräsmatta med några löv, en skymt av en röd låda i hörnet, och träd i bakgrunden med en skymt av gryning eller skymning.
    Skapa konto
  • Trädgård vid skymning med två träd, spridda löv på gräsmattan och ett stenblock med spade.
    Skapa konto
  • Gilla
Jonord och 9 till
  • Laddar…
T
Kört Dicotex med bra resultat, går dock helt bet på denna revande växt i gräsmattan. Har någon något förslag på alternativt medel eller metod? Problemväxt i gräsmatta, möjligt ogräs, bland grässtrån.
Skapa konto

T
Hej, 82 % av insekterna har försvunnit under sommartid, med trolig orsak den ökande mängden bekämpningsmedel (DI 11 dec). Så vill man ta ansvar för att barnbarnen ska slippa getingstick så är det bara att fortsätta spruta på. Jag kommer dock börja reva Veronican för hand.

• Utzoomad bild av en tidningsartikel om minskningen av flygande insekter och dess konsekvenser för ekosystemet.
    Skapa konto
  • Gilla
Billy___ och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag fått hem en flaska Banvel M och ska behandla min gräsmatta. Det jag undrar över är hur känslig exempelvis en ligusterhäck är att få lite på sig? Jag har en hel del ogräs nära häcken, och även runt äppelträd samt andra prydnadsbuskar.
Bör jag vara väldigt försiktig?

L
Köp gödningsmedel istället. Ett starkt gräs, dödar alla andra former av ogräs. Bästa sättet är att göda och klippa ofta.

Använd det med lite försiktighet, men stora träd och häckar tar det inte död på ...

Eftersom tråden vaknat så vill jag dela med mig av den mycket sköna erfarenheten jag har av Dicotex. Med den här underbara värmen vi har så växer det så det knakar i trädgården. Jag har fått klippa gräsmattan två gånger på mindre än en vecka och det tydligaste resultatet av Dicotex är att det i princip inte finns en enda maskros i mattan.

Sedan vi köpte huset för snart fem år sedan har jag varje dag under sommaren gått ut och ryckt upp säkert 10-15 maskrosor. Idag, efter att jag klippt mattan, tog jag maskrosplockaren och tog kanske tio maskrosor...alla i utkanten av gräsmattan, troligen där jag inte sprutade förra året.

Jag är fortfarande av den starka övertygelsen att det är bättre att köra en "shock and awe"-attack istället för ett utdraget utmattningskrig mot ogräset. Döda allt med kraft en gång är bättre än köra klena småstötar under lång tid. Får man bort ogräset snabbt får det önskade gräset bästa möjlighet att etablera sig naturligt och det gör att man framöver inte behöver använda gifter för att upprätthålla balansen. Jag kommer behöva punktspruta vissa delar där det fortfarande finns lite ogräs i mattan, men då är det precisionsbombning istället för bombmattor.

Men alla gör ju som de själva vill...:)

• Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Jag kan bara instämma i detta. Jag plockade 7 maskrosor i helgen och det är ett par år sedan jag sprutade dicotex. Thats it. Jag har några ogräs som ska få sig en omgång men det är också små punktinsatser.

• Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Köp gödningsmedel istället. Ett starkt gräs, dödar alla andra former av ogräs. Bästa sättet är att göda och klippa ofta.
Ja alltså, jag är gräsmattefetischist och på landet ser den ut som en fairway. Jag vet att ett friskt gräs tar över ogräs, men i mitt nya hus funkar det inte riktig ännu. Därför har jag för nån timme sedan sprayat mattan med Banvel M. Ska bli kul att se hur det ser ut om nån vecka.

L
Det ska finnas 1200 ogräsfröer eller mer i en hink med jord från din gräsmatta. Ogräs är starkt när jorden inte mår bra. Jorden kommer må dåligt med bekämpning. Nej, utrota allt ogräs går inte. Det är bara så att gräset måste vara starkare så kommer det göra jobbet åt dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.