G Ganescha skrev:
Blandningen på flaskan säger 1ml o 1L. 5L borde väl då ha 5ml av medlet?
Det där är väl blandningen om man ska vattna ut det, då går det åt minst tio gånger mer vatten än när man sprutar.
Den totala mängden som hamnar på ogräset verkar vara det viktigaste.
Men 1% är den beprövade besprutningsblandningen, kör på den.

Okej, till 5L vatten ska jag ha hur mycket?

G Ganescha skrev:
Okej, till 5L vatten ska jag ha hur mycket?
50 ml till 50 kvadratmeter om du ska spruta.

Å fan, då blir det till att beställa ett par flaskor till.

mg765 mg765 skrev:
50 ml till 50 kvadratmeter om du ska spruta.
Jag blandar också 50ml till 5 liter vatten, men jag med flera sprutar bara på ogräset.
På min matta räcker 5liter vätska till 600 kvadratmeter gräsyta.

Läste för snabbt.
Jag sprutade också bara på mitt ogräs. Har dock en jääääkla massa ogräs

Redigerat:
Precis, rätta mig om jag har fel, det handlar väl mest om att få ut rätt mängd herbicid som krävs för den yta man har. Om det sen går åt 1 liter eller 5 liter vatten för att få ut det på ytan är sak samma.
Sen får man försöka hitta en lämplig mängd för punktbesprutning också.

Enligt Olle Bergs Facebooksida kommer Stroller Plus+ Kombi sluta säljas 30:e september i år...tur att man hittat ett effektivare och billigare alternativ via den här tråden!! :D

Dock är jag lite besviken på Dicotex det här året. Jag testade först att köra med halva doseringen vilket inte funkade alls. Sen körde jag med full dosering och jag tycker inte att det tagit alls lika bra som förra året. Röllekan har dött och några andra oidentifierade ogräs men de vanliga grobladen eller parksalladen (jag vet inte riktigt vad det är för något) har inte dukat under som de gjorde förra året, och då punktsprutade jag dem den här gången.

En sak som jag dock testade med resultat var att spruta på ett par åkerfräken som växer in från grannens tomt. Jag har förstått att dessa är extremt svåra att utrota, så jag är lite orolig att de ska invadera min gräsmatta, men efter lite Dicotex så har de vissnat helt. De blev först rostbruna och är nu i princip svarta. Jag vet dock inte om detta bara kommer göra dem förbannade så de hämnas genom att sätta en massa fler skott...det återstår att se.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jag såg det, men stroller plus kombi tycker jag inte var något vidare, jag gödslade enligt beskrivningen men det hände inte mycket med ogräset.
Tror ni man måste köpa på sig mer Banvel M eller Dicotex också, kanske finns en risk att det försvinner snart tänkte jag?

Jag TROR inte att det är någon fara för Banvel M eller Dicotex från Tyskland. Anledningen till att Stroller försvinner har NOG med våra sjuka regler här i Sverige att göra.

Dicotex i sin nuvarande form bör bli förbjuden 31 januari 2018 i hela EU.

"På rad 57 för ämnet mekoprop-P ska datumet i den sjätte kolumnen (Godkännande till och med) ersättas med ”31 januari 2018”"
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32016R2016

Banvel M verkar inte innehålla mekoprop-P och bör inte påverkas. MCPA och Dicamba verkar inte vara bland de ämnen som förbjuds (kan ha fel, bara läst översiktligt).

Sen kan det vara så att det finns en karenstid för mekoprop-P så att de får säljas t.ex. 6 månader efter officiellt förbud. Jag har som sagt bara läst översiktligt.

Så är det för Stroller Kombi Plus här i Sverige. Tillståndet från Kemiinspektionen gick ut 1 april i år, tillverkaren sökte inte nytt tillstånd utan istället anstånd i 6 månader vilket beviljades (alltså är sista försäljningsdag 30 sep).
http://webapps.kemi.se/BkmRegistret...etails?produktId=11415&produktVersionId=14733

Fasen...allt som fungerar bra försvinner...:( Någon som vet hur lång "shelf life" det är på Dicotex?

Jag kan inte svara för Dicotex specifikt, men jag har hört från en bonde att när man öppnar en flaska så påbörjas nedbrytningen. D.v.s. en oöppnad flaska borde kunna hålla sig(?). Rekommendation var att använda en öppnad flaska inom 2-3år. Har dock inget som backar upp detta mer än bondens ord!

Men om mekoprop ska förbjudas i hela EU kan man anta den inte är så hälsosam! Förhoppningsvis kommer det en ny ersättare som går att importera från Tyskland.

Roundup är ju glysfosat, så ja det lär det ju göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.