1 021 707 läst · 2 320 svar
1022k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Jag gjorde en ny tråd om detta,M medic skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...mcpa-mm-foerbjuds-foer-privatpersoner.299395/
Det funkar så länge som det växer, men just nu är det ju torrt och kanske dålig tillväxt. Även om det växer bra kan det ta en månad innan effekten syns tydligt. Jag brukar föra en dagbok så jag vet vad jag har gjort och inte duttar på för ofta.C Christoffer L skrev:
Här är mitt resultat med loredo quattro.
Före och efter 2 veckor.
Fantastiskt resultat och dessutom såg gräsmattan hemsk ut förra året.
Före och efter 2 veckor.
Fantastiskt resultat och dessutom såg gräsmattan hemsk ut förra året.
Jag började min ogräsjakt med loredoQ men kör nu med Dicotex, har dock en känsla av att loredon faktiskt var betydligt effektivare.Needas skrev:
Eller så är det bara det starkaste ogräset som är kvar nu!
Har du provat bågot annat medel än loredo?
Nej det är första gången jag använder något sånt!Peter2400 skrev:
Funderar lite på dosering. 60ml Banvel M på 10L vatten går ju åt till 100kvm. Men det blir mycket vatten att spruta ut med en tryckspruta, har testat att gå 2 pass över gräsmattan och det går åt c:a 2L vatten.
Jag antar 60ml på 2L vatten blir för starkt? Har ni någon rekommendation, jag vill ju inte gå för många gånger över gräsmattan, det är väl inte bra att gå runt i ångorna från medlet.
Jag antar 60ml på 2L vatten blir för starkt? Har ni någon rekommendation, jag vill ju inte gå för många gånger över gräsmattan, det är väl inte bra att gå runt i ångorna från medlet.
Någon som provat med ejektor? Sån man får om man köper mossa GTI t ex.
Kanske blir svårt att dosera?
Har hela framsidan täckt av rölleka bl a. Vilken rekommenderar ni att köpa för det ogräset? Finns lite annat också men består huvudsakligen av just rölleka.
Kanske blir svårt att dosera?
Har hela framsidan täckt av rölleka bl a. Vilken rekommenderar ni att köpa för det ogräset? Finns lite annat också men består huvudsakligen av just rölleka.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det hör nog inte alls hit, men ni är väl försiktiga med vad ni sprutar ut på era gräsmarker.
Jaq tänker då på den dagsaktuella giftskandalen i Nederländerna, där man spärrat av ca 150 bondgårdar och rensat miljontals ägg från affärerna i hela Europa.
Allt på grund av att man sprutat hönsen, och deras omgivningar, med anti-löss och -fästingmedel, som tydligen kan göra oss människor sjuka.
Har själv stor mark, med mycket betesäng.
Där finns inga "ogräs", men däremot fridlysta orkidéer, Nattviol.
Där går kor och höns och ibland hästar och betar (förutom en och annan hare, rådjurs- och älgflock).
Det finns inte på kartan att vi skulle spruta mot "ogräs" eller gödsla vår mark med konstgjorda medel!
Jaq tänker då på den dagsaktuella giftskandalen i Nederländerna, där man spärrat av ca 150 bondgårdar och rensat miljontals ägg från affärerna i hela Europa.
Allt på grund av att man sprutat hönsen, och deras omgivningar, med anti-löss och -fästingmedel, som tydligen kan göra oss människor sjuka.
Har själv stor mark, med mycket betesäng.
Där finns inga "ogräs", men däremot fridlysta orkidéer, Nattviol.
Där går kor och höns och ibland hästar och betar (förutom en och annan hare, rådjurs- och älgflock).
Det finns inte på kartan att vi skulle spruta mot "ogräs" eller gödsla vår mark med konstgjorda medel!
Om det är en stor yta skulle jag använda en spridarramp till vattenkannan.G Ganescha skrev:
http://www.granngarden.se/Sortiment/Trädgård/Bevattning/Övrig-Bevattning/Spridarramp-Grouw/p/1177959
(Eller förresten, jag skulle själv använda stroller kombi och sprida med vagn och se nästa år vad som återstår.)