Blah blah.

• Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Gick ut och provade en mindre yta i höstas när jag hade fått hem mitt, men det var nog för sent på året då det inte gjorde något skillnad.

Men nu har gräset och ogräset börjat växa finfint och jag gick ut med sprutan och tog ca 100m2 gräsmatta på framsidan. Bara 1100m2 kvar att spraya men det får bli morgondagens syssla.

Jag har ingen förhoppning om fairwaygräsmatta, men däremot vill jag ha bort stora delar av ogräset för att få en mjukare matta med mer gräs i. Så nu är kriget igång på allvar

Du kommer se en stor skillnad Grillen. Tyvärr tar det inte vitgröe, men mycket annat man inte vill ha. Som jag skrivit tidigare i tråden tog Dicotex all vår rölleka, vilket jag förstått är ganska svårbekämpat.

L
elpaco elpaco skrev:
Blah blah.
"Jag hänger timmar på Olles forum. Läser så många olika frågor och svar jag kan komma över."
Då borde du ha läst att han säger att det räcker med att gödsla på rätt sätt för att det ska fungera.
Räcker inte det. Så måste du förbättra jorden eller tom köpa bättre jord.

• Gilla
panodil
  • Laddar…
Låt oss diskutera erfarenheter med MCPA i den här tråden och Olle Bergs gräsmatteteorier i någon annan tråd. /Moderator

• Gilla
Semiproffset och 4 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Det ska finnas 1200 ogräsfröer eller mer i en hink med jord från din gräsmatta. Ogräs är starkt när jorden inte mår bra. Jorden kommer må dåligt med bekämpning. Nej, utrota allt ogräs går inte. Det är bara så att gräset måste vara starkare så kommer det göra jobbet åt dig.
Jag vet inte om det är mig du citerar, men jag tror att ogräs mår bra när gräset mår dåligt också. Alltså att gräset inte fått den gödning och omsorg den behöver då den anläggs, eller glöms bort under några år. Jag bifogar lite bilder på delar av tomten och gräsmattan som jag igår besprutade. Dessa är alltså tagna den 8:e maj. Jag återkommer med resultat hoppas jag. Jag drar till landet idag, och hoppas att allt inte bara är gult på söndag :)

• Gräsmatta med ogräsproblem, nyligen besprutad, tagen 8:e maj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med ogräs och gröna växter vid en rabattkant, nyligen behandlad för ogräs.
    Skapa konto
  • Ovårdad gräsmatta med ogräs vid ett staket, nytagna bilder efter besprutning för att visa tillståndet.
    Skapa konto
  • Stegstenar inbäddade i en grön gräsmatta med synligt ogräs, indikerar behov av underhåll.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med synlig ogräs och en stenplatta, bild tagen den 8:e maj före ogräsbehandling.
    Skapa konto
  • Gilla
stellis81 och 1 till
  • Laddar…
Någon som har en aktuell länk till var man bäst köper nämnda medel? Hittade lite dicotex på tyska ebay men de flesta verkar inte skicka till Sverige?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Det verkar vara livsfarligt att använda.
[länk]
Det medel du refererar till har ingenting att göra med de medel som denna tråden diskuterar.

Pen Pen skrev:
Det medel du refererar till har ingenting att göra med de medel som denna tråden diskuterar.
Nja, Dicotex som länkas här ovan innehåller 2,4 D som en av huvudingredienserna.

V vectrex skrev:
Nja, Dicotex som länkas här ovan innehåller 2,4 D som en av huvudingredienserna.
Ja, det har du rätt i. Mittåt. Det är lite olika beroende på produkterna i tråden.

• Gilla
TheProfile
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag köpte Dicotex härifrån: [länk]

Har för mig att det avhandlats i tråden att de skriver att de inte skickar till Sverige, men det var inga problem när jag beställde.
Länken funkar inte

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Länken funkar inte
klipp och klista texten så funkar det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.