1 021 000 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Det är ungefär så jag trodde också. Samtidigt tror jag mig ha läst någonstans att örterna ska vara i "bladfas" eller liknande. Men maskrosor, jordreva och smörblomma blommar redan för fullt. Det gjorde mig lite tveksam till om den bästa tiden att spruta redan är förbi....Thiger skrev:Som jag förstått det så är bästa tiden att behandla när ogräset är som mest växtkraftigt men gräset även kommit igång och växa ordentligt. Detta borde vara ungefär nu på västkusten och kanske om någon vecka eller två här uppe i Mellansverige (Stockholm). Jag kommer köra om ca 1-2v om vädret håller i sig. Här har det iaf brakat loss ordentligt i helgen med blommande fruktträd och utvecklade bladverk på träden..
Rätta mig gärna om jag missuppfattat något ang när det är bäst att spruta dicotex..
Just maskrosen får en kort blomningstid pga att den fröar direkt efter pollinering. Så fort fröet når jorden så börjar en ny planta växa. Så om jag förstått det rätt så kan fortplantningskedjan för en maskros pågå under hela växtsäsongen. I villaträdgården stannar den av relativt tidigt för att vi börjar klippa av dem efter första blomningen och färre och färre frön sprids i närområdet. Humlor och bin lär även börja söka nektar i fruktträd och andra blommor. Jag är ingen biolog på något sätt, men får för mig att det förhåller sig på det sättet med just maskros.A AdslVerbe skrev:
Förövrigt så pågår ju fotosyntesen under större delen av säsongen så brasa för att det är absolut bäst att behandla under tidig sommar så är det inte bortkastat att behandla så sent som i Juli/Augusti..
Tjena! Behöver lite råd, nyinflyttade med en gräsmatta bestående av stora delar mossa glest gräs och mängder med blandat ogräs. Beställde nyss en flaska Dicotex och tänkte bespruta mattan när den anländer.
Tror ni det kan vara en vettig plan att bespruta med Dicotex till helgen, efter nån vecka börja med gräsnäring och till hösten lägga på mossbekämpningsmedel? Eller i vilken ordning görs detta bäst? Vi bor i växtzon 4, Småland.
Tror ni det kan vara en vettig plan att bespruta med Dicotex till helgen, efter nån vecka börja med gräsnäring och till hösten lägga på mossbekämpningsmedel? Eller i vilken ordning görs detta bäst? Vi bor i växtzon 4, Småland.
Varför inte ge mattan en omgång järnsulfat redan nu för att iaf minska mossans framväxt och ge gräset ett litet "window of opportunity" att ta över? Sen kan du ju köra järnsulfat till hösten i förebyggande syfte inför nästa år.C crappyusrname skrev:Tjena! Behöver lite råd, nyinflyttade med en gräsmatta bestående av stora delar mossa glest gräs och mängder med blandat ogräs. Beställde nyss en flaska Dicotex och tänkte bespruta mattan när den anländer.
Tror ni det kan vara en vettig plan att bespruta med Dicotex till helgen, efter nån vecka börja med gräsnäring och till hösten lägga på mossbekämpningsmedel? Eller i vilken ordning görs detta bäst? Vi bor i växtzon 4.
Låter vettigt! Är detta ett bra val för mossbekämpning (inkl gräsgödsel) ? https://www.granngarden.se/mossbekampning-stroller-plus-mossa-8-75-kg/p/1196908Thiger skrev:
Det finns säkert de som förespråkar denna typ av produkt, men personligen är jag inget fan av dessa då jag tycker de är oprecisa och dyra i förhållande till vad man får.C crappyusrname skrev:
Järnsulfat finns i granulat och vattelösligt pulver. Jag föredrar pulvret och att du vattnar ut det på mossan (en följdeffekt är att gräset ofta får en mörkare härligare grönfärg, så du kan vilja vattna ut på hela gräsmattan)
https://www.granngarden.se/jarnsulfat-ferrogent-15-kg/p/1196456
Blanda ca 2dl per 10l vatten och vattna ut med vattenkanna med stril. Vissa förespråkar spridarramp, men jag tycker de sprider för dåligt och man får ett randigt resultat om man inte går runt och vickar på kannan som en tok. Jag tar en vanlig stril som följer med och tar bort det lilla plastlocket på strilen. Sen sätter jag armeringstejp (silvertejp) på insidan och smalnar av silen. Då kan man enklare kontrollera flödet och får ändå en täckande effekt.
mexitegel skrev:
Kanon hörrni! Åker förbi granngården i eftermiddag och sätter igång tack för hjälpen!Thiger skrev:Det finns säkert de som förespråkar denna typ av produkt, men personligen är jag inget fan av dessa då jag tycker de är oprecisa och dyra i förhållande till vad man får.
Järnsulfat finns i granulat och vattelösligt pulver. Jag föredrar pulvret och att du vattnar ut det på mossan (en följdeffekt är att gräset ofta får en mörkare härligare grönfärg, så du kan vilja vattna ut på hela gräsmattan)
[länk]
Ett tips är en ejektorspridare, likt de som man köper mossa gti och tak gti i.C crappyusrname skrev:
Jag köpte denna: https://www.granngarden.se/jarnsulfat-ferrogent-15-kg/p/1196456
Den funkar riktigt bra och är i förhållandevis bra kvalitet. Blandar 5dl pulver i ljummet/varmt vatten i dunken och sprutar sen ut det på ca 100m2 mossa. Man får skaka dunken emellanåt för att blanda upp innehållet. 5dl på 2,5L är nog på gränsen till övermättat, men det funkade jättebra. (Dunken sprider 1/20)
edit: Ser nu att jag länkade till en dunk för 1L blandning, de verkar inte ha kvar 2,5l dunkarna som jag köpte för en månad sedan, men det går ju alltid att byta dunk. Det är munstycket man vill ha =)
Precis det som Thiger skriver kör jag också för Ferrogent. Det är ju inte livsviktigt att det blir 100 % jämn spridning med Ferrogenten, så ejektorspridaren är fullt tillräcklig.
Jag har bytt till en vanlig enlitersflaska som jag tycker är mer praktisk än originalflaskan (Tak GTI tror jag det var).
Jag har bytt till en vanlig enlitersflaska som jag tycker är mer praktisk än originalflaskan (Tak GTI tror jag det var).
Här finns en 14 sidor lång tråd om järnsulfat/ferrogent mot mossa:
https://www.byggahus.se/forum/threads/jaernsulfat-mot-mossa.142045/
https://www.byggahus.se/forum/threads/jaernsulfat-mot-mossa.142045/
Vill bara säga att jag köpte Stroller Plus+ T Kombi utanför ICA Flygfyren i Norrtälje i helgen, och då hade de en pall kvar ungefär, om nån är sugen på att åka dit och handla. Trodde inte att de fick säljas fortfarande.
De som läst igenom denna tråd är nog inte så sugna på att köpa Stroller kombi längre. Men bra att veta för de som hittar hit och inte läst igenom hela trådenS soyabun skrev:
Kombi har de verksamma substanserna bundna i granulerar fast form. Effekten är beroende av att fuktig varm jord löser upp granulaten så att de senare kan komma i kontakt med ogräset. Flytande behandling möjliggör direktsprayning på ogräsblad och borde vara ett mer effektivt och miljövänligt alternativ.