1 020 862 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Du har helt rätt, naturligtvis. Jag har använt Plus+ T Kombi i många år och tycker det funkar väldigt bra. Dels håller det ogräset i schack, och dels gödslar det ju, och har även sett till att iallafall jag har noll mossa på mattan. Nu har jag sprayat hela mattan med Banvel M, och såhär en vecka senare kan jag se en hel del av ogräsen som vissnat ner och "vitnat", men enstaka tussilago och andra oidentifierbara ogräs verkar må bra, så de får tas upp för hand. Om 4 veckor kör jag en omgång Stroller kombi och så ska vi se om det blir bra.elpaco skrev:Kombi har de verksamma substanserna bundna i granulerar fast form. Effekten är beroende av att fuktig varm jord löser upp granulaten så att de senare kan komma i kontakt med ogräset. Flytande behandling möjliggör direktsprayning på ogräsblad och borde vara ett mer effektivt och miljövänligt alternativ.
Jag beställde i sönags. Jag har fått totalt 3 mail. Först ett typ "välkommn-mail", sedan en orderbekräftelse och tillsist en typ bekräftelse på att ordern var "slutförd/kompett" eller liknande.O olofh skrev:
Det stod att jag skulle få sändningsnumner senare. Men idag har jag i vårt5fall inte fått något sådant.
Beställde igår morse och har fått totalt fyra mail varav det sista innehåller ett sändningsnummer från DHL.
Jag har ej fått mail, men på mitt konto hos agrarking fanns spårningsnummret. Försändelsen är nu i Sverige och överlämnad till Post Nord.O olofh skrev:
Är det någon som har erfarenhet hur det fungerar att behandla med Dicotex när man kör med robotklippare? Måste jag verkligen stänga av den i 5 dagar innan jag kan applicera? Tänkte inte spraya hela mattan utan mer punktbehandla. Har några mindre problemområden.
Gräsmattan har dock aldrig varit så fin som nu, 2 veckor efter robotklippareinstallation och 2,5 vecka efter rejäl gödsling.
Gräsmattan har dock aldrig varit så fin som nu, 2 veckor efter robotklippareinstallation och 2,5 vecka efter rejäl gödsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag stänger inte av den innan behandling, dock låter jag den stå ca 2-3 dagar efter behandlingen och det har fungerar ypperligt.V vectrex skrev:Är det någon som har erfarenhet hur det fungerar att behandla med Dicotex när man kör med robotklippare? Måste jag verkligen stänga av den i 5 dagar innan jag kan applicera? Tänkte inte spraya hela mattan utan mer punktbehandla. Har några mindre problemområden.
[bild] [bild]
Anledningen till att man skall stänga av roboten innan är samma som att man inte skall klippa alls, även på annat sätt. Jag har lärt mig tre dagar innan. Det är utifrån tanken att gräset skadad när du klipper - det blir ett sår i toppen, och färska sår är mer mottagliga för giftiga infektioner. Det är alltså för att ytterligare skydda ditt gräs.
Jo, det förstår jag såklart. Har inte ens läst att man ska stänga av roboten, bara att man inte ska klippa 3 dagar innan.elpaco skrev:Anledningen till att man skall stänga av roboten innan är samma som att man inte skall klippa alls, även på annat sätt. Jag har lärt mig tre dagar innan. Det är utifrån tanken att gräset skadad när du klipper - det blir ett sår i toppen, och färska sår är mer mottagliga för giftiga infektioner. Det är alltså för att ytterligare skydda ditt gräs.