Som jag skrev tidigare: bättre med kraftfull precisionsbombning än veka bombmattor.

• Gilla
Papperspappan
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Kombi har de verksamma substanserna bundna i granulerar fast form. Effekten är beroende av att fuktig varm jord löser upp granulaten så att de senare kan komma i kontakt med ogräset. Flytande behandling möjliggör direktsprayning på ogräsblad och borde vara ett mer effektivt och miljövänligt alternativ.
Du har helt rätt, naturligtvis. Jag har använt Plus+ T Kombi i många år och tycker det funkar väldigt bra. Dels håller det ogräset i schack, och dels gödslar det ju, och har även sett till att iallafall jag har noll mossa på mattan. Nu har jag sprayat hela mattan med Banvel M, och såhär en vecka senare kan jag se en hel del av ogräsen som vissnat ner och "vitnat", men enstaka tussilago och andra oidentifierbara ogräs verkar må bra, så de får tas upp för hand. Om 4 veckor kör jag en omgång Stroller kombi och så ska vi se om det blir bra.

Beställde en flaska fran agraking igår, inte fått någon ”dhl” mail. Bara det vanliga automatiska orderbekräftelsemailet. Har ni andra fått tracking nr eller likande?

O olofh skrev:
Beställde en flaska fran agraking igår, inte fått någon ”dhl” mail. Bara det vanliga automatiska orderbekräftelsemailet. Har ni andra fått tracking nr eller likande?
Jag beställde i sönags. Jag har fått totalt 3 mail. Först ett typ "välkommn-mail", sedan en orderbekräftelse och tillsist en typ bekräftelse på att ordern var "slutförd/kompett" eller liknande.
Det stod att jag skulle få sändningsnumner senare. Men idag har jag i vårt5fall inte fått något sådant.

Beställde igår morse och har fått totalt fyra mail varav det sista innehåller ett sändningsnummer från DHL.

• Gilla
AdslVerbe
  • Laddar…
O olofh skrev:
Jag har ej fått mail, men på mitt konto hos agrarking fanns spårningsnummret. Försändelsen är nu i Sverige och överlämnad till Post Nord.

Ok. Kan ni fortsätta att diskutera era internationella försändelser i pm eller något? I all vänlighet.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ok. Kan ni fortsätta att diskutera era internationella försändelser i pm eller något? I all vänlighet.
Såklart! Kanske inte är så intressant för andra att läsa ....i vart fall inte om man beställt massa gånger förr och känner till rutinerna med leveranser från Tyskland

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Är det någon som har erfarenhet hur det fungerar att behandla med Dicotex när man kör med robotklippare? Måste jag verkligen stänga av den i 5 dagar innan jag kan applicera? Tänkte inte spraya hela mattan utan mer punktbehandla. Har några mindre problemområden.

Gräsmattan har dock aldrig varit så fin som nu, 2 veckor efter robotklippareinstallation och 2,5 vecka efter rejäl gödsling.

Välskött gräsmatta med träds skugga, nära en buskhäck och ett litet skjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välhållen gräsmatta med skuggor av träd, intill en veranda och gungställning, efter gödsling och robotklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
V vectrex skrev:
Är det någon som har erfarenhet hur det fungerar att behandla med Dicotex när man kör med robotklippare? Måste jag verkligen stänga av den i 5 dagar innan jag kan applicera? Tänkte inte spraya hela mattan utan mer punktbehandla. Har några mindre problemområden.

Gräsmattan har dock aldrig varit så fin som nu, 2 veckor efter robotklippareinstallation och 2,5 vecka efter rejäl gödsling.

[bild] [bild]
Jag stänger inte av den innan behandling, dock låter jag den stå ca 2-3 dagar efter behandlingen och det har fungerar ypperligt.

• Gilla
vectrex
  • Laddar…
Anledningen till att man skall stänga av roboten innan är samma som att man inte skall klippa alls, även på annat sätt. Jag har lärt mig tre dagar innan. Det är utifrån tanken att gräset skadad när du klipper - det blir ett sår i toppen, och färska sår är mer mottagliga för giftiga infektioner. Det är alltså för att ytterligare skydda ditt gräs.

• Gilla
MarkusGun
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Anledningen till att man skall stänga av roboten innan är samma som att man inte skall klippa alls, även på annat sätt. Jag har lärt mig tre dagar innan. Det är utifrån tanken att gräset skadad när du klipper - det blir ett sår i toppen, och färska sår är mer mottagliga för giftiga infektioner. Det är alltså för att ytterligare skydda ditt gräs.
Jo, det förstår jag såklart. Har inte ens läst att man ska stänga av roboten, bara att man inte ska klippa 3 dagar innan.

T
V vectrex skrev:
Jo, det förstår jag såklart. Har inte ens läst att man ska stänga av roboten, bara att man inte ska klippa 3 dagar innan.
Jag ser inte att gräset tar skada även om roboten kört dagen innan, detta då det inte blir någon direkt skada av roboten. Funkat bra under flera behandlingar.

När det gäller banvel M, om jag bara vill ha lite i en 750ml sprayflaska, hur mycket ska jag blanda?
Behöver inte behandla hela gräsmattan just nu utan bara vissa punkter.

S shelter skrev:
När det gäller banvel M, om jag bara vill ha lite i en 750ml sprayflaska, hur mycket ska jag blanda?
Behöver inte behandla hela gräsmattan just nu utan bara vissa punkter.
1/2 msk (7,5ml) om doseringen är 1/100 vilket brukar vara vanligt.

• Gilla
shelter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.