1 020 857 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
10 ml per liter vatten och 10 m2 är väl Dicotex och andra produkter med samma innehåll.A AdslVerbe skrev:
Banvel M ska vara 6 ml per liter om jag läst deras instruktioner rätt. Så då borde det bli 4.5 ml i sprayflaskan för 7.5 m2.
Sidan 3: https://www.syngenta.de/sites/g/files/zhg146/f/produktinformation-banvel-m.pdf?token=1511790342
Gick in på länken https://www.compo.de/de/de/produkte/COMPO-Rasenunkraut-Vernichter-Banvel-M.htmlM maxmsm skrev:
med chrome, finns som app, svara bara ja på frågan om den ska översätta.
Är dagg ett problem när man sprutar?
Man vill ju helst spruta på morgonen eller förmiddagen när det oftast är betydligt mycket mindre vind. Men samtidigt så är det ju ofta väldigt mycket dagg dessa mornar när det inte blåser.
Blir det ett problem för vidhäftningen på ogräset? Finns det några riktlinjer eller knep?
Man vill ju helst spruta på morgonen eller förmiddagen när det oftast är betydligt mycket mindre vind. Men samtidigt så är det ju ofta väldigt mycket dagg dessa mornar när det inte blåser.
Blir det ett problem för vidhäftningen på ogräset? Finns det några riktlinjer eller knep?
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Vad finns det för risker med att dubbla dosen på Dicotex? Jag har ca 800m2 gräsmatta att behandla med tryckspruta. Tar flera dagar om jag skall köra ut 10L/100m2 =(
Kanske kan du byta munstycke så att du tömmer sprutan lite fortare.Thiger skrev:
För mig tog det För övrigt 4-5h att spruta 700m2 med en 5L tryckspruta .
Jo, jag har kört med rekommenderad dosering fär Banvel M med en större mängd vatten förra året men tyckte det tog dåligt om om man använde tyckspruta. Testade lite försiktigt med sprayflaskan nu med c:a 7.5ml och det märktes snabbt på maskrosor och efter några dagar på andra ogräs. Men jag ska nog återgå till tycksprutan sen, blir för jobbigt att dutta med sprayflaska insåg jag.mg765 skrev:
En annan grej, Banvel M har en väldigt karakteristiskt lukt har jag märkt, luktar ju långa vägar.
Redigerat: