Jäklar vad jag gillar det här forumet, vilken kraft!!! Loggade in, skrev min fråga, passade på att läsa en annan intressant fråga och vips så hade jag ett tips/svar på min fråga!

Tack till alla engagerade!
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Tänkte köra min första besprutning i helgen. Några tips på utförande? (kanske står tidigare, men tråden är 26sidor lång)

10ml/1l tyckte jag att jag läste, men hur mycket ska man spruta ut?
Tänkte punktmarkera med tryckspruta.
 
Ska du punktbekämpa är det omöjligt att svara på hur mycket du ska spruta. Det är för många variabler för att det ska vara mätbart.

Jag har gjort en liten lathund för att slippa leta i tråden, och i den står det:

"10ml/liter till 10m2"

Så det du kan göra är att märka upp 10m2 någonstans, fylla sprutan med 1 liter rent vatten och sedan spruta ut det. Då får du en känsla för hur mycket sprutan levererar per tidsenhet.
 
  • Gilla
Semiproffset och 3 till
  • Laddar…
Smart! Tack för tipset. Tur jag inte ska ta hela gräsmattan. Skulle göra slut på 2l direkt.
 
Haha...min matta klarar sig med 3 dl Dicotex per omgång, dvs 30 liter blandat för att täcka 300 m2.
 
Har Fått en fullkomlig invasion av Veronica i gräsmattan, har provat med att rensa bort det men det har exploderat.
Har nu beställt en flaska dicotex, men är det någon härinne som använt det mot just Veronica och vet hur det fungerar?
 
Jag har också fått in lite Veronica i mattan i år. Dock är jag osäker på om jag förra året sprutade just där de växer, tror dock inte det.

Sorry för ett "icke-svar", men jag bildgooglade på veronica efter ditt inlägg och såg då att det var just det ogräset jag undrat lite vad det är för något.
 
Hade också fått lite Veronica i min gräsmatta.
Besprutade i 2 omgångar med både Loredo Quattro samt Banvel M.
Nu finns dom inte längre, men kan inte säga vilket preparat som tog död på dom.
Så det funkar bra på Veronica! Även på kirskål som växte lite utanför tomten som jag bara var tvungen att testa på :)
 
Vilken växtkraft det var i den här tråden!

Tycker att klöver är rätt så gött att ha i måttliga mängder i gräsmattan. Intressant att man i Asien inte vill ha gräs i sina mossträdgårdar

Såg vissa av bilderna och måste säga bra jobbat av dig!
 
Körde faktiskt en lägre dos en föreskrivet av dicotex på hela min matta ifjol och fick då kål på allt.
Körde typ halva ungefär så 5ml per liter och 10kvm.

Min matta är hårt gödslad så bara ogräset fick sig lite stryk så tog gräset över.

Däremot har jag fått nu ogräs igen, mest troligen frön från kompostjorden jag dressade med. Men snart får dicotex jobba bort det.
 
L Lutte skrev:
Körde faktiskt en lägre dos en föreskrivet av dicotex på hela min matta ifjol och fick då kål på allt.
Körde typ halva ungefär så 5ml per liter och 10kvm.
Kan ju vara värt att testa även för mig! (y) Då känns det som att man inte behöver vara lika bekymrad över att man överdoserar någonstans.
 
Hur fixar Loredo resp. Banvel ogräset hönsarv? Jag har fått rejält med detta i år och det verkar inte räcka med manuell plockning.
(Lånad bild)
 
  • Närbild av hönsarv i en gräsmatta som kan behöva ogräsbekämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hur fixar Loredo resp. Banvel ogräset hönsarv?
Jo tack, det dör på typ två veckor (Loredo Quattro.)
 
  • Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
Jag beställde en flaska dicotex ifrån agraking tyskland. Men nu när jag kollar på var beställningen är någonstans så står det "Die Sendung konnte nicht zugestellt werden"
Vad betyder det?? Har tullen snott det? Bryr sig verkligen tullen om ogräsmedel??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.