Ni som läst tråden vet att jag körde Dicotex förra säsongen med god framgång. Nu har växtsäsongen börjat på allvar för denna säsong och nu kan jag se långtidseffekterna.

Det som är mest slående är att vi i princip inte har en enda maskros i gräsmattan. Nu har jag varit duktig med maskrosplockaren sen vi köpte huset för snart fyra år sedan och tog då minst tio varje dag. I år har jag tagit kanske totalt fem maskrosor i gräsmattan! Det skojiga är att i utkanten av gräsmattan, och i rabatterna, har jag tagit ungefär lika många som tidigare år. Även i närheten av ätbara växter i trädgården finns det en och annan, så det är kul att så tydligt påminnas om när jag körde med trycksprutan och var försiktig just i de områdena.

Det har också dykt upp en del annat ogräs i gräsmattan, så det får bli lite punktbesprutning snart.

Något som troligtvis inte har något samband med Dicotex är att mängden scilla och vitsippor i gräsmattan har ökat rejält. Jag har dock läst att detta inte ska påverka gräset något vidare, utan när de väl blommat klart så försvinner de tills nästa vår.

Min granne är så imponerad av min gräsmatta att han ville ha länken till tyska firman jag köpte min flaska från! :D
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 5 till
  • Laddar…
Haha korten var lite felvisande, syftade på viss a pungter av gräsmattan! Inte på hela åkern som bilden visade visst 😆
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
G
Paxman skrev:
Ni som läst tråden vet att jag körde Dicotex förra säsongen med god framgång. Nu har växtsäsongen börjat på allvar för denna säsong och nu kan jag se långtidseffekterna.

Det som är mest slående är att vi i princip inte har en enda maskros i gräsmattan. Nu har jag varit duktig med maskrosplockaren sen vi köpte huset för snart fyra år sedan och tog då minst tio varje dag. I år har jag tagit kanske totalt fem maskrosor i gräsmattan! Det skojiga är att i utkanten av gräsmattan, och i rabatterna, har jag tagit ungefär lika många som tidigare år. Även i närheten av ätbara växter i trädgården finns det en och annan, så det är kul att så tydligt påminnas om när jag körde med trycksprutan och var försiktig just i de områdena.

Det har också dykt upp en del annat ogräs i gräsmattan, så det får bli lite punktbesprutning snart.

Något som troligtvis inte har något samband med Dicotex är att mängden scilla och vitsippor i gräsmattan har ökat rejält. Jag har dock läst att detta inte ska påverka gräset något vidare, utan när de väl blommat klart så försvinner de tills nästa vår.

Min granne är så imponerad av min gräsmatta att han ville ha länken till tyska firman jag köpte min flaska från! :D

Mina flaskor dyker upp om någon dag. Det har tydligen varit bekymmer med produktionen av gift i Tyskland. Har främst stora sjok av tusensköna som jag hoppas att den ska göra processen kort med, men även en del rölleka och maskros. Stroller Kombi kommer jag inte alls överens med.
 
Min rölleka försvann efter bara några dagar, efter endast en besprutning. De var faktiskt de första att ge upp, och jag har inte sett några nya i år.
 
V
martinåsaka skrev:
Haha korten var lite felvisande, syftade på viss a pungter av gräsmattan! Inte på hela åkern som bilden visade visst 😆
OT men blev nyfiken...
Jobbar du på "flyget" 😳
 
VillaAnna skrev:
OT men blev nyfiken...
Jobbar du på "flyget" 😳
Nej, eller vad menar du? ☺️
 
Vissna maskrosor och grönt gräs i en trädgård, tecken på dåligt växttillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskrosena ser inte ut att må så bra 😆
 
martinåsaka skrev:
[bild]

Maskrosena ser inte ut att må så bra 😆
Vilket medel hade du och vilken koncentration? Tid innan de började vissna ner?
 
Loredo cottro drygt 1 vecka, 10 ml på 1 l vatten
 
  • Gilla
Grief
  • Laddar…
Paxman skrev:
Ni som läst tråden vet att jag körde Dicotex förra säsongen med god framgång. Nu har växtsäsongen börjat på allvar för denna säsong och nu kan jag se långtidseffekterna.

Det som är mest slående är att vi i princip inte har en enda maskros i gräsmattan. Nu har jag varit duktig med maskrosplockaren sen vi köpte huset för snart fyra år sedan och tog då minst tio varje dag. I år har jag tagit kanske totalt fem maskrosor i gräsmattan! Det skojiga är att i utkanten av gräsmattan, och i rabatterna, har jag tagit ungefär lika många som tidigare år. Även i närheten av ätbara växter i trädgården finns det en och annan, så det är kul att så tydligt påminnas om när jag körde med trycksprutan och var försiktig just i de områdena.

Det har också dykt upp en del annat ogräs i gräsmattan, så det får bli lite punktbesprutning snart.

Något som troligtvis inte har något samband med Dicotex är att mängden scilla och vitsippor i gräsmattan har ökat rejält. Jag har dock läst att detta inte ska påverka gräset något vidare, utan när de väl blommat klart så försvinner de tills nästa vår.

Min granne är så imponerad av min gräsmatta att han ville ha länken till tyska firman jag köpte min flaska från! :D
Körde även jag med dicotex och nu har vi i Norrbotten tillväxt och trots att jag bara körde en runda på sensommaren så ser jag inga spår av Grodblad och klöver.

Däremot har jag sett enstaka maskrosor men det kan vara överlevare som jag inte fick hela roten på när jag tog dom manuellt innan sprutning.

Ska köra en besprutning till i år men hade behövt få det vertikalskuret, stödsått och dressat innan.
 
Lutte skrev:
Ska köra en besprutning till i år men hade behövt få det vertikalskuret, stödsått och dressat innan.
Om jag förstått saken rätt bör man inte spruta på gräs som är relativt nysått, så min känsla är att man bör välja. Antingen vertikalskära, stödså och dressa och vänta med bekämpning till nästa år, eller spruta i år för att året efter utföra de andra momenten. Möjligen spruta nu tidigt på säsongen och i höst stödså och greja...men det kanske är lite kort säsong i Norrbotten?

Personligen skulle jag försöka få bort så mycket ogräs som mjöligt först och sedan ge mig på att bygga upp mattan igen. (Lite som när man renoverar en gammal bil; bort med all rost först innan man svetsar/spacklar och lackar.) Inte för att jag har gjort så med vår matta...men när jag började med projektet hade jag inte läst så mycket gräsmatta som jag gjort nu. :)
 
Paxman skrev:
Om jag förstått saken rätt bör man inte spruta på gräs som är relativt nysått, så min känsla är att man bör välja. Antingen vertikalskära, stödså och dressa och vänta med bekämpning till nästa år, eller spruta i år för att året efter utföra de andra momenten. Möjligen spruta nu tidigt på säsongen och i höst stödså och greja...men det kanske är lite kort säsong i Norrbotten?

Personligen skulle jag försöka få bort så mycket ogräs som mjöligt först och sedan ge mig på att bygga upp mattan igen. (Lite som när man renoverar en gammal bil; bort med all rost först innan man svetsar/spacklar och lackar.) Inte för att jag har gjort så med vår matta...men när jag började med projektet hade jag inte läst så mycket gräsmatta som jag gjort nu. :)
Är medveten om att man inte ska bespruta nysådd, men hade tänkt stödså nu på någon vecka och bespruta på sensommaren igen.

Gjorde så ifjol och ser inga negativt med mitt förfarande mer än att grässorten jag har är väldigt långsam på att grönska. Så har fortfarande lite gult i gräset än.

Alternativet är att bespruta om 2 veckor och sen vertikalskära skarven juni/juli då har medlet gått ur och allt borde vara frid och fröjd.

Mattan min är i desperat behov av en vertikalskärning då den aldrig blivit det under mina år och säkerligen inte av föregående ägare heller. Lär ha en bra filt att riva upp samt några tuvor som ska få sig.
 
Loredo cottro efter 3 veckor på parksallat

Efter
Före
 
  • Skadad gräsmatta med ojämn grästillväxt och bar jord synlig, behandlad med Loredo cottro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsland överväxt med parksallat, växer tätt intill en upphöjd odlingsbädd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högintressant tråd!

Jag har läst igenom hela och har ett antal områden där klöver och några andra jobbiga ogrässorter mer eller mindre håller på att ta över gräsmattan, trots frekvent arbete med att plocka. Har också tittat på de länkar som har tipsats om i tråden men där anges "slutsålt" på ett antal. Är det någon som beställt nyligen och vill tipsa om länk?
 
A Anders_husbygge skrev:
Högintressant tråd!

Jag har läst igenom hela och har ett antal områden där klöver och några andra jobbiga ogrässorter mer eller mindre håller på att ta över gräsmattan, trots frekvent arbete med att plocka. Har också tittat på de länkar som har tipsats om i tråden men där anges "slutsålt" på ett antal. Är det någon som beställt nyligen och vill tipsa om länk?
https://www.ebay.com/itm/401143508646
 
  • Gilla
Anders_husbygge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.