Flukeskywalker skrev:
Förlåt kanske inte lätt för dig att hänga med om du är ny på detta. Den efterföljande frågan om vädret påverkar nedbrytningen i marken har ingen koppling till om giftet tar död ogräset. De flesta fenoxisyror jag läst om har en halveringstid på 7 dagar i mark. Min fråga var om denna tid kan påverkas av klimatet.
Halveringstiden påverkas framförallt av jordens pH-värde och fuktighet, men även temperaturen har en viss påverkan. 7-31 dagar är normalt för de herbicider som diskuterats i den här tråden.

Vid plusgrader så är inte temperaturen någon större faktor, men vid minusgrader kan halveringstiden avstanna helt.

http://www.speclab.com/compound/c94746.htm

In soil, metabolism involves degradation of the side-chain to 4-chloro-2-methylphenol, ring hydroxylation, and ring opening. Duration of residual activity in soil is approximately 3-4 months.

TERRESTRIAL FATE: The primary degradation process for MCPA (and similar phenoxyalkanoic acid herbicides) in soil is biodegradation ; the microbial degradation rate will depend upon soil pH, soil type, organic matter, herbicide formulation and concn, moisture content and temperature.
[...]
A literature review of available laboratory persistence studies of MCPA in soil found soil half-lives ranging from <7 to 41 days with an avg of about 2-3 weeks . In laboratory tests using a sandy clay soil from Finland, initial MCPA half-lives of 2-4 weeks were observed at initial concns ranging from 10-2000 ppm ; soil moisture was found to be an important factor as the degradation rate in air-dried soils was less than 30% after 579 days of incubation ; no degradation occurred at temperatures ranging from -30 to 0 deg C . The persistence time of MCPA in soil (75-100% removal) has been reported to be about 3 months . 4-Chloro-o-cresol and 3-methyl-5-chlorocatechol are two major metabolites of MCPA by microbial degradation in soil . In a field study, the initial MCPA half-life was approximately 29 days when using a soil that had no previous MCPA applications(6); in soil that had received 1-18 years of previous exposures, the half-life was approximately 10 days(6).
 
Redigerat:
  • Gilla
Asmodean och 3 till
  • Laddar…
Tackar för denna tråd! Beställde 2L Dicotex som ska få äran att tabort lite ogräs i mattan nästa vår.

Köpte på agrarking.de och betalade 630kr inkl frakt. Beställde igår vid 17, fick nyss mail om att de skickat.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Pen skrev:
Håller med.

Men jag tolkar det som att man genom sitt köp själv intygar att man uppfyller kraven. Parentesen i punkt 2 är nog bara till för att skydda säljaren rent formellt. Mängderna och styrkan (ned till 1 liter och 350g/l) antyder rätt klart att det inte är lantbrukare som är målet. 1 liter med den styrkan skulle räcka till 1/2 hektar åkermark.

Vissa säljare anger att de inte sänder till Sverige andra har inte det undantaget utan anger till och med fraktpriset.
Jag är medveten om att jag lyfter ett äldre citat men jag har förstått att många har funderingar kring detta och tyckte jag kan dela av mig av mina erfarenheter.

Det finns enligt uppgift säljare som levererar från Tyskland. Säkert några på eBay men jag "känner :surprised:" köpte på Amazon.de.

Jag är inte trädkramare men tycker man ska vara försiktigt att experimentera med miljön. Det är många som använder MCPA eller en variant på den i Sverige utan att veta om det. Stroller kombi plus har en sådan ingrediens för att "hantera" flerbladigt ogräs. Dvs många med mig har använd Stroller kombi plus (ogräsvarianten). Det kan kanske lätta lite på samvetsfrågan för några:)

Strollers variant kostar mycket pengar om man har lite ytor. Samtidigt vill jag inte göda gräsmattan för mycket då jag är nöjd med att det är grönt och inte vill klippa gräs två gånger i veckan. Jag övergick till att använda Stroller kombi punktvis. Skyddshandskar och lite tid så släppte jag några korn på "mitten av maskrosernas blad" och likaså med tex grodblad. Går betydligt fortare än man tror och är effektivare en mekanisk rensning som inte alltid får med hela roten.

Åter till MCPA. Jag läste även om dicamba trots att min tyska inte existerar. Förstod jag rätt så är även dicamba selektivt men hanterar några andra ogräs bättre än MCPA. Det finns flera fabrik men ett heter Banvel.

Jag körde Strollers till en början för att jag hade tiotusentals små maskrosor i en vanligt liten villa gräsmatta. En granne var väldigt skicklig uppfödare av maskrosor då han lyckats få sin trädgårg nästan gul som ett rapsfält:). Inga hard feelings för han var äldre och orkade inte riktigt med trädgården de senaste åren.

Även MCPA bör när man fått kontroll över de större ytorna gå utmärkt att använda punktvis. En tryckspruta för 99kr på Jula och det borde väldigt snabbt att ge tillkommande ogräs en lite dusch. Då minskas miljöbelastningen.
 
Paxman skrev:
Nu är min flaska Dicotex på väg från Tyskland (tack vare en medlems hjälp med tyskan, du vet vem du är! (y)) så nu funderar jag lite på arbetsgången för mig. Momenten jag vill göra är följande:

Vattna ut Ferrogent
Vattna ut Dicotex
Gödsla (höstgödsel nu kanske?)
Stödså hela gräsmattan för att täcka upp efter det förhoppningsvis mördade ogräset, samt i ett försök att konkurrera ut vitgröen på lång sikt.

Är det någon som känner sig manad att ge lite tips på arbetsordning samt eventuella väntetider mellan de olika momenten?
Verkar ställa lite krav på bevis på användande av bekämpningsmedel. Flera handlare säger att de bara säljer till professionella köpare eller sådana med bevis för bekämningsmedel.

"Viktigt:

Gäller endast till 1 liter och 5 liter version: På grund av bestämmelser i Q4 2015, är vi skyldiga innan du skickar den här artikeln hävdar din bevis på kompetens för växtskyddsmedel.
Skicka oss dina bevis i förväg eller med beställningen. Tack för din förståelse."


Någon som har hittat en handlare som inte har dessa krav eller köper ni mindre än 1 liter?
 
AndreasK, du läser för noga.
På Agrarkings sida upptäckte jag med flera dessa villkor efter att vi beställt, dom skickade snabbt ändå, utan krav.
Lycka till!
 
  • Gilla
MB77 och 2 till
  • Laddar…
agrarking.de har slut på Dicotex i literflaskor. Förslag på annan som levererar till Sverige?
 
Ja, det stämmer. Får skylla på att jag bara läst tyska i sex år :)

Men när man lägger den i varukorgen får man varningsmeddelande "* Der Artikel kann in der gewünschten Menge nicht geliefert werden. Die verbleibenden 1 werden nachgeliefert."

Vad menar de egentligen? Står ju att den skall finnas i lager och man får inte det meddelandet på de mindre flaskorna.
 
Sorry...kan inte hjälpa dig där...läste franska i skolan. :surprised:
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag vet inte hur länge Google läst tyska men här är "hans" förslag: "Artikeln kan i den önskade mängden inte levereras. Resterande kommer att fyllas på."
 
Hej, går det att köra på loredo quattro nu? Visar 3 grader på natten?
Dödar det även parksallad effektivt?
 
Verkningssättet är att det tas upp huvudsakligen via bladverket och att växten sedan växer ihjäl sig. Bladen bör alltså vara väl utvecklade och förutsättningen att växa bra. Det känns lite tidigt tycker jag.
 
Kan man spraya nära träd o buskar eller dödar det de med? Typ här
Buskar med nakna grenar ovanpå täta gröna blad och undrande om skadedjursbekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
j.f.s
martinåsaka skrev:
Hej, går det att köra på loredo quattro nu? Visar 3 grader på natten?
Dödar det även parksallad effektivt?
Vi har parksallat (mycket av det) och sprayade förra året med Dicotex. Tar iaf inte död på syrenhäcken... minns inte ifall parksallaten vissnade men den återkommer dock varje år och har redan börja visa sitt fula tryne.

Kommer testa starkare glyfosat i år men det tar död på allt nästan.
 
martinåsaka skrev:
Hej, går det att köra på loredo quattro nu? Visar 3 grader på natten?
Dödar det även parksallad effektivt?
Loredo Quattro mfl ska vara effektivt på parksallad, men jag håller med om att det är något tidigt. Vänta ett par veckor tills den växer som allra kraftigast.

Eftersom parksalladens frön överlever många år i jorden har du en fröbank som ger ny tillväxt varje år. Men med tiden kommer du få bort parksalladen om du sprayar den i två omgångar per år. Kanske mitten maj och slutet juli. Innan den börjar fröa är rätt tidpunkt.

Om det är möjligt kan du gräva bort fröbanken genom att hyvla av jordlagret ca 3-4 cm med en platt spade och kasta på ny jord eller täckbark.

martinåsaka skrev:
Kan man spraya nära träd o buskar eller dödar det de med? Typ här
[bild]
Det går, men ogräsmedel som MCPA mfl bryts inte ner i direkt kontakt med jorden som glyfosat (Roundup) gör. Om du har riktig otur tar buskens rötter upp lite av ogräsmedlet och blir påverkad. Den behöver inte nödvändigtvis dö men den kan få sig en snyting. Jag råder att använda så lite som det är absolut möjligt och inte överdosera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.