Det verkar vara en hel vetenskap med SCOP värdena. Jag la till en fil samt en bild från filen. Danmark passar väldigt bra in på medelzoonen, medan Sverige hör till området med kalla zoonen. Däremot är klimatet i skåne ungefär som i Danmark och medeltempen över ett år är i Hässleholm 8-9 grader C. Det verkar passa in rätt fint i medelzoonen, men jag kan ha tolkat detta fel. Det är mycket att sätta sig in i nu då jag aldrig kikat på värmepumpar tidigare, men oavsett vilken det blir så lär den vara lika bra eller bättre än den gamla. Den gamla verkar ha varit någon billig/medel variant och det har säkert utvecklats något åtminstone från när den skapades till de som säljs nu.

Graf över utomhustemperatur och antal timmar för tre klimatprofiler: genomsnittligt, varmare och kallare. Visar temperaturfördelning mellan -30°C och 40°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BettyR och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag en fråga till. Kan det vara rimligt att betala 35 000 kr för installation av luft/vatten anläggning där allt finns fördraget som el, rör, håltagning vägg osv?

Här i exemplet nedan tog det ca 26h total arbetstid för installationen, vid en nyinstallation utan håltagning, el osv förberett. Samt ett par timmar extra för att beställa varorna och kringsaker som inte finns med vid installationen. Så säg 30-35h allt som allt. Det måste ta betydligt mindre tid när allt är förberett som hos mig som har ett gammalt luft/vatten system på plats där det nya ska ställas på samma ställe.
https://www.byggahus.se/installera-luftvattenvarmepump-steg-for-steg

Även om det skulle ta 30-35h som vid en helt ny installation och inget fanns förberett så är det 1000 kr/h, vilket motsvarar lite mer än vad elektriker/rörmockare brukar ta tänker jag. Nu bör kanske halva tiden behövas, så i runda slängar 2000 kr/h.

(Jag fick fram ca 35 000 kr i installationskostnad utav de offerter jag fått in, där ca 11 000 kr är "rabatt" via rot avdrag. 11000/0,3 ger drygt 35 000 kr i arbetskostnad. Om jag förstått det rätt att det går att få dra rot mot den och inte mot annat som kostnad för luft/vatten delar osv.)

B BettyR skrev:
Håller med om att det är höga priser, har fått liknande själv...

Sen är det kanske värt att ansöka om detta:
[länk]
(Du går ju på direktverkande el idag, så min tolkning är att du är berättigad till bidraget)
Jag hoppar verkligen att det går.

"en luft-luftvärmepump som är äldre än tio år. (Om ditt småhus har en annan typ av värmepump, eller en luft-luftvärmepump nyare än tio år, räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt.)"

Jag har ju en annan typ av värmepump, däremot fungerar den inte så huset värms upp på el. Jag ska testa söka och håller tummarna att det går igenom. 30k bidrag skulle sitta väldigt fint, särskilt nu när det blev en dyr kostnad tidigt efter inflytt i huset. Däremot känns det tveksamt att det går igenom tänker jag, för då skulle alla som har luft/vatten system som behöver köpa nytt kunna använda bidraget. Men det går alltid att testa :)

P perlundstrom skrev:
Jag hoppar verkligen att det går.

"en luft-luftvärmepump som är äldre än tio år. (Om ditt småhus har en annan typ av värmepump, eller en luft-luftvärmepump nyare än tio år, räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt.)"

Jag har ju en annan typ av värmepump, däremot fungerar den inte så huset värms upp på el. Jag ska testa söka och håller tummarna att det går igenom. 30k bidrag skulle sitta väldigt fint, särskilt nu när det blev en dyr kostnad tidigt efter inflytt i huset. Däremot känns det tveksamt att det går igenom tänker jag, för då skulle alla som har luft/vatten system som behöver köpa nytt kunna använda bidraget. Men det går alltid att testa :)
Då ska du inte skriva VP, utan elpanna XXXX , för du har ingen VP , den är död. Du ska utelämna utedelen och bara ge XXXX vad du har inne. Och om frågan kommer upp, så är den borta för länge sedan.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en offert, här med monoblock så det skiljer en del. Finns några tankar kring det jämför med Thermia?

9 kW, monoblock, Panasonic WH-MDC09J3E5.
110 000 kr allt som allt
https://files.drem.energy/products/documents/sv/E81HiyNDnJY3amGZ
En fördel är att den har möjlighet att timprisstyra, vilket inte Thermias har. Säljaren lät även mer seriös, kollade mer om huset och allt här innan offerten skickades.

12 kW Thermia iTec Eco 12 + Eco total innedel
100 000 kr allt som allt

P perlundstrom skrev:
Ytterligare en offert, här med monoblock så det skiljer en del. Finns några tankar kring det jämför med Thermia?

9 kW, monoblock, Panasonic WH-MDC09J3E5.
110 000 kr allt som allt
[länk]
En fördel är att den har möjlighet att timprisstyra, vilket inte Thermias har. Säljaren lät även mer seriös, kollade mer om huset och allt här innan offerten skickades.

12 kW Thermia iTec Eco 12 + Eco total innedel
100 000 kr allt som allt
Jag har 3fas modell av 9kW Panasonic Monoblocket. (En T-CAP 9kW monobock, modell WH-MXC09J3E8)
Är extremt nöjd. Min presterar bättre än spec och det är fastän jag kör fast kondensering. Nu kör jag den iofs mot en 500L acktank och shuntar ut från den.

Tipps är att försöka få tag på 3fas modeller öht. Mycket snällare mot ojämn lastfördelning över faserna i elsystmet på huset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.