1 071 läst · 49 svar
1k läst
49 svar
Larm: Komp. motorskydd, på luft vatten
Nu har en till firma varit och gett ett pris.B BettyR skrev:
Första:
Thermia iTec Eco Total + Eco 12 kW utedel.
100 000 kr efter rot.
Andra:
IVT E9 + IVT Air X 409 9 kW utedel.
130 000 kr efter rot.
Jag har inte hunnit kolla upp något om IVT's maskiner, men en sak som han sa var att de kan fjärrstyras via app och kan hantera timpris på el, så att den inte körs mycket de timmar elev är som dyrast. Jag ringde Thermia och deras maskiner kan ej det, även om det finns ett tillval med internet och de har en app. De jobbade på det och har det på några bergvärmepumpar än bara.
Han som var förbi idag tyckte inte att så stark som 12 kW behövs.
En fråga, jag kollar i prislistan från byggahus.se
https://www.byggahus.se/c/luftvattenvarmepumpar?sort=lagstapris.asc&size=low
Utedelen är väl den dyra delen och den ligger på runt 80 000 kr för IVT 409. Vad kan innedelar kosta? Jobb att installera kan inte vara allt för dyrt tänker jag, pga att all rördragning, 3 fas el osv är fixat redan.
https://www.byggahus.se/c/luftvattenvarmepumpar?sort=lagstapris.asc&size=low
Utedelen är väl den dyra delen och den ligger på runt 80 000 kr för IVT 409. Vad kan innedelar kosta? Jobb att installera kan inte vara allt för dyrt tänker jag, pga att all rördragning, 3 fas el osv är fixat redan.
Tänk på att Thermia Eco 12 har 3-fas kompressor medans IVT AirX 409 har 1-fas kompressor. 3-fas är bättre för huvudsäkringarna i huset och chans att man klarar sig med lägre/billigare huvudsäkringar i elabonnemanget.
Har du ett likvärdigt hus?D Dilato skrev:
+ Att den är dyrare, vilket känns konstigt... Men kanske bättre kvalite, har ingen erfarenhet av IVT.J Josth skrev:
Innedelen kan kosta allt från 15kkr till 35kkr har jag sätt, detta beror nog på hur mycket prylar i innedelen, Cirkpump, Trevägsventil, kretskort, elpatron, storlek/sorts tank osv... I värsta fall har de tagit en schablon pris utan att ta hänsyn till förutsättningar (=de är inte intresserade av att sälja?) utedelen är också mer Design/tilltalande än Thermias, de kan ju kosta några tusenlappar också.P perlundstrom skrev:
Har du rörligt timpris eller månadspris på din el? Om Månad, planerar du att köra tim? Om inte, så är det en funktionen som är onödig. Vet inte om Thermia har tariff funktion, men man kan köra "dag sänkning" i kalenderfunktionen, under förutsättningarna att du kan låta inomhustemperaturen variera under dagen, man brukar dock ofta vilja ha svalare på natten 🙃P perlundstrom skrev:Nu har en till firma varit och gett ett pris.
Första:
Thermia iTec Eco Total + Eco 12 kW utedel.
100 000 kr efter rot.
Andra:
IVT E9 + IVT Air X 409 9 kW utedel.
130 000 kr efter rot.
Jag har inte hunnit kolla upp något om IVT's maskiner, men en sak som han sa var att de kan fjärrstyras via app och kan hantera timpris på el, så att den inte körs mycket de timmar elev är som dyrast. Jag ringde Thermia och deras maskiner kan ej det, även om det finns ett tillval med internet och de har en app. De jobbade på det och har det på några bergvärmepumpar än bara.
Han som var förbi idag tyckte inte att så stark som 12 kW behövs.
Redigerat:
När lanserades Thermia modellen som du fått pris på? Kanske påväg att utgå.
Såg att du har en Thermia från 2012, samma modell, Atec?
Men du har kanske/troligen annorlunda förutsättningar är det jag menar!
Så inte likvärdigt 😁D Dilato skrev:
Såg att du har en Thermia från 2012, samma modell, Atec?
Men du har kanske/troligen annorlunda förutsättningar är det jag menar!
Min pump är en Atria 10, allt utom fläkt och radiator sitter inomhus, brinevätska mellan inne-och-utedel.B BettyR skrev:
Samma innedel kan användas till berg, luft, sjö eller jordvärme.
Nu har jag uppdaterat profilen, vi bor i mitten av skåne men har bott i västerbotten tidigare
Thermia iTec Eco 12 som är den modell vi funderar på har varit med sedan 2017 så det är en lite äldre modell. De har någon drive på den modellen nu till slutet av januari så 12 kW varianten har ett bra pris. Ska man ta Thermia XT 10 kW går priset upp ca 15 000 kr.
Jag fick ett bra erbjudande nyss på timpris på el och om ca en månad körs det igång. Så det skulle vara intressant med en funktion som hjälper där från luft vatten pumpen.
Thermia iTec Eco 12 som är den modell vi funderar på har varit med sedan 2017 så det är en lite äldre modell. De har någon drive på den modellen nu till slutet av januari så 12 kW varianten har ett bra pris. Ska man ta Thermia XT 10 kW går priset upp ca 15 000 kr.
Jag fick ett bra erbjudande nyss på timpris på el och om ca en månad körs det igång. Så det skulle vara intressant med en funktion som hjälper där från luft vatten pumpen.
Tänkte mer vilket år Itec Eco lanserades p marknaden, den har kanske lite föråldrad teknik.P perlundstrom skrev:Nu har jag uppdaterat profilen, vi bor i mitten av skåne men har bott i västerbotten tidigare
ITec Eco 12 har ett SCOP på 3,7 vid golvvärme och 2,6 vid radiatorvärme, jmf med XT som har scop på 4,9 för golvvärme (kan ha något del på denna, för kunde inte öppna upp deras energi prestanda dokument) . Skillnaden betalar sig på några år, är ~ 30% effektivare, och är i mellan klassen 8kW & 12kW. Hade gått på den.
Redigerat:
Ja det är inte så fina värden tyvärr på iTec Eco 12 kW ändå. Eller om den presterar bättre än detta pga att den inte behöver arbeta nära max belastning ofta? En till aspekt är att om jag förstått det rätt är "Kallt klimat" -7C och "Medelklimat" 7C? Då kommer de två modellerna under en stor del av året att vara likvärdiga i SCOP. Endast de kallare vinterdagarna är den dyrare modellen märkbart bättre. Nu mitt i vintern är det ändå plusgrader allt som oftast.B BettyR skrev:Tänkte mer vilket år Itec Eco lanserades p marknaden, den har kanske lite föråldrad teknik.
ITec Eco 12 har ett SCOP på 3,7 vid golvvärme och 2,6 vid radiatorvärme, jmf med XT som har scop på 4,9 för golvvärme (kan ha något del på denna, för kunde inte öppna upp deras energi prestanda dokument) . Den betalar sig på några år, är ~ 30% effektivare, och är i mellan klassen 8kW & 12kW. Hade gått på den.
iTec Eco 12 kW:
SCOP (Kallt klimat) Låg temp 3,66
SCOP (Kallt klimat) Hög temp 2,63
SCOP (Medelklimat) Låg temp 4,69
SCOP (Medelklimat) Hög temp 3,52
https://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/iTec%20Eco%20produktdatablad_20240304.pdf
iTec XT 10 kW:
SCOP (kallt klimat) golvvärme 4,33
SCOP (kallt klimat) radiator 3,50
SCOP (medelklimat) golvvärme 4,64
SCOP (medelklimat) radiator 3,38
https://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia iTecXT produktdatablad SE_20240304.pdf
Det är denna de går efter, se "klimatzoner":P perlundstrom skrev:Ja det är inte så fina värden tyvärr på iTec Eco 12 kW ändå. Eller om den presterar bättre än detta pga att den inte behöver arbeta nära max belastning ofta? En till aspekt är att om jag förstått det rätt är "Kallt klimat" -7C och "Medelklimat" 7C? Då kommer de två modellerna under en stor del av året att vara likvärdiga i SCOP. Endast de kallare vinterdagarna är den dyrare modellen märkbart bättre. Nu mitt i vintern är det ändå plusgrader allt som oftast.
iTec Eco 12 kW:
SCOP (Kallt klimat) Låg temp 3,66
SCOP (Kallt klimat) Hög temp 2,63
SCOP (Medelklimat) Låg temp 4,69
SCOP (Medelklimat) Hög temp 3,52
[länk] Eco produktdatablad_20240304.pdf
iTec XT 10 kW:
SCOP (kallt klimat) golvvärme 4,33
SCOP (kallt klimat) radiator 3,50
SCOP (medelklimat) golvvärme 4,64
SCOP (medelklimat) radiator 3,38
[länk] iTecXT produktdatablad SE_20240304.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så tyvärr så bor du i "kallt" klimat, även fast du bor i varma Skåne 😅
Skåne är inte medel klimat när det gäller SCOP, eftersom det är inom "kall klimatzon", är min tolkning.
https://www.energipojkarna.se/vanliga-fragor#faq-3
Man får också tänka att de garanterat inte utfört beräkningarna i arktiskt klimat(norra Sverige) utan snarare vid gränsen till den varmare zonen, om tillverkaren fick välja, för att få "fin" data. Men är inte så insatt i Skånes klimatzon och SCOP där, så någon annan kanske kan komma med en bättre input än mig.
https://www.energipojkarna.se/vanliga-fragor#faq-3
Man får också tänka att de garanterat inte utfört beräkningarna i arktiskt klimat(norra Sverige) utan snarare vid gränsen till den varmare zonen, om tillverkaren fick välja, för att få "fin" data. Men är inte så insatt i Skånes klimatzon och SCOP där, så någon annan kanske kan komma med en bättre input än mig.
Redigerat: