2 069 läst · 54 svar
2k läst
54 svar
Larm: Komp. motorskydd, på luft vatten
Om det är en så stor reparationskostnad, så är det nog inte så bra affär att reparera. Köp en ny.P perlundstrom skrev:Tack för tips och svar, däremot blev det en lite tråkig nyhet idag. Kompressorn är paj, så minimum är att byta den + torrfilter + köldmedium. 43 500 kr för jobb och delar och felsökningen i så fall, efter rot avdrag.
Det lät som en väldigt dyr installation det där du skriver om, samtidigt kan jag själv inte mycket om luft-vatten system, rördragning och liknande. Så det går inte att göra själv för min del, eller risken att något går fel är åtminstone stor om jag skulle göra det själv.
En säljare ska ringa upp mig sen med för att prata om helt nytt system och vad det i så fall kan tänkas kosta. Annars är det väl direktverkande el som alternativ (inte bra förstås) eller bergvärme (ändå dyrare).
Tips kring valet nu mellan att byta bara kompressor, eller att byta hela luft-vatten inne och utedel?
När de köpte värmepumpen så ingick med stor säkerhet en extra försäkring som gällde i 5 år. Man brukar sedan kunna förlänga den för en ganska hög premie. Men den värmepumpsförsäkringen betalar 100% av en skada, oavsett hur gammal värmepumpen är. Man kan ha den i max 15 år från installationen tror jag.
Jag har fått nyttja försäkringen vid ett part tillfällen, i ena fallet läckte varmvattenberedaren i värmepumpen. Det kostade drygt 30 000. Jag fick först ta det på hemförsäkringen som efter åldersavdrag och självrisk betalade något i stil med 12 000, resten kom sedan från värmepumpsförsäkringen genast. Om du nyligen tiltträtt huset så kanske du borde kolla så inte förre ägaren har betalat årspremie för värmepumpsförsäkring, som då gäller nu.
Nytt system ligger på ca 125 kkr och en ny utedel på ca 65 kkr, viss skillnad. Då är frågan om det går att koppla ihop ute/inne. Det är inne som styr utedelen och relering av värmen. Har du även VV i innedelen, så kan det bli problem att få ihop det. Då det som kallas kommunikation mellam ute/inne är av totalt olika i funktion i dag.
En Monoblock har all styr utvändigt (sen drar man in display inomhus i bästa fall) och man styr Växelventil (Värme/varmvatten produktion) och elpatron i befintlig inne del från Utedelen. Ska väl inte vara några problem för leverantör/kyltekniker att koppla in det. Alt. så ber man en elektriker komma och göra jobbet. Garantin för Utedelen ska inte påvekas av det. (Mängden kablar för detta lär redan vara draget mellan befintlig utedel & inne del. Ev. kanske en kontaktor behöver monteras i inne delen för elpatron/tillsats. Mao. Man tar bort styrsystemet i befintligt inne del.J jonaserik skrev:Nytt system ligger på ca 125 kkr och en ny utedel på ca 65 kkr, viss skillnad. Då är frågan om det går att koppla ihop ute/inne. Det är inne som styr utedelen och relering av värmen. Har du även VV i innedelen, så kan det bli problem att få ihop det. Då det som kallas kommunikation mellam ute/inne är av totalt olika i funktion i dag.
Med detta sagt så är det inte säkert att inne delen är ok. Men den går ju att byta ut i framtiden.
Hade skrotat den, aldrig byta kompressor på något som du ändå behöver byta om 3 år. Tråkigt att göra det under vintern bara, men ska den stå på samma plats och så, så ser jag inte något problem.
Min egna skall felsökas av kyltekniker på Fredan nästa vecka, men måndagen därpå kommer jag installera en Luft/luft för 30kkr som nästan klarar av mitt behov (om jag stödeldar & kör elpatron på kurva 12°C)
Observera att en Värmepump av din/vår modell inte är särskild effektiv efter -12°C. Nästan som att gå på Direktverkande el. Så om man hittar ett alternativ som klarar det akuta behovet ner till de temperaturerna så blir det inte så mycket dyrare med elen. Luft/luften jag köper lovar drift ner till -25°C, men efter -15°C kan man köra på elpatron och undvika onödigt slitage och sämre effektivitet på den. Bergvärme är däremot annorlunda något jag ska försöka sikta in mig på kommande uppgradering/byte, oslagbar om det är kallare än 6-7°C och ett bra komplement till en Luft/Luft. Krävs något mer förberedelse och kapital, men billigare i längden efter 15år-ich. Bor förövrigt i zon3 Mälardalen.
De Monoblock jag tittat på har samtliga Utgångar till Växelventil & TIllsats/Elpatron, sen behöver de troligen relän/kontaktorer för att fungera då Monoblock pumpen har <24V utsignal för detta, men detta bör ju en kyltekniker/elektriker lösa.
Redigerat:
Det gick tyvärr inte att enbart byta utedel med nuvarande systemet. Kompressorbyte, eller ny inne+utedel gäller.J jonaserik skrev:Nytt system ligger på ca 125 kkr och en ny utedel på ca 65 kkr, viss skillnad. Då är frågan om det går att koppla ihop ute/inne. Det är inne som styr utedelen och relering av värmen. Har du även VV i innedelen, så kan det bli problem att få ihop det. Då det som kallas kommunikation mellam ute/inne är av totalt olika i funktion i dag.
Jag bor i skåne, så det blir inte allt för kallt som oftast åtminstone. Bergvärme känns lite för dyrt nu, men Thermia itec eco total + Thermia iTec eco 12 skulle de kunna installera med alla kostnader inräknat för 99 000 kr efter rot. De hade någon kampanj nu hos Thermia så det blir några tusenlappar billigare. Det lutar åt det just nu, men jag ska kolla mer här under helgen.B BettyR skrev:En Monoblock har all styr utvändigt (sen drar man in display inomhus i bästa fall) och man styr Växelventil (Värme/varmvatten produktion) och elpatron i befintlig inne del från Utedelen. Ska väl inte vara några problem för leverantör/kyltekniker att koppla in det. Alt. så ber man en elektriker komma och göra jobbet. Garantin för Utedelen ska inte påvekas av det. (Mängden kablar för detta lär redan vara draget mellan befintlig utedel & inne del. Ev. kanske en kontaktor behöver monteras i inne delen för elpatron/tillsats. Mao. Man tar bort styrsystemet i befintligt inne del.
Med detta sagt så är det inte säkert att inne delen är ok. Men den går ju att byta ut i framtiden.
Hade skrotat den, aldrig byta kompressor på något som du ändå behöver byta om 3 år. Tråkigt att göra det under vintern bara, men ska den stå på samma plats och så, så ser jag inte något problem.
Min egna skall felsökas av kyltekniker på Fredan nästa vecka, men måndagen därpå kommer jag installera en Luft/luft för 30kkr som nästan klarar av mitt behov (om jag stödeldar & kör elpatron på kurva 12°C)
Observera att en Värmepump av din/vår modell inte är särskild effektiv efter -12°C. Nästan som att gå på Direktverkande el. Så om man hittar ett alternativ som klarar det akuta behovet ner till de temperaturerna så blir det inte så mycket dyrare med elen. Luft/luften jag köper lovar drift ner till -25°C, men efter -15°C kan man köra på elpatron och undvika onödigt slitage och sämre effektivitet på den. Bergvärme är däremot annorlunda något jag ska försöka sikta in mig på kommande uppgradering/byte, oslagbar om det är kallare än 6-7°C och ett bra komplement till en Luft/Luft. Krävs något mer förberedelse och kapital, men billigare i längden efter 15år-ich. Bor förövrigt i zon3 Mälardalen.
Ifall det blir nytt system nu så blir det garanterat att köra med försäkring och förlänga den. Jag ska kolla med tidigare ägaren om de hade någon extraförsäkring som löpt på, bra idé.H hempularen skrev:Om det är en så stor reparationskostnad, så är det nog inte så bra affär att reparera. Köp en ny.
När de köpte värmepumpen så ingick med stor säkerhet en extra försäkring som gällde i 5 år. Man brukar sedan kunna förlänga den för en ganska hög premie. Men den värmepumpsförsäkringen betalar 100% av en skada, oavsett hur gammal värmepumpen är. Man kan ha den i max 15 år från installationen tror jag.
Jag har fått nyttja försäkringen vid ett part tillfällen, i ena fallet läckte varmvattenberedaren i värmepumpen. Det kostade drygt 30 000. Jag fick först ta det på hemförsäkringen som efter åldersavdrag och självrisk betalade något i stil med 12 000, resten kom sedan från värmepumpsförsäkringen genast. Om du nyligen tiltträtt huset så kanske du borde kolla så inte förre ägaren har betalat årspremie för värmepumpsförsäkring, som då gäller nu.
Thermia har ju inge Monoblock så det är ju då klart att de inte är kompatibla med varandra, merförsäljning är ju en trend i samhället.P perlundstrom skrev:Jag bor i skåne, så det blir inte allt för kallt som oftast åtminstone. Bergvärme känns lite för dyrt nu, men Thermia itec eco total + Thermia iTec eco 12 skulle de kunna installera med alla kostnader inräknat för 99 000 kr efter rot. De hade någon kampanj nu hos Thermia så det blir några tusenlappar billigare. Det lutar åt det just nu, men jag ska kolla mer här under helgen.
I Skåne är det troligen inte lönsamt med Bergvärme.
100kkr är väl ett helt ok pris, Thermias nya pumpar har potent styr/panel/display, inte knappat så mycket på dom, men användarvänlig och övergripande, inte som Atec som har katastrof display.
Du kanske kan sälja den gamla som reservdelspump för <10000kr. Om du har plats att lagerhålla tills "rätt" köpare. Eller som smådelar, Kretskort brukar ju gå åt mm.
Redigerat:
Ja det kan förstås gå att få in en slant för gamla anläggningen ifall vi byter nu till ny, det ska jag försöka med.B BettyR skrev:Thermia har ju inge Monoblock så det är ju då klart att de inte är kompatibla med varandra, merförsäljning är ju en trend i samhället.
I Skåne är det troligen inte lönsamt med Bergvärme.
100kkr är väl ett helt ok pris, Thermias nya pumpar har potent styr/panel/display, inte knappat så mycket på dom, men användarvänlig och övergripande, inte som Atec som har katastrof display.
Du kanske kan sälja den gamla som reservdelspump för <10000kr. Om du har plats att lagerhålla tills "rätt" köpare. Eller som smådelar, Kretskort brukar ju gå åt mm.
Sen är frågan hur stark anläggning som behövs. T.ex. Thermia iTec Eco finns i fyra storlekar där säljaren jag pratade med tänkte att den tredje är passande, men då utgick han endast från att den liknar vår nuvarande anläggning mest. De verkade arbeta med just Thermia:
1,1-5 kW
1,7-8 kW
3,4-12 kW
3,4-16 kW
Huset är på 96 kvadrat + 96 kvadrat källare som är uppvärmd med. Vattenburen golvvärme i halva källaren, vattenvärme till element i övrigt.
Så här såg elförbrukningen ut för de tidigare ägarna:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många timmar tillsatts 1 & 2 har din nuvarande gått på?
Troligen så klarar du dig på 12kW.
Energideklarationen som du hänvisar till är ofta missvisande, och fel beräknade. Du har ingen undermätning/egen elmätare för värmepumpen?
Troligen så klarar du dig på 12kW.
Energideklarationen som du hänvisar till är ofta missvisande, och fel beräknade. Du har ingen undermätning/egen elmätare för värmepumpen?
Redigerat:
Jag hittade ingen extra elmätare just för värmepumpen, men så här ser det ut av tillsats 1 & 2:B BettyR skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker siffrorna ser låga ut. Kanske att det är bättre med en svagare modell nr två från listan som går att köra ner till 1,7 kW?
"Finns i effektstorlekarna: 1,1-5 kW, 1,7-8 kW, 3,4-12 kW och 3,4-16 kW"
Du bor ju ganska långt ner i landet så du har kanske rätt. Men ganska mycket el tillsats, så ett tecken på att nuvarande på 11kW inte orkar när det blir lite kallt. Om energideklarationen säger att liknande byggnader har en förbrukning om ~140kWh/kvm (ock då på direktverkande el) och din värmepump har haft en genomsnittlig verkningsgrad på kanske 2,5. om du inte har 300mm isolering i yttervägg och tilläggsisolerat vind med 500mm enligt dagens standard (se referensbyggnad nr2) så kan jag tänka mig att du behöver ~140kWh/kvm (direktverkande el)
Så lite lätt kalkyl på din energideklaration:
(Värmepump)65kWh/kvm × 200kvm = 13kWh
Sen som jag skrev tidigare så är energideklarationen ofta missvisande då den blandar både hushållsel, uppvärmning, varmvatten & tillsatts. Det är en uppskattning som kan slå ~30% fel.
Så lite lätt kalkyl på din energideklaration:
(Värmepump)65kWh/kvm × 200kvm = 13kWh
Sen som jag skrev tidigare så är energideklarationen ofta missvisande då den blandar både hushållsel, uppvärmning, varmvatten & tillsatts. Det är en uppskattning som kan slå ~30% fel.
P perlundstrom skrev:Jag hittade ingen extra elmätare just för värmepumpen, men så här ser det ut av tillsats 1 & 2:
[bild]
Jag tycker siffrorna ser låga ut. Kanske att det är bättre med en svagare modell nr två från listan som går att köra ner till 1,7 kW?
"Finns i effektstorlekarna: 1,1-5 kW, 1,7-8 kW, 3,4-12 kW och 3,4-16 kW"
Jag tänkte att det var rätt lite tillsats, ca 1 % av alla timmar om jag tänker rätt? Ca 11 år ger 11*365*24 timmar = 96360 timmar sedan installation. Tillsats 2 har kört i 1012 timmar, så drygt 1 %. Jag vet inte vad den brukar vara på hos andra däremot.B BettyR skrev:Du bor ju ganska långt ner i landet så du har kanske rätt. Men ganska mycket el tillsats, så ett tecken på att nuvarande på 11kW inte orkar när det blir lite kallt. Om energideklarationen säger att liknande byggnader har en förbrukning om ~140kWh/kvm (ock då på direktverkande el) och din värmepump har haft en genomsnittlig verkningsgrad på kanske 2,5. om du inte har 300mm isolering i yttervägg och tilläggsisolerat vind med 500mm enligt dagens standard (se referensbyggnad nr2) så kan jag tänka mig att du behöver ~140kWh/kvm (direktverkande el)
Så lite lätt kalkyl på din energideklaration:
(Värmepump)65kWh/kvm × 200kvm = 13kWh
Sen som jag skrev tidigare så är energideklarationen ofta missvisande då den blandar både hushållsel, uppvärmning, varmvatten & tillsatts. Det är en uppskattning som kan slå ~30% fel.
Kompressor 21.723 h får jag det då till att kompressorn varit igång ca 20-25 % av tiden sedan installation. Det låter lågt tänker jag, som att den är överdimensionerad. Fast kanske det är bra? Sstörre vp ger lägre drifttimmar på kompressorn och då kanske den i teorin håller längre om man ser till att den får bra drift förhållanden med ok antal starter.
Saken med denna pump (gamla) är att det är en På/Av model, så den laddar med lite extra och går ner lite under. Beroende på hur ditt system ser ut med tankar och volym i systemet varierar på/av i tid och antal.
Så för att hålla låt säga 40°C framledning på radiatorerna så kommer värmepumpen kanske jobba till 45°C, för att sedan gå ner till 37C och den genomsnittliga temperaturen är då ca. 40°C.du behöver också räkna bort att den kanske endast i drift 200 dagar/år. Osv.
Eltilsatsen är oftast som alltid i drift samtidigt som värmepumpen, så det blir då 5% av driften.
Du behöver också tänka på att värmepumpen har sämre effekt när det blir kallare, så den där 5% kanske är under hela Januari månad, när det är som kallast (och dyrast) Den månaden kanske värmepumpen endast orkar göra 5kWh och behöver 3+3kWh (tillsats 1 & tillsats 2) tillskott av el.
De nya moderna är däremot med frekvensstyrd kompressor, så den är nästan hela tiden i drift, den anpassar sig till behovet. Du vill så lite som möjligt köra den i 100% (gärna max 80%) för att detta sliter på anläggningen, inte heller vill man köra under 30% men då kommer nog kompressorn stanna och arbeta mer likvärdigt en ON/OFF model, för att de låga varvtalen sliter mer än on/off (lite osäker på det påståendet, men så jag fått för mig)
Så för att hålla låt säga 40°C framledning på radiatorerna så kommer värmepumpen kanske jobba till 45°C, för att sedan gå ner till 37C och den genomsnittliga temperaturen är då ca. 40°C.du behöver också räkna bort att den kanske endast i drift 200 dagar/år. Osv.
Eltilsatsen är oftast som alltid i drift samtidigt som värmepumpen, så det blir då 5% av driften.
Du behöver också tänka på att värmepumpen har sämre effekt när det blir kallare, så den där 5% kanske är under hela Januari månad, när det är som kallast (och dyrast) Den månaden kanske värmepumpen endast orkar göra 5kWh och behöver 3+3kWh (tillsats 1 & tillsats 2) tillskott av el.
De nya moderna är däremot med frekvensstyrd kompressor, så den är nästan hela tiden i drift, den anpassar sig till behovet. Du vill så lite som möjligt köra den i 100% (gärna max 80%) för att detta sliter på anläggningen, inte heller vill man köra under 30% men då kommer nog kompressorn stanna och arbeta mer likvärdigt en ON/OFF model, för att de låga varvtalen sliter mer än on/off (lite osäker på det påståendet, men så jag fått för mig)
Redigerat: