3 629 läst · 54 svar
4k läst
54 svar
Långa snitt i reglar
Antingen tänker du fel eller har du otur när du tänker😉Purre skrev:
Skämt åsido. Ämnet knuffas ju framåt i klingans riktning. Det kommer inte fungera med feather boards och en vinklad yta som möter dom. Hade du knuffat ämnet på diagonalen hade det fungerat men det kommer bli pannkaka om man försöker såga på diagonalen.
Redigerat:
Och även om man kunde lägga an mot en yta parallell med snittet så får kanske/troligen inte ett sådant vinkelanhåll tillräcklig precision när man sågar långa snitt. Nä, det rimliga är någon sorts anhåll där skenan får stöd i båda ändarna.Ola C skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 842 inlägg
@nino Så här skulle jag gjort om jag haft det problemet, en stor och en liten cirkel. Flytta lilla cirkeln/anhållet för att ändra vinkel (och gör den större mindre än min, det var den enda lämpliga spillbiten jag hade för att visa funktionen).
Här är ett snitt ca 60-65cm långt, även vårat "bord" där jag gör det idag.
Kan ju vara så att jag behöver göra 20-40 sånna snitt samtidigt.
Så att lägga ut skena och rikta in tycker jag tar lite för lång tid.
Kan ju även vara kortare eller längre bitar.
Kan jag använda spillbitar i olika dimensioner för att få fram biten jag behöver så vore det ju toppen

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ju vara så att jag behöver göra 20-40 sånna snitt samtidigt.
Så att lägga ut skena och rikta in tycker jag tar lite för lång tid.
Kan ju även vara kortare eller längre bitar.
Kan jag använda spillbitar i olika dimensioner för att få fram biten jag behöver så vore det ju toppen
Har ni ett dedikerat bord för uppgiften känns den självklara lösningen att rigga bordet med flyttbara anhåll, t.ex. hål för "bench dogs" som skenan kan läggas an mot.nino skrev:
Men det kan också vara t.ex. en uppsättning med olika lösa distansklossar för olika vinklar.
Ja problemet är väl att det sällan är samma vinklar.
Sen är väl höjden ett problem, att skenan har minimalt att vila mot.
Det optimala vore ju en skena med en vinkelmätare, bara att dra den till rätt vinkel och låsa.
Om man hade regelbitar med typ rundstavar i och en hålad skiva, så man kunde flytta runt stoppar lite hur man vill.
Nu sågar man ju i reglarna som man sätter fast, gäller bara att passa sig för skruvarna 🙂
Sen är väl höjden ett problem, att skenan har minimalt att vila mot.
Det optimala vore ju en skena med en vinkelmätare, bara att dra den till rätt vinkel och låsa.
Om man hade regelbitar med typ rundstavar i och en hålad skiva, så man kunde flytta runt stoppar lite hur man vill.
Nu sågar man ju i reglarna som man sätter fast, gäller bara att passa sig för skruvarna 🙂
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"

Vinkelmätare
Vinkelmätare är ett praktiskt verktyg som hjälper till att exakt mäta och överföra vinklar. Detta verktyg är användbart i en mängd olika scenarier, från byggprojekt till precisionshantverk. Många moderna vinkelmätare erbjuder digitala
Läs mer
Precis nåt sånt jag ser framför mig. Lämpligtvis hittar man på nåt så att skenan också vilar på "rätt" höjd och har bra stöd, att sågen har en bra "parkeringsplats", skydd mot kast och avsågade fingrar osv. Här lönar det ju sig att hitta på något genomtänkt så att produktionen går snabbt, smidigt och säkert.nino skrev:
Jobbar man med "fria" snarare än ett antal förbestämda vinklar så finns det gott om olika måttgraderade skenor med ställbara anhåll på marknaden som man kan använda för att bygga sin jigg.
Vinkeltillsats finns ju till skenan som noterats tidigare, men frågan är om ett vinkelmått ger tillräcklig precision?
Ett mikroskopiskt vinkelfel kan ju innebära flera centimeters diff i änden på snittet, beroende på snittets längd.
Har inte gjort några längre än max 50cm än och tvivlar på att det blir det.C cpalm skrev:Precis nåt sånt jag ser framför mig. Lämpligtvis hittar man på nåt så att skenan också vilar på "rätt" höjd och har bra stöd, att sågen har en bra "parkeringsplats", skydd mot kast och avsågade fingrar osv. Här lönar det ju sig att hitta på något genomtänkt så att produktionen går snabbt, smidigt och säkert.
Jobbar man med "fria" snarare än ett antal förbestämda vinklar så finns det gott om olika måttgraderade skenor med ställbara anhåll på marknaden som man kan använda för att bygga sin jigg.
Vinkeltillsats finns ju till skenan som noterats tidigare, men frågan är om ett vinkelmått ger tillräcklig precision?
Ett mikroskopiskt vinkelfel kan ju innebära flera centimeters diff i änden på snittet, beroende på snittets längd.
Får oftast både vinkel och längden mätt i 90° från start och slut eller vad man ska säga, alltså inte själva snittets längd utan mätt med vinkelhake från spetsen fast i höjd med startskäret (hoppas ni fattar, knappt så jag gör det när jag läser 😄 )
Ja kanske, får man bara nog med tryck från klämmorna så det håller fast regeln så borde det funka kanske.Bart skrev:
Det jag kan tänka mig är ju om någon flyttar anhåller utan att man tänker på det när man är på rast eller liknande, men inget stort problem direkt.
Några olika anhåll, nåt längre och kanske en med ett stopp.
Kändes avigt att såga med anhållet på höger sida bara men det är väl en vanesak kan jag tro, jag är verkligen ingen som brukar hålla på med sånt här 🙂
Sen ska det väl till en rätt skaplig såg, tycker min Makita bordssåg går tungt om man ska klyva en regel, nu ska jag ju diagonala så det går kanske lättare än ren klyvning?
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Fel hjul
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Slipper jag korvande slang om jag byter till Cejn polyurethanslang
Verktyg, Maskiner & Fordon