3 613 läst · 54 svar
4k läst
54 svar
Långa snitt i reglar
Ännu en lösning, kanske… @nino
Nästan komiskt men jag hittade den här bilden på min iPad, den laddades ner från nätet någonstans i februari 2017 tydligen. Självklart bortglömd.
Hjälpmedlet tangerar ju uppenbart idéer som redan varit uppe men det kan ju vara värt att testa kanske — det är ju också enkelt och billigt att göra själv.
//Ronnie
Nästan komiskt men jag hittade den här bilden på min iPad, den laddades ner från nätet någonstans i februari 2017 tydligen. Självklart bortglömd.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjälpmedlet tangerar ju uppenbart idéer som redan varit uppe men det kan ju vara värt att testa kanske — det är ju också enkelt och billigt att göra själv.
//Ronnie
Jag hade gjort på följande vis.
Dels en festool sänksåg och en sågskena som är tillräkligt lång dvs 1400mm som sedan kan kapas till kortare eller en 800mm som också kan kapas till kortare.
Därefter tillverka ett stationärt fäste där sänksågskenan ligger stationärt på en 45*220 regel dvs parallel med upplagsplatsen. Sedan ha ett fast ändstopp lämpligen rundat ca 400 mm innan skenan tar slut.
Nu till det som faktiskt gör jobbet. En flyttbart justerpunkt som ställer vinkeln på de som skall sågas. Om toppen (den rundade) hamnar exakt där kanten på 45 regeln slutar så blir toppänden repeterbar. Om då bottenänden justeras i sidled så kommer juggen enkelt att få valfri vinkel.
Vill man ta det hela ett steg längre så gör man en vagga som har plats för 45*45 en till för 45*70 ytterligare en för 45*90 osv. Alla har en tapp i toppen som går ner i ett hål i bordet och som vaggan kan rotera runt. Bottenänden justeras i sidled så att man får önskad vinkel samt låses med en skruvtving. Lägg i vaggan, kapa, byt till nytt ämne, kapa, repetera. Annan dimension, byt vagga. Markera vinklarna med streck i bordet under olika färger för varje vagga.
Säkert, stabilt och med hög repeterbarhet.
Dels en festool sänksåg och en sågskena som är tillräkligt lång dvs 1400mm som sedan kan kapas till kortare eller en 800mm som också kan kapas till kortare.
Därefter tillverka ett stationärt fäste där sänksågskenan ligger stationärt på en 45*220 regel dvs parallel med upplagsplatsen. Sedan ha ett fast ändstopp lämpligen rundat ca 400 mm innan skenan tar slut.
Nu till det som faktiskt gör jobbet. En flyttbart justerpunkt som ställer vinkeln på de som skall sågas. Om toppen (den rundade) hamnar exakt där kanten på 45 regeln slutar så blir toppänden repeterbar. Om då bottenänden justeras i sidled så kommer juggen enkelt att få valfri vinkel.
Vill man ta det hela ett steg längre så gör man en vagga som har plats för 45*45 en till för 45*70 ytterligare en för 45*90 osv. Alla har en tapp i toppen som går ner i ett hål i bordet och som vaggan kan rotera runt. Bottenänden justeras i sidled så att man får önskad vinkel samt låses med en skruvtving. Lägg i vaggan, kapa, byt till nytt ämne, kapa, repetera. Annan dimension, byt vagga. Markera vinklarna med streck i bordet under olika färger för varje vagga.
Säkert, stabilt och med hög repeterbarhet.
HKC funkade ganska bra
Nu har den sågen varit ute på byggen så den är lite sliten
Kom i lite andra problem också nu.
Något bättre sätt än sticksåg för att kapa den korta delen?
Behöver inte vara möbelsnickeri finish, fort och bra 🙂

Logga in
Skapa konto
Nu har den sågen varit ute på byggen så den är lite sliten
Kom i lite andra problem också nu.
Något bättre sätt än sticksåg för att kapa den korta delen?
Behöver inte vara möbelsnickeri finish, fort och bra 🙂

Logga in
Skapa konto
En stämborr skulle funka bra för det jobbet. Antingen en dedikerad maskin eller en tillsats till en pelarborr.nino skrev:
https://duab.se/maskintillbehor-for...stamborrtillsats-dpa-65-for-pelarborr-1-4-1-2
Det är ju inte en speciellt portabel lösning men det går fort och blir rakt och exakt.
En multimaskin typ Fein funkar ute på jobb men det blir för segt. Då åker nog sticksågen fram istället.
Vette tusan om man får det rakt med fein om man ska såga ner 45mm?
Nu var det 6 bitar som skulle sågas, nästa gång kan det vara bra mycket mer så man vill helst göra det på plats, en 45*220 som är 4-5m lång är inte så rolig att bära runt på 🙂
Får väl träna upp mina skils på sticksåg helt enkelt, det går ju fort och man kan göra det på plats
Nu var det 6 bitar som skulle sågas, nästa gång kan det vara bra mycket mer så man vill helst göra det på plats, en 45*220 som är 4-5m lång är inte så rolig att bära runt på 🙂
Får väl träna upp mina skils på sticksåg helt enkelt, det går ju fort och man kan göra det på plats
Svårt att hitta dado som är lagliga och följer maskindirektivet. Som privatperson får du göra som du själv vill men som arbetsgivare finns det betydligt fler lagar att hålla sig inomAXS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nya reglar känns för långa
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan jag lägga 4,7m långa reglar under trädäcket?
Altan & Uteplats -
Hur förlänga reglar ovan innerdörr?
Förlänga stålreglar, hur?
Fuktiga reglar på mellanvägg i ett garage i länga
Byggmaterial & Byggteknik
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Grävmaskiner i Sverige, är ISO eller SAE vanligast?
blocket tips
Verktyg, Maskiner & Fordon