3 629 läst · 54 svar
4k läst
54 svar
Långa snitt i reglar
För cirkelsåg/sänksåg så gör två fasta joggar med de olika vinklarna. Lägg över regeln, kläm fast och såga. Med en eller två snabbtvingar går det snabbt.
Annars är bygg- och justersågqr gjorda för ändamålet. Ställ in vinkeln och såga.
En bandsåg funkar också.
Fast jag är inte heller med på vad ni gör för något och hur ni inte redan vet hur man gör.
Annars är bygg- och justersågqr gjorda för ändamålet. Ställ in vinkeln och såga.
En bandsåg funkar också.
Fast jag är inte heller med på vad ni gör för något och hur ni inte redan vet hur man gör.
Varför det blir diagonala snitt? Ja konstruktören vill ha det såA AG A skrev:Varför blir det diagonala snitt i reglar? --Endera får ni väl hålla sågen borta från reglarna, alternativt får ni såga rakt.
Varför gör ni en gigg av reglar där ni lägger sänksågsskenan.
-Tanken är att sänksågsskenan är giggen, sen sågar man reglarna i önskvärd vinkel.
Ärligt talat så fattar jag ingenting av vad ni gör/försöker göra. Vad tillverkar ni, vad är det för reglar som kapas? Vad används de till och vad är själva problemet?
Varför vi gör en jigg av reglar? Kanske skrev fel... vi har ett bord/skiva av reglar där vi skruvar fast små bitar av reglar som vi lägger skenan mot
Vilka reglar vi kapar? Allt från 45*45 till 45*220 på
Problemet? Våran vanliga såg kan göra max 340mm långa snitt och ibland blir det längre snitt
Har det klarnat annars ska jag göra ett nytt försök om du vill ha mer information 🙂
Jag har nyss börjat där och jag vill ha det lite enkelt, tidigare så har man kört med sänksåg och skena och det funkar så klart men jag tror att det kan gå att göra fortare och enklare.Z z_bumbi skrev:För cirkelsåg/sänksåg så gör två fasta joggar med de olika vinklarna. Lägg över regeln, kläm fast och såga. Med en eller två snabbtvingar går det snabbt.
En bandsåg funkar också.
Ja det blir iaf varje veckauseless skrev:
Har nog aldrig använt en justersåg så det kanske är rätt men en vanlig klyvsåg har jag använt och det känns väldigt osäkert...
Iom att det kan bli 20-40bitar så känns det inte riktigt repeterat med precision, men det kan ju vara mig det är fel på 😄
Featherboard så borde det lösa signino skrev:
https://www.woodpeck.com/variable-pressure-featherboard-pair.html
Som @jonmo nämnde så låter det som att en HKC + FSK är precis vad ni efterfrågar.nino skrev:
En skena ni ställer in vinkeln på och sätter emot och kapar. Precision, smidighet och det går fort.
Ja det kan funka, tror att vi har mer än 60° på vissa snitt måste kollaL Lovan83 skrev:
Sen blir det nog lite vingligt på en regel?
Det är väl snarare vinklade klyvsnitt som efterfrågas o då hjälper den där vinkelmojängen föga. Ska man kilklyva en 45x45 regel finns ju ingen/väldigt liten anläggningsyta både för skenan och för att referera en vinkel mot kortsidan.L Lovan83 skrev:
Tjänster
Populärt i forumet
-
Fel hjul
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Slipper jag korvande slang om jag byter till Cejn polyurethanslang
Verktyg, Maskiner & Fordon