Är man ny på forumet kan det vara ett bra tips att kika på inlägget man postat och om något har blivit knasigt så trycker man bara på de tre punkterna ... nere till höger i inlägget så kan man editerad, ta bort och spara på nytt. Jag tror man har en timma på sig.
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, du citerade mig men det kanske du inte var medveten om. "Svara"-knappen (i senaste inlägget) innebär att man citerar detta inlägg. Det är inte så tydligt i forumet. För att skriva ett allmänt svar i tråden klickar man på länken "svara" i svarsrutan....inte så tydligt som sagt, men man ser ju vilken effekt knapparna har. Och om du inte längre står för ditt inlägg så kan vi ju lägga det till historien.
beklagar, absolut inte menat att citera någon. Daremot står jag för vad jag skrev.
 
På jobbet har vi laddstolpar med Schukouttag. Jag tror det totalt på hela företaget måste röra sig om 100-tals laddplatser. Jag kan tycka att det var en mindre lyckad lösning. Stolparna är normalt (innan corona) utnyttjade till 100%, dvs det kommer vara minst 5 kontakteringar per vecka och troligen några timmars laddning på varje stople på maxeffekt (10A). Jag tror dock det är en mycket bra kvalitet på uttagen. Man kan anta att det finns endel som drar ur schukon innan de avbryter laddningen vilket torde accelerara slitaget. Troligen har de statistik på hur de används. Det vore mycket intressant att följa upp hur uttagen ser ut efter ett antal år. Jag ska kolla med de som sköter detta om det är något de kan våga dela med sig av. Statistiskt borde det inte finns så många anläggningar i Sverige som har så många laddpunkter med denna schukolösning med såpass bra underlag för en undersökning.
 
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Dom ggr jag ryckt sladden med pågående laddning kan räknas på ena handens långfinger.När man kommer mot bilen så reflexmässigt låser man upp för att packa ned sladden i frunken, då avbryts laddningen. Om man inte ska ha med sig sladden så låter man ju mest troligt schukodelen sitta kopplad och kopplar lös från bilen istället. Så slitage på laddstolpar blir lägre än för mv-stolpar
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Dom ggr jag ryckt sladden med pågående laddning kan räknas på ena handens långfinger.När man kommer mot bilen så reflexmässigt låser man upp för att packa ned sladden i frunken, då avbryts laddningen. Om man inte ska ha med sig sladden så låter man ju mest troligt schukodelen sitta kopplad och kopplar lös från bilen istället. Så slitage på laddstolpar blir lägre än för mv-stolpar
Smart. Men är det så på alla bilar att de slutar ladda för att man låser upp?
Ibland kanske man bara vill sätta sig i bilen och njuta av att den laddar. ;)
 
martin43 martin43 skrev:
Smart. Men är det så på alla bilar att de slutar ladda för att man låser upp?
Ibland kanske man bara vill sätta sig i bilen och njuta av att den laddar. ;)
Har bara ägt BMW elbil men kan inte tänka mig att det är unikt. Alternativet är annars att sätta sig i bilen och klicka i menysystemet för att avbryta laddning, låter otroligt.
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Har bara ägt BMW elbil men kan inte tänka mig att det är unikt. Alternativet är annars att sätta sig i bilen och klicka i menysystemet för att avbryta laddning, låter otroligt.
Min passat gte stoppar laddning och låser upp kabeln, men om man tex först lägger in väskan och jackan så hinner den låsa kabeln och återuppta laddningen.
Nu förutsätter vi dessutom att användaren vet att man inte ska dra ut schukon med laddning igång, kanske självklart för alla som valt att besöka denna tråden men för tex min fru tror jag detta är något hon aldrig ens reflekterat över. Nu har vi laddbox hemma så då går det inte att göra fel.
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Har bara ägt BMW elbil men kan inte tänka mig att det är unikt. Alternativet är annars att sätta sig i bilen och klicka i menysystemet för att avbryta laddning, låter otroligt.
På Model 3 måste man avbryta på skärmen om man inte har kabel med Teslaknapp på.

Det är en av de absolut sämsta sakerna med bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.