32 654 läst · 187 svar
33k läst
187 svar
Ladda elbil - försäkringsbolag nekar ersättning vid brand?
Förtroende är bra, kontroll är bättre.E elmont skrev:
Även ett CEE-uttag kan bli rostigt och glappa, så jag håller inte helt med om att behov för övervakning saknas. Fast den blir säkert mindre.
Jag lyckades halvsmälta ett Schuko med 16A-ladding. Oklart om det berodde på rost eller att det var halvt urdraget och glappade därför. Eller något annat.
Hej igenE elmont skrev:Ett rätt vanligt "lappjobb" är att åka och byta uttag för kaffeautomater och motorvärmaruttag för att uttagen är brända. Jag hävdar nu som tidigare att konstant 10A på ett vanligt schuko inte är att föredra även om det ibland fungerar helt ok. Så där har jag samsyn med ESV som även dom avråder från elbilsladdning via vanliga schuko uttag. En billig och enkel lösning är att montera ett 230V CEE uttag.
Ps
Har man ett uttag som klarar belastningen så finns inget behov av stickproppar med inbyggd "värmrvakt". Det är alltid bättre att förebygga med "rätt" matr. än att lösa problem med div "trix".
Observera att jag inte prata om att trixa med något!
När jag säger inte känt någon värme så menar jag att jag då och då känt efter med med handen på vägguttaget då det varit belastat.
Så vitt jag vet så finns det en automatik i laddaggregatet som inte belastar stickproppen förrän efter det att bilens laddkontakt är på plats.
Därav sker ingen brytning via Schuko-stickproppen annat än vad som behövs för laddaggregatets styrning - förmodligen mindre än än gammal sladdlampa. Motorvärmaruttag kan belastas ganska hårt direkt då kupévärmare plus motorvärmare kan bli uppåt 2,5 kW inkopplad effekt, i överkant av 10A och kan ge en bra gnista vid in och urkoppling när det inte finns nån brytare till bruks.
Nja, lite tvetydigt med ESV. De tycker man skall ladda med max 8-10A via Schuko.E elmont skrev:Ett rätt vanligt "lappjobb" är att åka och byta uttag för kaffeautomater och motorvärmaruttag för att uttagen är brända. Jag hävdar nu som tidigare att konstant 10A på ett vanligt schuko inte är att föredra även om det ibland fungerar helt ok. Så där har jag samsyn med ESV som även dom avråder från elbilsladdning via vanliga schuko uttag. En billig och enkel lösning är att montera ett 230V CEE uttag.
Ps
Har man ett uttag som klarar belastningen så finns inget behov av stickproppar med inbyggd "värmrvakt". Det är alltid bättre att förebygga med "rätt" matr. än att lösa problem med div "trix".
Fast här håller jag inte med dig. När elbilen blivit en del av ens vardag är det så mycket bättre med laddbox än vanligt vägguttag - som av mig och många andra anses vara en nödlösning. Perfekt vid besök hos släkt och vänner tex.S SNf skrev:
Men lägger man mycket stor vikt vid ordet inte nödvändigt, javisst det funkar.
Hej,W witten skrev:Fast här håller jag inte med dig. När elbilen blivit en del av ens vardag är det så mycket bättre med laddbox än vanligt vägguttag - som av mig och många andra anses vara en nödlösning. Perfekt vid besök hos släkt och vänner tex.
Men lägger man mycket stor vikt vid ordet inte nödvändigt, javisst det funkar.
Det beror helt och hållet på hur mycket man kör och och hur mycket man behöver ladda.
Ja, i de fall man vanligtvis behöver mer än 10A och inte kan vänta, då är det klart att en laddbox är bättre den måste ju t o m ingå i konceptet.
Men om man har en liten bil och kör mestadels kortare sträckor är det vanligtvis onödigt. Vi har en Zoe som går uppåt 30 mil på fulladdat batteri. Den kommer med två kablar; en för laddning med max 10A och en kabel för kraftigare laddning upp till 64A, där laddanslutningen begränsar.
På 10A-kabeln sitter ett kompakt medföljande laddaggregat med begränsning till 10A. Vår livsstil innebär att bilen kan ladda övernatten i ett vanligt uttag och vi har 20A huvudsäkringar som räcker för vår familj. Naturligtvis passar detta inte alla, men vi klarar oss fint. (Vi har en större bil för längre resor).
Jag menar att en familj ungefär såna behov borde kunna klara sig på 10A utan att behöva investera i dyr utrustning om det den egna installationen är ok. Men behöver man mer laddning så måste man bygga ut till bättre laddmöjligheter.
Mystifieringen av elektricitet spelar försäljarna i händerna då man oftast säger att den med elbil bör installera laddbox. utan eftertanke om behov. Försäkringsbolagen får ju också enklare bedömningar om det behös box för försäkring. (ja, jag sticker ut hakan här, men det är mitt tyckande)
Jag kikade på laddutrustning på en större känd bilfirma. Om man behöver två bilar pga jobb eller bekvämlighet och vill ha två lika dana laddstolpar med 3-fas laddning och samtidig lastbalancering fick jag det till 84’000kr. (Ingen går väl ut mitt i natten och flyttar laddsladden då elen är billig??)S SNf skrev:
Det är ganska dyrt med tanke på att laddaren sitter i bilen.
Vad man betalar för är ett eluttag som kan tala om för bilen hur mycket ström den får lov att ladda med,
Schuko kontakten är egentligen inget problem. Dessutom ser man lätt om den är sliten och bränd.
Problemet är schukouttaget som inte tål slitage och långvarig last så bra. Jämför man konstruktionen med ett samtida SEMKO-17 don så klarar dess 16A modell last och slitage mycket bättre och mycket större kontaktyta i uttagen, men de förbjöds -92 säkerhetsskäl. Folk dog. Varför skulle man inte kunna förbjuda schukouttag för elbilsladdning? Kanske en begränsning till 6A kontinuerligt last, 3h med 10A, 2h med 16A?
CEE-uttaget har en bättre konstruktion med större kontaktyta och tål mycket mer belastning.
Med 25˚C omgivningstemperatur och 20A belastning i 2h får ett schukouttag bli 70˚C varmt enligt testspecen.
Hur varmt blir då ett slitet uttag vid 10A?
För mig skulle det kännas ok med en ”lag” om CEE 16A uttag för elbilladdning och i annat fall begränsa ladtid och ström vid landning i schukouttag.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Allt beror ju, som någon nämnde, på hur man använder det. Jag har laddat vi schuko i ett halvår nu utan någon synlig påverkan på kontaktytorna.
Dock har jag normalt ställt ner laddströmmen i bilen till 6A.
Bilen tar då iofs ganska lång tid att ladda ( 20+ timmar) men till min normala pendling, ca. 2,5 enkel resa, behöver jag inte full laddning.
Undantagsvis har jag laddat med 10 eller 16A när jag behövt få i kräm lite hastigare men gör det dagtid när man är i närheten och kan gå och känna på grejorna någon gång.
Dock har jag normalt ställt ner laddströmmen i bilen till 6A.
Bilen tar då iofs ganska lång tid att ladda ( 20+ timmar) men till min normala pendling, ca. 2,5 enkel resa, behöver jag inte full laddning.
Undantagsvis har jag laddat med 10 eller 16A när jag behövt få i kräm lite hastigare men gör det dagtid när man är i närheten och kan gå och känna på grejorna någon gång.
Jag provade med 22A över Schuko. Blev några grader varmare men mest värme blev det i kabeln.
Skulle tro att den helt avgörande faktorn är om man laddar från ett fräscht inomhusuttag av känt märke där man oftast låter laddsladden sitta kvar i uttaget när man inte laddar eller om man laddar från ett äldre utomhusuttag, gärna ett billigt, som används friskt med diverse sladdar till allt möjligt, gärna där man tappat stickproppen på marken i lite grus, jord, gräs, snö då och då och har tagit ur/satt i åtskilliga gånger.
Skulle tro att den helt avgörande faktorn är om man laddar från ett fräscht inomhusuttag av känt märke där man oftast låter laddsladden sitta kvar i uttaget när man inte laddar eller om man laddar från ett äldre utomhusuttag, gärna ett billigt, som används friskt med diverse sladdar till allt möjligt, gärna där man tappat stickproppen på marken i lite grus, jord, gräs, snö då och då och har tagit ur/satt i åtskilliga gånger.
Mina föräldrar har skaffat en elbil och kan tydligen utan problem ladda 13 A via schukouttag säkrade med 10 A sedan tidigt 80-tal. Jag försökte varna lite försiktigt men de är inte oroliga trots att sladden blir varm...
Men CEE-lösningen var ju både snygg och praktisk
Men CEE-lösningen var ju både snygg och praktisk
10A trög säkring? Kan funka för säkringen.K Kallebo skrev:
13A är ju Max för 1,5 mm2
Tänk på att annat kan bli varmt också!
Inte så bra om det är obevakat. Byt till bättre kabel och se över elen i huset. Verkar lite riskfyllt med en gammal installation!
Mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 693 inlägg
Jag vet inte varför du citerar mig och vad du vill säga. Dina goda erfarenheter av schuko har ganska liten bäring på rekommendationen att vara aktsam eftersom vi vet exakt noll om dina förutsättningar och grund för antaganden. Du beskriver ju själv ganska många "om" med att använda schuko.S SNf skrev:Ett vanligt vägguttag säkrat med 10 A belastas ungefär till 60% av märkeffekten (Schuko -16A) Många små elbilar säljs med ett 10A strömbegränsat laddaggregat. Om husets elinstallation är korrekt utfört så torde inte en sådan laddsituation vara problematisk. Eftersom Ohms lag och andre enkla el-relaterade fenomen verkas så mystiska för många så bör man kanske låta en elektriker se över installationen och dessutom överväga att uttag som används för laddning inte samtidigt är kopplade ihop med andra förbrukare på samma säkring. Det ligger ju i sunt förnuft att inte belasta till max under lång tid. 10A ur ett Schuko borde vara problemfritt under lång tid. Klarar man sig inte på det så får man nog ordna med en speciell laddanordning. Efter 3 års laddning med 10A aggregat bestämde vi att byta paneluttaget på väggen - mest av intresse. Elektrikern fick också kolla anslutningar mm. Seda tog jag isär det begagnade (ca 3 år elbil+ca 20 år öv användning). Man kunde notera att kontaktytor var repade men inte så väldigt slitna -kunde nog funka 3 år till.
Så en intressentanalys; Finns många spelare som vill sälja laddstolpar/boxar, fast det kanske inte är nödvändigt.
Men det är varje nätägares skyldighet att ha ett korrekt installerat elsystem i huset; och det kan även innebära att man kan ladda sin lilla 10A elbil på befintligt system.
Jag har aldrig märkt att ett Schukouttag iordning, blivit varmt vid 10A.
Mvh
tror inte jag citerar dig.Bo.Siltberg skrev:
Följer inte detta längre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 693 inlägg
Jo, du citerade mig men det kanske du inte var medveten om. "Svara"-knappen (i senaste inlägget) innebär att man citerar detta inlägg. Det är inte så tydligt i forumet. För att skriva ett allmänt svar i tråden klickar man på länken "svara" i svarsrutan....inte så tydligt som sagt, men man ser ju vilken effekt knapparna har. Och om du inte längre står för ditt inlägg så kan vi ju lägga det till historien.S SNf skrev: