Kopierat från den norska sidan om elbilsladdning:

"strømbegrensning gjelder ikke for CEE/EN 309 kontakt)"
Precis vad jag har hävdat tidigare ett par gånger och i den här tråden.

På jobbet är detta mycket tydligt, även i båtklubben men även i andra sammanhang när 230V enfasförbrukar sitter inkopplade långa stunder och förbrukar mycket effekt så sitter de med en sån blå CEE/EN 309 kontakt och INTE med en std schuko.
Av en anledning.

Nu är inte Wikipedia 100% sant precis alla gånger men:

"Den andra vanligast förekommande IEC 60309 kontakten när den blå "F + N + S, 6h" som är ett robustare alternativ till den vanliga jordade Schuko-kontakten. Fördelarna är bl.a.bättre mekaniskt skydd för stiften, bättre elektrisk kontakt"

"Till skillnad från den hushållsbruk använda stickkontakten är utformningen av IEC-60309-2 kontakter utförda för optimal kraftöverföring, med stora kontaktytor mellan stiften i kontakten och kontakthylsorna i uttaget. Kontakthylsorna är ofta i slitsad mässing så att nästan hela hylsans yta kan nyttjas för överföringen. Man försöker därmed motverka den oönskade uppvärmningen vid hög last."

https://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

Det finns gott om apparater som uppfyller krav och tester för att få säljas.
Samtidigt som de uppfyller betydligt strängare "egenskapskrav" för tex högre livslängd, prestanda eller belastningsbarhet.
När elbilar blir vanligt skulle det inte förvåna mig om schuko förbjuds att användas utan strömbegränsare eller övervakning av temperaturen etc.

Redigerat:
Jag har inte jämfört kraven på kontaktresistans i standarderna, men belastningskraven är exakt samma. Så jag är inte så säker på att det där stämmer.

Det är väl ingen tvekan om att CEE-don är tekniskt bättre än schuko map driftssäkerhet. Frågan är om schuko är otillräcklig för elbilsladdning, speciell i den utomhusmiljö där den används. CEE håller t.ex tätt mot regn betydligt bättre och är i allmänhet robustare.

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är väl ingen tvekan om att CEE-don är tekniskt bättre än schuko map driftssäkerhet. Frågan är om schuko är otillräcklig för elbilsladdning, speciell i den utomhusmiljö där den används. CEE håller t.ex tätt mot regn betydligt bättre och är i allmänhet robustare.
Det var ju en intressant observation att man är rädd att elbilsägare laddar ur motorvärmaruttag som ju är notoriskt dåliga (eftersom de ofta dras ur/sätt i under full last).

Sedan så leder väl motorvärmaruttag på stolpe på en parkeringsplats sällan till att hus brinner ner, vilket ju tråden i någon mån handlade om...

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det var ju en intressant observation att man är rädd att elbilsägare laddar ur motorvärmaruttag som ju är notoriskt dåliga (eftersom de ofta dras ur/sätt i under full last).

Sedan så leder väl motorvärmaruttag på stolpe på en parkeringsplats sällan till att hus brinner ner, vilket ju tråden i någon mån handlade om...
Problemet är inte motorvärmarna på egen stolpe. Problemet är uttag som är monterade direkt på husväggar och speciellt då husväggar i trä. Det är ju vanligt på villor.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Eriksgatan
E elmont skrev:
Och en test med 22A och i en timme är i princip värdelös, lägg på 16A och kör ett år så får vi se hur många som är kvar.
Undrar hur mycket en elbil väger med ett batteri i storleksordningen att det tar 1 år att ladda med 16A...? :thinking: Det är väl i princip endast jultomten som kan ha användning för den laddcykeln...

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Nu handlade det väl om att köra en test i mitt inlägg och inte om att köra en bil.;)

Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Undrar hur mycket en elbil väger med ett batteri i storleksordningen att det tar 1 år att ladda med 16A...? :thinking: Det är väl i princip endast jultomten som kan ha användning för den laddcykeln...
Mellan tummen och pekfingret 164 ton bara för batterierna om jag räknat rätt... :) Alltså lite drygt som två och en halv stridsvagn 122.

(Enligt webben Tesla 85kWh batteri om 540kg och 80% laddningseffektivitet.)

Men sedan så måste man ju ha "bil" till det också. På Teslan så är bara 1/4 ungefär batterivikt, men det skalar nog inte linjärt med storlek.

• Gilla
Henrik52 och 2 till
  • Laddar…
jag har rensat bort diskussionen om matematisk terminologi. Den var iofs. inte helt ointressant, men HELT Off Topic.

/moderator

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Snart två år har gått. Hur många hus har brunnit pga laddning 10A via Schuko?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M magnil skrev:
Snart två år har gått. Hur många hus har brunnit pga laddning 10A via Schuko?
Statistiken är inte klar än, de som räknar har svårt att hinna med för de måste räkna färdigt alla elbilar som brunnit först.

• Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
De hinner de ALDRIG!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett vanligt vägguttag säkrat med 10 A belastas ungefär till 60% av märkeffekten (Schuko -16A) Många små elbilar säljs med ett 10A strömbegränsat laddaggregat. Om husets elinstallation är korrekt utfört så torde inte en sådan laddsituation vara problematisk. Eftersom Ohms lag och andre enkla el-relaterade fenomen verkas så mystiska för många så bör man kanske låta en elektriker se över installationen och dessutom överväga att uttag som används för laddning inte samtidigt är kopplade ihop med andra förbrukare på samma säkring. Det ligger ju i sunt förnuft att inte belasta till max under lång tid. 10A ur ett Schuko borde vara problemfritt under lång tid. Klarar man sig inte på det så får man nog ordna med en speciell laddanordning. Efter 3 års laddning med 10A aggregat bestämde vi att byta paneluttaget på väggen - mest av intresse. Elektrikern fick också kolla anslutningar mm. Seda tog jag isär det begagnade (ca 3 år elbil+ca 20 år öv användning). Man kunde notera att kontaktytor var repade men inte så väldigt slitna -kunde nog funka 3 år till.

Så en intressentanalys; Finns många spelare som vill sälja laddstolpar/boxar, fast det kanske inte är nödvändigt.

Men det är varje nätägares skyldighet att ha ett korrekt installerat elsystem i huset; och det kan även innebära att man kan ladda sin lilla 10A elbil på befintligt system.

Jag har aldrig märkt att ett Schukouttag iordning, blivit varmt vid 10A.

Mvh

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Ett rätt vanligt "lappjobb" är att åka och byta uttag för kaffeautomater och motorvärmaruttag för att uttagen är brända. Jag hävdar nu som tidigare att konstant 10A på ett vanligt schuko inte är att föredra även om det ibland fungerar helt ok. Så där har jag samsyn med ESV som även dom avråder från elbilsladdning via vanliga schuko uttag. En billig och enkel lösning är att montera ett 230V CEE uttag.
Ps
Har man ett uttag som klarar belastningen så finns inget behov av stickproppar med inbyggd "värmrvakt". Det är alltid bättre att förebygga med "rätt" matr. än att lösa problem med div "trix".

• Gilla
Kallebo och 4 till
  • Laddar…
Är de bättre? De är ju testade till samma nivå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.