Varför skall byaföreningen, den lokala församlingen, bonden osv skaffa en laddpunkt som aldrig kommer att användas? Det är slöseri med pengar!
 
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
Skruva fast ett typ 2 uttag på väggen, det finns ju inget krav att det ska gå att använda så nån kabel behöver väl inte anslutas?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skall byaföreningen, den lokala församlingen, bonden osv skaffa en laddpunkt som aldrig kommer att användas? Det är slöseri med pengar!
Aldrig användas ? !

Nej detta land är fullt med många som tror att våra barn o barnbarn kommer att tanka bensin o diesel.


Nej tror inte det va .....
 
  • Haha
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Aldrig användas ? !

Nej detta land är fullt med många som tror att våra barn o barnbarn kommer att tanka bensin o diesel.


Nej tror inte det va .....
Jag har elbil och laddhybrid, jag vet hur man laddar. Problemet här är det att dessa laddpunkter kommer att bli privata och sakna betalmöjlighet. Dvs de kan inte användas annat än av de närmast sörjande (medlemmarna i byaföreningen, församlingen osv). Dessa behöver dock inte destinationsladda. Dvs laddarna kommer inte att användas.

Det är inte heller någon ide att ansluta dem till ett laddnätverk, för det kommer att kosta mer än vad man får in. Förra regeringen har här skapat en pengaförstörare.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Aldrig användas ? !

Nej detta land är fullt med många som tror att våra barn o barnbarn kommer att tanka bensin o diesel.


Nej tror inte det va .....
Det fanns ju inget krav på att det ska kunna användas av besökare, det är ju ok att hyra ut platsen där laddningen sitter och då kan bara den som hyr platsen nyttja laddpunkten ändå.
 
E Elajomannen skrev:
Varför inte bara fixa den där laddpunkten ?
Har inte det framgått av åtskilliga inlägg i tråden?
 
  • Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Aldrig användas ? !
Mmm, verkligheten är besvärlig på så vis. Passar inte politikernas planer.
 
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 5 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Aldrig användas ? !

Nej detta land är fullt med många som tror att våra barn o barnbarn kommer att tanka bensin o diesel.


Nej tror inte det va .....
Nog kommer saker att användas men inte i den omfattning som gör det till en bra investering. Sen så kommer vi till effekt. Om det faktiskt ska bli användbart så är det högre effekter som krävs. Jag anser att man behöver få ut >7kW för att det skall ge någon praktisk nytta att destinationsladda med AC-ladduttag.

Inom kort kommer effekt att börja kosta mer än det gör idag. Då är det svårt att motivera sällan-laddning med höga effekter om föreningen i medel lyckas hålla den låg och utan höga effekter så vilken nytta för besökaren är det att ladda 2 timmar i 1.4kW? Med 11kW så är det lite intressant men vilket pris skulle man behöva betala per kWh om man skulle behöva täcka upp för effekt kostnaden också.

Det blir den perfekta effektboven. Man är där i 2 timmar och laddar med max 11kW. Under den tid slår man i taket för beräkningen av effekttaxan för den månaden. Om man tänker att man får betala 3kr per kWh för leveransen så hamnar man på ca 60kr men om man då också ska ha täckning för att man ökade på månadens maxeffekt med 2kW så är det i Göteborg ca 80kr till som man behöver ta ut av den som laddar. Så då har man helt plötsligt ett kWh-pris som är högre än vad man får betala på snabbladdarna.

Så vad som i praktiken kommer att hända är att man inte kommer att erbjuda någon effekt och således kommer ingen att orka ladda heller. Och så var hela denna övning överflödig.

Som det skrevs tidigare i tråden, när gratisladdningen togs bort så var det helt plötsligt inte så intressant att ladda vid affären längre. Det är samma här, det fyller inget behov. Iaf så fyller det inget behov som är så viktigt att man behöver lagstifta krav om det.
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 11 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Men kan man i så fall också bli skyldig att säkra upp om det inte räcker? Man vill ju ha både värme och full belysning när folk är där och då är det inte mycket över.
klart att man blir skyldig att säkra upp och gräva in ny servis

någon måste bekosta den gröna omställningen
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dött laddstolpen på enfas 6A så klarar du säkringarna.
Ja kanske, men det kan också bli lägre. Bara belysningen i lokalen är på 4000w och sedan kommer värmen på det, 12000w om elvärmen stöter i på värmepumpen..
I vilket fall som helst så är ju en 6A laddstolpe rätt meningslös att ha. Vem vill ladda på den?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Aldrig användas ? !

Nej detta land är fullt med många som tror att våra barn o barnbarn kommer att tanka bensin o diesel.


Nej tror inte det va .....
Jag har redan i ett par inlägg försökt förklara hur en laddare på landet med väldigt liten effekt blir helt meningslös att använda för en som kör elbil. I bästa fall få en enda person någon mils körning under den tiden han är där. Mer effekt är det inte säkert att det finns tillgängligt.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
klart att man blir skyldig att säkra upp och gräva in ny servis

någon måste bekosta den gröna omställningen
Det hittar jag dock inget belägg för.
 
@returen, ironi och sarkasm fungerar sällan i skrivna forum på nätet.

@j-o75, vem har sagt att den ens måste vara påslagen? Jag har iofs laddat på 6A enfas många gånger i mina föräldrars sommarstuga. Man åker dit och är där ett par dagar innan man rör på sig, då hinner man få några mil i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
@returen, ironi och sarkasm fungerar sällan i skrivna forum på nätet.

@j-o75, vem har sagt att den ens måste vara påslagen? Jag har iofs laddat på 6A enfas många gånger i mina föräldrars sommarstuga. Man åker dit och är där ett par dagar innan man rör på sig, då hinner man få några mil i alla fall.
Inte så många föreningar har möten på ett par dagar..
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
@returen, ironi och sarkasm fungerar sällan i skrivna forum på nätet.

@j-o75, vem har sagt att den ens måste vara påslagen? Jag har iofs laddat på 6A enfas många gånger i mina föräldrars sommarstuga. Man åker dit och är där ett par dagar innan man rör på sig, då hinner man få några mil i alla fall.
Du har fel
här på BH kan man trigga 97% av medlemmarna så här enkelt, titta bara att du själv reagerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.