32 363 läst · 560 svar
32k läst
560 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
Aldrig användas ? !pacman42 skrev:
Nej detta land är fullt med många som tror att våra barn o barnbarn kommer att tanka bensin o diesel.
Nej tror inte det va .....
Jag har elbil och laddhybrid, jag vet hur man laddar. Problemet här är det att dessa laddpunkter kommer att bli privata och sakna betalmöjlighet. Dvs de kan inte användas annat än av de närmast sörjande (medlemmarna i byaföreningen, församlingen osv). Dessa behöver dock inte destinationsladda. Dvs laddarna kommer inte att användas.E Elajomannen skrev:
Det är inte heller någon ide att ansluta dem till ett laddnätverk, för det kommer att kosta mer än vad man får in. Förra regeringen har här skapat en pengaförstörare.
Det fanns ju inget krav på att det ska kunna användas av besökare, det är ju ok att hyra ut platsen där laddningen sitter och då kan bara den som hyr platsen nyttja laddpunkten ändå.E Elajomannen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 704 inlägg
Nog kommer saker att användas men inte i den omfattning som gör det till en bra investering. Sen så kommer vi till effekt. Om det faktiskt ska bli användbart så är det högre effekter som krävs. Jag anser att man behöver få ut >7kW för att det skall ge någon praktisk nytta att destinationsladda med AC-ladduttag.E Elajomannen skrev:
Inom kort kommer effekt att börja kosta mer än det gör idag. Då är det svårt att motivera sällan-laddning med höga effekter om föreningen i medel lyckas hålla den låg och utan höga effekter så vilken nytta för besökaren är det att ladda 2 timmar i 1.4kW? Med 11kW så är det lite intressant men vilket pris skulle man behöva betala per kWh om man skulle behöva täcka upp för effekt kostnaden också.
Det blir den perfekta effektboven. Man är där i 2 timmar och laddar med max 11kW. Under den tid slår man i taket för beräkningen av effekttaxan för den månaden. Om man tänker att man får betala 3kr per kWh för leveransen så hamnar man på ca 60kr men om man då också ska ha täckning för att man ökade på månadens maxeffekt med 2kW så är det i Göteborg ca 80kr till som man behöver ta ut av den som laddar. Så då har man helt plötsligt ett kWh-pris som är högre än vad man får betala på snabbladdarna.
Så vad som i praktiken kommer att hända är att man inte kommer att erbjuda någon effekt och således kommer ingen att orka ladda heller. Och så var hela denna övning överflödig.
Som det skrevs tidigare i tråden, när gratisladdningen togs bort så var det helt plötsligt inte så intressant att ladda vid affären längre. Det är samma här, det fyller inget behov. Iaf så fyller det inget behov som är så viktigt att man behöver lagstifta krav om det.
Ja kanske, men det kan också bli lägre. Bara belysningen i lokalen är på 4000w och sedan kommer värmen på det, 12000w om elvärmen stöter i på värmepumpen..pacman42 skrev:
I vilket fall som helst så är ju en 6A laddstolpe rätt meningslös att ha. Vem vill ladda på den?
Jag har redan i ett par inlägg försökt förklara hur en laddare på landet med väldigt liten effekt blir helt meningslös att använda för en som kör elbil. I bästa fall få en enda person någon mils körning under den tiden han är där. Mer effekt är det inte säkert att det finns tillgängligt.E Elajomannen skrev:
Inte så många föreningar har möten på ett par dagar..pacman42 skrev:
Du har felpacman42 skrev:
här på BH kan man trigga 97% av medlemmarna så här enkelt, titta bara att du själv reagerade.