Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är ju i närheten av vatten så sannolikt har bonden kränkt strandskyddet också.
Troligtvis är väl parkeringen på den slagna vallen pågående markanvändning och har pågått sen före 1974 så det borde vara lungt om inte byråkraterna får tuppjuck.
 
Unikt namn
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är ju i närheten av vatten så sannolikt har bonden kränkt strandskyddet också.
Jag känner mig proxykränkt hela vägen hit i alla fall.
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Janstorps AIF anordnar varje år en gigantisk loppis.

Där parkeras det på diverse gräsytor/markytor runt fotbollsplanen, på tre olika fastigheter förutom den egna.

Flygbild av Janstorps AIF:s loppmarknad med bås runt en fotbollsplan, omgivna av parkerade bilar på gräsytor och markytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gott1 skrev:
Okej. Åt fanders med miljön då. Vi lägger pengarna på syrgastuber och masker.

Bryt mot lagen 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan hela året om det är det ni önskar.

Det var någon som skrev att det inte var olagligt att bryta mot lagen. Det var bara ett forum.

Jag tror jag sagt mitt i denna tråd nu, tack för ordet.
vad mig anbelangar får du gärna sagt ditt öht!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Var tillverkas bensin/diesel?
Det mesta kommer från länder som vill pressa Sverige och andra icke oljeländer!

Samma sak är det med gas, hade inte vissa länder varit så beroende av gas hade nog herr putin inte kunnat pressa med att stänga kranen!
och vindkraftverken från kina---
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag gissar att han är privatperson/enskild firma/aktiebolag, det är nog ovanligt med bönder som driver verksamheten som ideell förening.
Det gör ingen skillnad på skyldigheten att anordna laddstolpe
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker diskussionen har varit för fokuserad på hur effekterna av den tolkning av reglerna som politikerna nog eftersåg och för lite på hur man skall göra för att kringgå det hela så billigt som möjligt.

Att bestämma att parkeringen endast har 20 platser är ett återkommande alternativ men om det slutar med att man måste rita rutor på parkeringen eller på annat sätt avgränsa 20 st platser så är ju risken att den kostnaden blir högre än att faktiskt installera den laddningspunkt som lagen föreskriver.

Om man tittar på Boverkets tolkning/definition gällande kraven här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-av-elfordon/utrustning-for-laddningspunkter/

så ser man som tidigare nämnts att inga krav finns gällande effekt, mätning, debitering eller vem som skall kunna nyttja den. De krav som finns gäller tillgängligheten till laddningspunkten. Om sedan laddningspunkten skall nyttjas kan det i princip vara hur administratoriskt komplicerat som helst.

Men om man går vidare så står det att "Laddningspunkter för växelström ska utrustas med uttag eller anslutningsdon av typ 2". Som jag förtydligat så går det alltså bra att utrusta en laddningspunkt med en fast kabel bara den är av typ 2.

Baserat på ovan resonemang så påstår jag att man uppfyller kraven för laddningspunkter med en schuko-kopplad laddningskabel då den ansluter till den laddande bilen med en typ2-kontakt.

Om vi generaliserar och då tar norra delen av Sverige så antar jag att det finns minst en motorvärmarstolpe i anslutning till denna uppvärmda byggnad som kravet vilar på. Att montera/ansluta en laddningskabel uppfyller då lagkravet och en sådan kabel kostar 1600kr på Amazon idag.

Fortsätter man med södra Sverige som inte har motorvärmarstolpar men åtminstånde ett lämpligt eluttag på utsidan av den uppvärmda byggnaden så kan man byta ut det uttaget till ett låsbart och ansluta laddningskabeln till detta. På Amazon kostar ett sådant under 200kr idag.

Denna lösning tar ingen hänsyn till om den är lämplig eller att den faktiskt går att använda i praktiken utan fokus ligger på att uppfylla kraven (enligt Boverkets tolkning). Installationen kan även göras i egen regi vilket ger en total kostnad på under 2000kr i båda fallen. Enligt mig en rimlig kostnad.

Om parkeringsplatserna inte har bra förutsättningar för att kunna ansluta till ett schuko-uttag så räcker kanske 0W till att uppfylla lagkraven. Det kan ju bli så ibland när lagar och regler möter verkligheten. Eller så får man rulla ut en lång förlängningssladd för att kunna ladda. Hur man ska kunna "starta" laddningen regleras inte. Återigen så är förslagen inte baserade på elteknisk lämplighet utan bara hur man ska kunna runda lagen.
 
  • Gilla
j-o75 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Baserat på ovan resonemang så påstår jag att man uppfyller kraven för laddningspunkter med en schuko-kopplad laddningskabel då den ansluter till den laddande bilen med en typ2-kontakt.
Boverket tycks inte dela din tolkning enligt den sida som du länkade:

"Att installera enbart vanliga jordade uttag uppfyller däremot inte kraven på en laddningspunkt. Det innebär exempelvis att parkeringsplatser som idag är försedda med uttag för motorvärmaruttag inte uppfyller de retroaktiva kraven utan måste kompletteras med minst ett typ 2-/Combo 2-uttag före 2025."

D v s du måste ta dit en elektriker för dyra pengar och montera ett fast typ 2-/Combo 2-uttag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nu såg jag att bonden vill ha betalt för att folk skall få stå på ängen också, nu börjar de ligga risigt till. 😀

Eller nästa år, om de gör samma sak då...
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Boverket tycks inte dela din tolkning enligt den sida som du länkade:

"Att installera enbart vanliga jordade uttag uppfyller däremot inte kraven på en laddningspunkt. Det innebär exempelvis att parkeringsplatser som idag är försedda med uttag för motorvärmaruttag inte uppfyller de retroaktiva kraven utan måste kompletteras med minst ett typ 2-/Combo 2-uttag före 2025."

D v s du måste ta dit en elektriker för dyra pengar och montera ett fast typ 2-/Combo 2-uttag.
Men kan man i så fall också bli skyldig att säkra upp om det inte räcker? Man vill ju ha både värme och full belysning när folk är där och då är det inte mycket över.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Boverket tycks inte dela din tolkning enligt den sida som du länkade:

"Att installera enbart vanliga jordade uttag uppfyller däremot inte kraven på en laddningspunkt. Det innebär exempelvis att parkeringsplatser som idag är försedda med uttag för motorvärmaruttag inte uppfyller de retroaktiva kraven utan måste kompletteras med minst ett typ 2-/Combo 2-uttag före 2025."

D v s du måste ta dit en elektriker för dyra pengar och montera ett fast typ 2-/Combo 2-uttag.
Min tolkning av boverkets text är att man inte får avsluta med ett schuko-uttag. "Min lösning" gör inte det, den avslutar med ett typ-2 kontaktdon. Således uppfylls kravet på typ 2 och det blir en laddningspunkt. Så ingen elektriker och fortfarande 2000kr.

Det finns en analogi där man kan få bidrag för installation av en laddbox som ansluts via trefas-kontakt. Bara elektrikern kommer dit och kopplar in sladden och hänger upp boxen på väggen så är det berättigat till bidrag.

Så om man kan få bidrag för en kontaktansluten laddbox med typ2 uttag så borde en kontaktansluten "box" (laddkabel) med en typ2-kontakt uppfylla laddningspunkts-kraven.

Eltekniskt tveksam lösning? mycket, men nu var ju inte fokus på det.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det innebär exempelvis att parkeringsplatser som idag är försedda med uttag för motorvärmaruttag inte uppfyller de retroaktiva kraven utan måste kompletteras med minst ett typ 2-/Combo 2-uttag före 2025."
För ett antal år sedan var det poppulärt med att man skulle byta insatsen i motorvärmarna för att på detta sätt konvertera till en laddbox för elbil.

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...-med-1-schukouttag-cwd2-handske-typ-2-3073773

Mitt förslag är i princip denna lösning men med lite annan utrustning.
 
J j-o75 skrev:
Men kan man i så fall också bli skyldig att säkra upp om det inte räcker? Man vill ju ha både värme och full belysning när folk är där och då är det inte mycket över.
Dött laddstolpen på enfas 6A så klarar du säkringarna.
 
J j-o75 skrev:
Men kan man i så fall också bli skyldig att säkra upp om det inte räcker? Man vill ju ha både värme och full belysning när folk är där och då är det inte mycket över.
Det fanns inget effektkrav. Iom det så uppfyller kanske 0W lagkravet, om inte det så blir det 6A 1-fas (1.4kW) till 1 användare minimalt.

Men som jag tolkar boverkets tolkning så behöver man inte kunna använda laddningspunkten på ett praktiskt sätt. Typ laddningen är begränsad till när byggnaden inte värms upp. Det blir som att man kan nyttja laddspunkten förutom då man faktiskt är där. Men man uppfyller ju lagkravet vilket är mitt mål med diskussionen, inte att få fram en praktiskt fungerande lösning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En förskräcklig massa inlägg MOT en bra sak.
Man skulle ju kunna tro att Trump är inblandad.

Varför inte bara fixa den där laddpunkten ?
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.