kisumisu kisumisu skrev:
Kan dock hålla med om att elbil är ingen långfärdsbil. Mer en bil man kör kortare sträckor. Då det är brist på laddare och laddstationer med vettigt laddpris!

På den saken vinner faktist diesel 😉
Hybrid kommer väl på andraplats pga dess låga bensinförbrukning.

Själv tycker jag dock det skönt slippa jaga laddstolpar och tanka dyr diesel/bensin, när man har en bil som tar en runt 400km på en laddning man utför billigt hemma. Sällan jag behöver åka längre sträckor. Ca 2 ggr i veckan behöver jag ladda medans med hybriden var det ett evigt laddande ibland flera gånger per dag, hemma och på destinationen.

Men varför skall man överhuvudtaget ladda elbil på resa med 11kw laddare? Eller menar du när man övernattar på hotell/camping? Dom få gångerna jag reser långt så snabbladdar jag bilen på en sån laddare där hybridbilar kan inte ens koppla in sig på.
Nej mitt exempel med 11kw var exempel från när vi körde det längsta med elbilen, vi stannade till vid stenshuvud för att glo lite och kanske gå en sväng. Och de stolparna som fanns där var såklart upptagna av hybrider. När de kunde använts av elbilar istället som har ett betydligt större behov än dessa snåljåparna =)

Nu har väl Kullaberg också något liknande och jag tar de som exempel.

Jag hade tillräckligt med kräm, skulle väl aldrig utsätta min familj för att sitta vid en stolpe och glo i onödan :p Elbilen funkar perfekt som du säger allt inom en laddning. Långresor kommer det bli diesel så många år vi får köra det till.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej mitt exempel med 11kw var exempel från när vi körde det längsta med elbilen, vi stannade till vid stenshuvud för att glo lite och kanske gå en sväng. Och de stolparna som fanns där var såklart upptagna av hybrider. När de kunde använts av elbilar istället som har ett betydligt större behov än dessa snåljåparna =)

Nu har väl Kullaberg också något liknande och jag tar de som exempel.

Jag hade tillräckligt med kräm, skulle väl aldrig utsätta min familj för att sitta vid en stolpe och glo i onödan :p Elbilen funkar perfekt som du säger allt inom en laddning. Långresor kommer det bli diesel så många år vi får köra det till.
Men laddhybriderna har ju ett ännu större behov. Du som har elbil kan ju inte räkna med att klara dig på långsamladdarna och du kan alltid hitta snabbladdare. Men laddhybriderna, de kommer att köra på bensin om de inte får laddat. Alltså så har de ett större behov än vad du har.

Allt beror på vilket perspektiv man har.
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Å andra sidan är det få som fyller en bensintank med reservdunken. En nödlösning har man just för att lösa nöd, inte för att den är smidig.
Så är det om man inte räknar tiden ca 20år tillbaka när man körde med "finsk diesel". Var tom en trafikfara då man hade flera jeepdunkar med sig när man fyllde på eller åkte på långresa 😂

Nu kanske man får kommentar om brandfara med chuckoladdaren 😂
Snål som man är.
Men det är som sagt en nödlösning. Funkar bara när man besöker nån vän.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Men laddhybriderna har ju ett ännu större behov. Du som har elbil kan ju inte räkna med att kalra dig på långsamladdarna och du kan alltid hitta snabbladdare. Men laddhybriderna, de kommer att köra på bensin om de inte får laddat. Alltså så har de ett större behov än vad du har.

Allt beror på vilket perspektiv man har.
Just så är det ju 👍

Jag tom hittade en gång en gratis snabbladdare i Finland den tiden jag ägde hybrid....blev riktigt besviken när det var bara snabb.

Själv har jag fått uppleva lite att man är hatad som pluginhybrid ägare. Fossilbilister gillar inte dessa och detsamma gäller riktiga elbilister. Man är behov av att ladda och vissa vill ju inte att man chuckoladdar hos dem heller. Det har man ju också fått vara med om.

Nu har jobbet också förbjudit chuckoladdning. Men gör inte så mycket nu när man klarar sig på hemmaladdning både fram och tillbaka. Motorvärmarplatsen behöver man ju inte längre heller ha.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men laddhybriderna har ju ett ännu större behov. Du som har elbil kan ju inte räkna med att klara dig på långsamladdarna och du kan alltid hitta snabbladdare. Men laddhybriderna, de kommer att köra på bensin om de inte får laddat. Alltså så har de ett större behov än vad du har.

Allt beror på vilket perspektiv man har.
Ja och vad är problemet med att köra på bensin menar du nu ?
 
  • Gilla
  • Arg
returen och 1 till
  • Laddar…
Det göder diktaturer, och det vill man ju gärna slippa om man kan.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det göder diktaturer, och det vill man ju gärna slippa om man kan.
Du har inga kläder, skor, eldar med ved osv osv osv osv .?

Du har framförallt ingen bil ? Att snacka diktatur och samtidigt ha ett par gympadojjor är ju ironi. :)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du har inga kläder, skor, eldar med ved osv osv osv osv .?

Du har framförallt ingen bil ? Att snacka diktatur och samtidigt ha ett par gympadojjor är ju ironi. :)
Det finns säkerligen en massa saker som jag gör där det finns diktaturer i näringskedjan, jag gör inte anspråk på att vara renlärig. Men i hela mitt liv har jag ansträngt mig för att inte göda diktaturer, att köra elbil är för mig i allra högsta grad ett led i den ansträngningen – och jag är säker på att det kostar mig i kronor och ören.

Jag tycker inte att det är ett konstigare skäl än att åberopa klimatet även om man som levande människa påverkar det på flera andra sätt.

Klimatet är för övrigt också med på min lista av skäl. På plats tre efter diktaturhat och teknikintresse.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns säkerligen en massa saker som jag gör där det finns diktaturer i näringskedjan, jag gör inte anspråk på att vara renlärig. Men i hela mitt liv har jag ansträngt mig för att inte göda diktaturer, att köra elbil är för mig i allra högsta grad ett led i den ansträngningen – och jag är säker på att det kostar mig i kronor och ören.

Jag tycker inte att det är ett konstigare skäl än att åberopa klimatet även om man som levande människa påverkar det på flera andra sätt.

Klimatet är för övrigt också med på min lista av skäl. På plats tre efter diktaturhat och teknikintresse.
Och åter till frågan. Vad är problemet att köra bensin. Hybrid är för folk som är snåla i grunden men har inte fattat att bilen i sig är dyrare än att gå heldiesel.

Att åberopa diktatur eller klimat med en hybrid är hyckleri.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Jag delar uppfattningen att hybrider är rätt meningslösa fordon. Men om man ändå har en sådan tycker jag att det är föredömligt om man försöker köra på el av ovan nämnda skäl.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag delar uppfattningen att hybrider är rätt meningslösa fordon. Men om man ändå har en sådan tycker jag att det är föredömligt om man försöker köra på el av ovan nämnda skäl.
Helst ladda hemma eller där man inte är ivägen för folk som bara kör ren el.

Men i slutändan. Tvinga på folk och föreningar boxar är diktatur, rent trams så långt man kan tänka :)
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag delar uppfattningen att hybrider är rätt meningslösa fordon. Men om man ändå har en sådan tycker jag att det är föredömligt om man försöker köra på el av ovan nämnda skäl.
Har inte denna fråga att göra, men tycker dom har sin poäng om man har hyfsat nära till jobbet och bara kör långt ibland. Jag har gått från att tanka en gång i veckan till en gång i månaden ungefär.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Har inte denna fråga att göra, men tycker dom har sin poäng om man har hyfsat nära till jobbet och bara kör långt ibland. Jag har gått från att tanka en gång i veckan till en gång i månaden ungefär.
Behövde du innan tanka en gång i veckan måste du väl kört runt 50 mil/ vecka i alla fall? Dvs typ 2500 mil/år, vilket är långt över snittet. Känns som du är inne på planhalvan där elbil faktiskt är ekonomiskt lönsamt. (Har själv haft elbil i tio år, men aldrig för att det skulle varit det mest ekonomiska)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Har inte denna fråga att göra, men tycker dom har sin poäng om man har hyfsat nära till jobbet och bara kör långt ibland. Jag har gått från att tanka en gång i veckan till en gång i månaden ungefär.
Då antar jag att du även ser nyttan med att det finns publika långsamladdare på en stor mängd ställen. De är till stor del till för laddhybrider.

Jag menar inte att man måste vara för laddtvånget för det, bara att det borde vara lättare att förstå logiken i det.

Då statistiken talar för att en hel del laddhybrider körs oproportionerligt mycket på bensin kan man ju förstå att de som subventionerat dem vill se till att eldriftdelen går upp. Laddtvånget blir då en konsekvens av att den politik man drivit inte funkar. Man dubblar hellre än lägger sig, då det ju ändå är någon annans pengar man spelar med.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.