36 025 läst · 635 svar
36k läst
635 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Om folk ändå inte bryr sig om kommande regelverk så är det väl bara att skippa övergångsperioder. Tanken med dem är ju att det inte ska bli panik när kravet blir skarpt. Men du menar alltså att det inte fungerar?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 332 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 332 inlägg
Normalt sett förenar man retroaktiva regeländringar med upplysningskampanjer om det är viktigt att de snabbt genomförs. Här kan man mobilisera kommunerna för detta arbete.
Vad gäller denna fråga var det knäpptyst. Det var således ingen prioriterad fråga från förra regeringen och man tänkte sig troligen från regeringshåll att den får lösas gradvis. Samma med nuvarande regering som i det närmsta har en väljarkrets som troligen är fientlig till förändringen som helhet.
Vissa uppmärksammar således frågan före förordningen träder i kraft. Vissa när den träder i kraft och får medieutrymme. Ännu en grupp om någon senare anmäler till kommunens byggnadsnämnd och ett tillsynsärende påbörjas. Tillsynen påbörjar alltid med att informera fastighetsägaren om regelverket och görs inget på ett antal månader så kan kan slå till med ett föreläggande. Efter kanske tio år finns laddpunkterna på alla platser där det spelar roll.
I grund och botten var ju detta inte en fråga som svenska politiker uppfann, kanske med undantag för MP så var nog entusiasmen begränsad av detta detaljpillande. Det var ett EU-direktiv som kom från ovan som regeringen var tvungen att hantera. Det gäller även nuvarande regering som nog helst helt skulle stryka regleringen om de kunde.
Vad gäller denna fråga var det knäpptyst. Det var således ingen prioriterad fråga från förra regeringen och man tänkte sig troligen från regeringshåll att den får lösas gradvis. Samma med nuvarande regering som i det närmsta har en väljarkrets som troligen är fientlig till förändringen som helhet.
Vissa uppmärksammar således frågan före förordningen träder i kraft. Vissa när den träder i kraft och får medieutrymme. Ännu en grupp om någon senare anmäler till kommunens byggnadsnämnd och ett tillsynsärende påbörjas. Tillsynen påbörjar alltid med att informera fastighetsägaren om regelverket och görs inget på ett antal månader så kan kan slå till med ett föreläggande. Efter kanske tio år finns laddpunkterna på alla platser där det spelar roll.
I grund och botten var ju detta inte en fråga som svenska politiker uppfann, kanske med undantag för MP så var nog entusiasmen begränsad av detta detaljpillande. Det var ett EU-direktiv som kom från ovan som regeringen var tvungen att hantera. Det gäller även nuvarande regering som nog helst helt skulle stryka regleringen om de kunde.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 962 inlägg
Ursäkta petigheten, men retroaktiv betyder något annat än det du är ute efter.Claes Sörmland skrev:
En retroaktiv regeländring har verkan redan innan den beslutas. Den typen av lagstiftning har vi i princip inte alls, då den anses rättsosäker. Huruvida något är ok eller inte bestäms då efter handlingens utförande.
Det vi pratar om här är istället ett långt framskjutet ikraftträdande. För- och nackdelarna med ett sådant håller jag dock med om.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 332 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 332 inlägg
Det jag menar är att det är ovanligt att man ställer krav på befintlig bebyggelse i efterhand. Typiskt sett kickar byggregler in i samband med att man genomför ändringar. Så fungerar BBR t ex, regelverket gäller för nybyggnation och ändring men gäller inte retroaktivt för tidigare åtgärder.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 962 inlägg
Ok, då är jag med. Men jag är ändå skeptisk till benämningen retroaktiv verkan.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 332 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 332 inlägg
Ja, det var nog inte min tydligaste formulering...
Jag är skadad av Boverket som använder denna terminologi.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/krav-pa-byggnadsverk-tomter-mm/retroaktiva/
Måste frigöra mig från deras makt men det är svårt sen jag hittade den där ringen i trädgårdslandet.
Jag är skadad av Boverket som använder denna terminologi.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/krav-pa-byggnadsverk-tomter-mm/retroaktiva/
Måste frigöra mig från deras makt men det är svårt sen jag hittade den där ringen i trädgårdslandet.
Redigerat: