35 194 läst · 623 svar
35k läst
623 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Är det ett problem egentligen?Attitudeswe skrev:
Man kan nog inte räkna med att det ska finnas en laddstolpe precis överallt där man är.Attitudeswe skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 543 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 543 inlägg
Jo man borde kunna räkna med att det är lika långt till en publik laddare som en busshållplats.
Eller skall man acceptera att det inte finns mobiltäckning i tättbebyggt område också? Bredband bara finns i städer med fler än 25000 inv,. Eller att vägar är oasfalterade i stan, eller att man skall bära med sig sitt vatten i vissa förorter, eller att apoteket bara har öppet varannan fredag 11-13?
Viss samhällsservice behöver man få för skatten, annars finns inget samhälle.
Eller skall man acceptera att det inte finns mobiltäckning i tättbebyggt område också? Bredband bara finns i städer med fler än 25000 inv,. Eller att vägar är oasfalterade i stan, eller att man skall bära med sig sitt vatten i vissa förorter, eller att apoteket bara har öppet varannan fredag 11-13?
Du menar att det också borde finnas en bensinmack inte längre bort än en busshållplats?Attitudeswe skrev:Jo man borde kunna räkna med att det är lika långt till en publik laddare som en busshållplats.
Varför skall just elbilsägare vara någon sorts överpriviligerad grupp som utan någon som helst egen planering ska förvänta sig service i form av publika laddare på varje kilometer?
Dagens rena elbilar har lika lång räckvidd som ICE-bilar men ända krävs det laddare i varje buske.
Patetiskt.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 543 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 543 inlägg
Då en tom elbil tar 40min att fylla och en tom bensinbil 4min.
För att kompensera den negativa aspekten bör det vara smidigt att hålla sin bil fylld till den nivå man behöver medans man gör annat än att vänta in bilens laddning.
En publik långsamladdare kostar 10.000kr att smälla upp per laddpunkt. En snabbladdare kostar 1MSEK per laddpunkt och ställer därtill mycket höga krav på lokala elnätet.
Eller förnekar du behovet av omställning?
För att kompensera den negativa aspekten bör det vara smidigt att hålla sin bil fylld till den nivå man behöver medans man gör annat än att vänta in bilens laddning.
En publik långsamladdare kostar 10.000kr att smälla upp per laddpunkt. En snabbladdare kostar 1MSEK per laddpunkt och ställer därtill mycket höga krav på lokala elnätet.
Eller förnekar du behovet av omställning?
Långsamma destinationsladdare borde komma upp på fler ställen utan problem. Men snabbladdare beror också på om elnätet kan ta emot dem. Och så är de jävligt dyra.Claes Sörmland skrev:
Det beror på hur ny den är. Min är max omkring 50 kW, men det tar snarare 1½-2 timmar att fylla då det går långsamt vid tomt/fullt.Attitudeswe skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 950 inlägg
Ju mer service vi kräver, desto mer krävs de kommersiella alternativen ut. De som byggs där det verkligen finns efterfrågan.Attitudeswe skrev:
Vare sig det gäller att tvinga på ideella verksamheter kostnaden (som tråden handlar om) eller om stat och kommun ska ta den så kommer det bli sämre när de högröstade och bortskämda kräver att saker fixas åt dem.
Hur ofta har du problemet? Vad kan du göra för att hantera det?
Nej, isåfall kommer det ju knappast bli några busshållplatser kvar .Attitudeswe skrev:
Det är smidigt, skaffa egna solceller och ladda hemma. Jag är inte intresserad av att betala infrastrukturen som behövs för din bilåkning.Attitudeswe skrev:
Vad har vi för styre i det här landet?Claes Sörmland skrev:
Man inför ett krav, men man ger 5år för folk att anpassa sig till kravet, när det precis ska bli obligatoriskt så backar man. Så de som följer kravet blir i praktiken straffade.
Jag är inte imponerad.
Skogsägare
· 18 950 inlägg
Det kallas demokrati.D Daniel 109 skrev:
Ingen har backat, vi har en ny regering. Byter vi tillbaka kommer liknande lösningar igen.D Daniel 109 skrev:
Det finns inget krav.D Daniel 109 skrev:
Jag är tacksam att detta ohemula krav aldrig blev skarpt.D Daniel 109 skrev:
Är du missnöjd över att ha följt ett ännu inte lagakraftvunnet krav från en parlamentarisk majoritet som blev bortröstad uppmanar jag dig att boka in söndagen den 13 september 2026 i kalendern.
De tillträdde knappast i går. Om man inte installerat någon stolpe nu så lär man inte klarat kravet som kom för 5år sedan.
Det har funnits ett krav på att sätta upp stolpar senast till årskiftet. Det är inte ett krav som skulle införas vid årskiftet.
Det har funnits ett krav på att sätta upp stolpar senast till årskiftet. Det är inte ett krav som skulle införas vid årskiftet.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 543 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 543 inlägg
Ok. Avstånd till mataffär kanske är ett mer rimligt mått på hur långt man skall behöva ta sig (även om man vid billaddning ju måste ta apostlahästarna hem och dit...)F fribygg skrev:
Solceller finns det ingen ekonomi i. Laddar våra bilar hemmavid och får betalt för det. Problemet handlar om de fall man är mer än 20mil från sin bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· 18 950 inlägg
Skarp kritik: Nuvarande regering upphäver föregående regerings dumheter för långsamt!D Daniel 109 skrev:
Istället för den typen av trams skulle jag vilja ge en eloge till de föreningar och den lokalmedia som lyfte frågan och skapade opinion mot dumheterna.
Utan dem hade ingenting hänt. Nu lyssnade regeringen och reglerna drogs tillbaka tre månader innan de skulle trätt i kraft.
Av de tre perspektiven: klaga på dem som skapade reglerna, klaga på dem som drog tillbaka dem respektive hylla resningen mot reglerna tycker jag att du valt det sämsta.
Enkelt sätt vore att ha haft kravet på laddstolpe om befintliga motorvärmare uttag finns och att alla hade samma elpris som alla betalade!J j-o75 skrev:
Idag har det tom blivit tvärtemot olagligt att långsamladda från motorvärmare uttag.
Hos mina föräldrar gjordes elen om dock, blev typ 2 och ett schucko för motorvärmare.
Men när det gäller billaddning så behöver du ett abbonemang på runt 89kr/mån tror jag det var och elpriset på det där är 3kr kWh. 😭
Man har väl uppfyllt "kraven".
Men ändå betalade brf föreningen massa pengar för att göra om elen och dem som har fossila bilar och använder motorvärmare använder fortfarande det till en kostnad av 0:- 🤔
Det tur man själv bor i eget hus och laddar för vanliga hushållselen!