32 304 läst · 560 svar
32k läst
560 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Nej, det får de säkert inte. Alltså så kan man bara ha det för medlemmarnas skull. Om nu ingen hittat på ett undantag för laddstolpar, men jag har inte sett något sådant.F fribygg skrev:
Brf:er kan ju sälja till medlemmarna, det är ungefär samma fråga.
Jag har inte problemet då jag bor i eget hus och ja jag laddar 99% hemma.F fribygg skrev:Du nämner ju själv OKq8, Motonet, Incharge,Mer, Recharge och dessutom alternativet hemmaladdning så det är varken nått monopol, eller nått behov av att tvinga ideella föreningar att sätta upp elbilsladdare. Dessutom skriver ju att Incharge har de vettigaste priserna så jag förstår verkligen inte varken ditt påstående om monopol eller hutlösa priser.
Sätt själv upp en ( eller flera) publika laddare/snabbladdare istället för att gnälla på priserna på de befintliga eller begära att nån annan ska göra tveksamma investeringar. Jag tror inte att du kan bli bättre eller billigare än de befintliga aktörerna, men låter mig gärna överbevisas
Köpte delvis också elbilen för att slippa just tjafset med laddning med pluginhybrid. Med tjafs menar jag dyra publika laddplatser eller vänner o bekanta som inte gillar att jag laddar hos dem tyvärr finns det även dom respekterar det och hos alla går det inte heller ladda för pga klena uttag etc.
Idag har jag inga större problem då jag kommer ca 300-400km på en 100% laddning med riktiga elbilen!
Men jag tänker mer på andra nu som bor t ex i lägenheten hos nån nitisk hyresbolag eller brf där styrelsen består av elbilshatare eller rent av folk som avundsjuka på andra.
T ex på mitt jobb är det förbjudet att ladda.
Sedan får även jag problem på längre resor, har ju kört nu en hel del bil. Släkt och vänner bor vissa riktigt långt borta. Som nu är jag på en långresa...nu går mormorsladdaren för fullt 😀 15h kvar.
Men det skitsamma det tar tid för stannar kvar några nätter till.
Kompisen får nyttja min bil också nu. Vännen har själv en fossilbil som drar mycket soppa....sen ska jag bjuda på mat så tror jag det går rätt ut vad laddkostnaden nu kostar vännen. Vill absolut inte vara snål men vill inte heller vara slösaktig. En av anledningarna med elbil är ju just att kunna åka billigt. Kört bil nu ca 600mil på några månader och det känns inte i plånboken 👍 det som kändes mest var Okq8 laddningen ca 200kr gick det, men laddade inte fullt heller.
Är kanske inte hela världen betala överpris ibland men skulle man behöva ladda jämt så dyrt skulle elbil bli dyrare i drift än diesel. Men det vill ni väl som är avundsjuka!
Bor i Sverige men är just nu på en Finland tripp!F fribygg skrev:
Här finns det faktist mer att välja mellan. Vissa laddare är dock riktigt jävliga kräver att man måste vara kund och ha diverse abbonemang och kräver finskt e-leg annars får man betala dyrt som turist etc....
K-kauppa är det tex motavarigheten i Sverige Ica. Men stort sett varenda en affär har laddplats. Bra för en person som bor i Finland. Är ju som om Ica i Sverige skulle ha laddare där du laddar via Ica kortet till ett vettigt pris. Men Ica handlarna har valt en annan väg dvs leasa ut den delen till andra bolag.
Det händer ju på alla tesla laddstationer iaf. Så varför skulle det inte hänt menar du? Man får alltså betala en avgift för varje minut man står kvar efter bilen är fulladdad om beläggningen är hög.Nötegårdsgubben skrev:Har du sett eller hört talas om att någon som haft laddkabel i fått böter på den grunden?
Vissa laddparkeringar har tidsgräns för att undvika det här problemet (i Stockholms innerstad är det exempelvis max tre timmar dagtid), men att någon med en ansluten laddkabel faktiskt skulle få böter för att laddningen avbrutits/slutförts tror jag helt enkelt inte händer.
Precis det finns såna laddare och det här kan jag ändå tycka är bra.J Joonazz skrev:
Tycker inte det är okej att okkupera en laddplats om man inte behöver ladda mer.
Men sen finns det även såna här priser 😱
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är inte böter. Men visst kan du få böter om du står kvar på en ruta märkt endast pågående laddning. P-vakterna kan ju enkelt kolla när bilen nådde 100% laddning. Det rapporteras ju till och med av din bil till uttaget så de skulle enkelt kunna ha larm när den når 100%...J Joonazz skrev:
Det därför man sitter i bilen de sista minutrarna och för att ha respekt mot andra som behöver ladda!S sjoelund skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Och det kan finnas rosa elefanter, men ingen har sett någon.S sjoelund skrev:
Så frågan kvarstår: Har någon faktiskt själv råkat ut för det? Jag tror nämligen att det finns noll risk att råka ut för böter pga. att man inte laddar då länge som man har kabeln ansluten.
Kan du förtydliga hur du menar med detta?pacman42 skrev:
Det finns ett undantag från nätkoncession. Men du kanske menar på elleveranssidan?
22 b § Ett internt nät får byggas och användas utan nätkoncession, om syftet med ledningarna är att
1. i huvudsak tillgodose elbehovet hos fordon
Jag skrev att jag inte hade hittat något undantag för elfordon, men nu har du gjort det. Då är inte detta något problem alltså.M merbanan skrev:
Ännu en tidning skriver om denna lag (betalvägg):
- https://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/forvirringen-kring-ny-parkeringslag/ly43xwvl
Någon som kan läsa artikeln får gärna citera om det står något nytt i den...
- https://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/forvirringen-kring-ny-parkeringslag/ly43xwvl
Någon som kan läsa artikeln får gärna citera om det står något nytt i den...