32 986 läst · 560 svar
33k läst
560 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Lokala city gross har 6 stolpar med gratis laddning. Men det är bara 1-fas så det kostar dem nog inte så mycket. Elbilarna parkerar inte där för det tar för lång tid att ta fram sladden för att orka få 1 krona gratis el medans man handlar. Mest hybrider som står på de platserna.pacman42 skrev:
Jo, jag är väl medveten om det. Grannen var ute i lokalpressen och försökte få kommunen/Västtrafik att införa någon form av P-app för att få använda pendelparkeringen. En app som man bara kom åt via biljetterna. De var dock inte intresserade av detta.Mikael_L skrev:
Poängen jag var ute var dock inget utav detta, utan att det bara finns några få publika parkeringar med laddstolpe som man kan använda för att ladda bilen när man sover eller är på jobbet i kommunen. Det finns gott om publika laddstolpar, men de flesta är begränsade till runt 3h och ytterst få tillåter parkering över natten med laddning. Skaffar man egen parkering på kommunens platser, då finns det dock fler laddparkeringar än vad det finns kunder till. Så det är egen hyrd parkering med laddstolpe som krävs om man har en lägenhet.
Inte helt orimligt om man ser på helheten, men för enskilda som exempelvis nattarbetar så fungerar det inte så bra. Som vanligt är det vissa som kommer i kläm för att andra utnyttjar systemet. Köpcentret i staden hade gratis trefasladdning med 11 kW i sitt P-garage, de blev tvungna att gå ned till enfasladdning då parkeringarna användes av taxi-åkare som laddade sina bilar mellan körningarna. Och laddningen på pendelparkeringarna kostar numera pengar då närboende satte i system att ladda sina bilar på dessa platser så att de inte fanns tillgängliga för andra att nyttja. Numera står laddstolparna på pendelparkeringarna nästan alltid tomma...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 911 inlägg
Min lokala CityGross har fyra stolpar med gratis laddning, 11 kW, max två timmar. De kräver dock att man har en laddbricka så det finns oftast lediga platser ändå. Jag måste dock testa med frugans elbil igen då jag tycker laddningen med min laddhybrid har varit väldigt dålig när jag varit där de sista tre veckorna (senast hann jag bara få 2km körsträcka på 45 minuters handling). De kanske har ställt ned laddströmmen nyligen? Har de gjort det så är vi tillbaka på det tråden bla handlar om, dvs att man pliktskyldigast ställer ut laddstolpar, men att de i praktiken inte blir så intressanta. Antingen för att man inte får tillgång till dem (min CityGross kräver en laddbricka som få faktiskt har, app fungerar inte), eller så är de gratis med så låg ström att de inte ger något om man inte står där mycket länge (som min CityGross kanske har gjort).S sjoelund skrev:
Finns många sådana. Det enda som brukar vara kravet "endast pågående laddning" och den regeln kan jag förstå. Onödigt blockera med en bil som ej längre behöver laddning.pacman42 skrev:
Dock lite roligt när ni ändå hittar gratisparkering utanför butiker. Butikerna i Norrland har inte börjat med egna laddstolpar (jag trodde alla Coop erbjöd det men var bara Coop Kalix och Coop Luleå, idag finns det snabbladdare där som kostar ca 5kr kWh) och i 08 området såg man bara ett fåtal butiker som ens erbjöd laddning. Visst det var 1 år sedan jag var där men ändå tror knappast och vad jag hört är inte situationen så annorlunda idag.
Många gnäller också på hybrider, är plugin hybrider som oftast behöver laddning. Hybrider är också fattigmans elbilen ändå är man emot.
Redigerat:
Ica Maxi i Häggvik/Sollentuna har gratis 22kWh laddning men trots storhandling så är det knappt märkbart att man laddat. Ica maxi gnista i Uppsala har gratis laddning som faktiskt fungerar som utlovat.pacman42 skrev:Min lokala CityGross har fyra stolpar med gratis laddning, 11 kW, max två timmar. De kräver dock att man har en laddbricka så det finns oftast lediga platser ändå. Jag måste dock testa med frugans elbil igen då jag tycker laddningen med min laddhybrid har varit väldigt dålig när jag varit där de sista tre veckorna (senast hann jag bara få 2km körsträcka på 45 minuters handling). De kanske har ställt ned laddströmmen nyligen? Har de gjort det så är vi tillbaka på det tråden bla handlar om, dvs att man pliktskyldigast ställer ut laddstolpar, men att de i praktiken inte blir så intressanta. Antingen för att man inte får tillgång till dem (min CityGross kräver en laddbricka som få faktiskt har, app fungerar inte), eller så är de gratis med så låg ström att de inte ger något om man inte står där mycket länge (som min CityGross kanske har gjort).
Hela det här nya "greppet" med effekttaxan , hur det nu kommer påverka laddning av just elbilar där man vill "tanka mycket fort" blir intressant att följa framöver. Där blev det inte lika roligt längre. Som om jag skulle få min diesel biliigare på macken om jag inte tryckte in handtaget fullt så min tankning tog längre tidM merbanan skrev:
Många gånger kommer politiska beslut som motverkar tidigare tagna diton, hur tänker dom, om alls
Politikerna tänker väl att här kan vi ta tillbaka det vi nu förlorar på bergvärme, på ledbelysning, på att folk har solpaneler och annan energi effektivisering och på diesel/bensin etc...vi har ingen energibrist med tanke på all effektivisering. Går nog betydligt mindre el på ett område som byggts 1970 talet idag! Även om man räknar in nya förbrukare som elbilar och datorer.K krambriw skrev:Hela det här nya "greppet" med effekttaxan , hur det nu kommer påverka laddning av just elbilar där man vill "tanka mycket fort" blir intressant att följa framöver. Där blev det inte lika roligt längre. Som om jag skulle få min diesel biliigare på macken om jag inte tryckte in handtaget fullt så min tankning tog längre tid
Många gånger kommer politiska beslut som motverkar tidigare tagna diton, hur tänker dom, om alls
...och få tillbaka tidigare elbilsbidragkisumisu skrev:Politikerna tänker väl att här kan vi ta tillbaka det vi nu förlorar på bergvärme, på ledbelysning, på att folk har solpaneler och annan energi effektivisering och på diesel/bensin etc...vi har ingen energibrist med tanke på all effektivisering. Går nog betydligt mindre el på ett område som byggts 1970 talet idag! Även om man räknar in nya förbrukare som elbilar och datorer.
Började fundera här lite på det också stt skiljer sig finska och svenska elsystemet åt mycket?
Här i Finland finns en massa stolpar och mer kommer det ju mer söderut jag kör nu.
Dock är det oftast här också monopolbolag som tar hutlösa priser
Jag tankar min bil här nu
Ps. Ljög lite om priset det är 18cent inte 17 som jag skrev tidigare.
Det här är också destinationsladdare så har inte så mycket kräm går på 11kw.
Snabbladdaren som gick på 30kw kostade också bara 18cent per kilowatt.
Ps 2. Även etanol och löpö (polttoöljy) finns på macken bredvid och är mer eller mindre en standard på alla bensinmackar.
Elpriset finns inte alls på den här skylten men är ca 4kr kWh. Dvs dubbelt så dyrt än Motonet tar. Men ändå billigare än vad många kostar i Sverige.
Soppan är dyr här även polttoöljy nuförtiden. Men här läser man väl mer noga EU klimatmål. Medans i Sverige uppmuntrar man till bensinkörning tom med pluginhybriderna.
Här i Finland finns en massa stolpar och mer kommer det ju mer söderut jag kör nu.
Dock är det oftast här också monopolbolag som tar hutlösa priser
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tankar min bil här nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ps. Ljög lite om priset det är 18cent inte 17 som jag skrev tidigare.
Det här är också destinationsladdare så har inte så mycket kräm går på 11kw.
Snabbladdaren som gick på 30kw kostade också bara 18cent per kilowatt.
Ps 2. Även etanol och löpö (polttoöljy) finns på macken bredvid och är mer eller mindre en standard på alla bensinmackar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elpriset finns inte alls på den här skylten men är ca 4kr kWh. Dvs dubbelt så dyrt än Motonet tar. Men ändå billigare än vad många kostar i Sverige.
Soppan är dyr här även polttoöljy nuförtiden. Men här läser man väl mer noga EU klimatmål. Medans i Sverige uppmuntrar man till bensinkörning tom med pluginhybriderna.
Redigerat:
Recharge som exempel...F fribygg skrev:
Vad ska välja i Sverige när 90% är Recharge, Mer eller Incharge?
3 val... visserligen av dessa håller Incharge oftast vettigaste priserna, men inte alltid.
Sen har vi apphelvetet (gäller även i Finland).
Hos Motonet hade jag också problem till början. Svenska körkortet har inte EAN kod, men har tillverkat en EAN kod av QR koden och funkar kalas nu från en papperslapp.
Dock är Okq8 betalstation var jag laddat varit lättaste...visa kort piip laddning startar, visa kort piip laddning stoppas 👍
Men priserna kunde dock vara bättre!
Hade man vettiga priser så skulle även hemmaladdarna ladda där ibland. Fler som laddar borde ju vara = mer inkomster.
Men elbilsladdning är lite samma sak som tv. Det grinas om illegal ip tv. Sverige nästan alla kanaler är kodade betal kanaler. Finland ca 17tv kanaler sänder okodat inklusive samma ägare som äger Kanal5 Sverige. Samma logo, samma program. Finska tv6 har samma logo som kanal 9 i Sverige men nian är upp o ner vänd så blir 6 😂
Men vissa gillar inte när jag jämför med andra länder så kanske offtopic nu då. Har märkt samma sak på finska forum folk blir ilskna o sura om man säger om nåt som är bättre i Sverige! För såklart finns det även sådana saker!
Redigerat:
kisumisu skrev:
Du nämner ju själv OKq8, Motonet, Incharge,Mer, Recharge och dessutom alternativet hemmaladdning så det är varken nått monopol, eller nått behov av att tvinga ideella föreningar att sätta upp elbilsladdare. Dessutom skriver ju att Incharge har de vettigaste priserna så jag förstår verkligen inte varken ditt påstående om monopol eller hutlösa priser.kisumisu skrev:
Sätt själv upp en ( eller flera) publika laddare/snabbladdare istället för att gnälla på priserna på de befintliga eller begära att nån annan ska göra tveksamma investeringar. Jag tror inte att du kan bli bättre eller billigare än de befintliga aktörerna, men låter mig gärna överbevisas