Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det här varit tydligt vad som gäller i fem år.
Nej det har det inte. Det uppmärksammades först i somras att ideella föreningar skulle drabbas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag uppfattade att du menade att det är moraliskt rätt av en regering att ljuga om (eller förtiga) konsekvenserna av sina ändringar av förordning för att uppnå ett politiskt syfte. Jag håller inte med och det är vad jag klargjorde.
Nej, det gör jag inte. Naturligtvis ska man vara öppen med alla följder av en förändring. Men jag kan inte se att man dålt eller förtigit något.

• Ledsen
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
returen
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör jag inte. Naturligtvis ska man vara öppen med alla följder av en förändring. Men jag kan inte se att man dålt eller förtigit något.
Nä för detta är ett normalförfarande för politiker
aldrig säga sanningen
aldrig hålla vad man lovar
aldrig besluta om något som kan kritiseras i framtiden

Mikael_L
returen returen skrev:
Nä för detta är ett normalförfarande för politiker
aldrig säga sanningen
aldrig hålla vad man lovar
aldrig besluta om något som kan kritiseras i framtiden
Vilket land kommer du ifrån?
Jag tycker i alla fall lite synd om er.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
returen
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket land kommer du ifrån?
Jag tycker i alla fall lite synd om er.
okay iom att jag har god svensk stamtavla så måste det vara din som har brister

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är det ju så att Svenska politiker:
För det mesta talar sanning
Ofta håller vad de lovar

Ofta beslutar sånt som kritiseras i framtiden.

Om v t.ex. tar kärnkraften som exempel.
Så hade vi folkomröstning som gick för att lägga ner kärnkraften ungefär år 2010
(Ja, detta bröts helt klart, åtminstone delvis)
Men politikerna har kämpat med denna fråga, och t.ex. tillsammans gjort en stor energiöverenskommelse som i princip gick ut på avveckling, och regeringar i alla färger har ökat skatten för att göra den alltmer ogynnsam.
Och MP har sagt att de ska lägga ner kärnkraftverk, och det har de uppfyllt.
Och nuvarande regering har lovat kärnkraft, och det är de påväg att infria genom att ge de som bygger kärnkraft skyhöga bidrag, bidrag som är större än vad polisen och tullen tillsammans kostar varje år.

Jag kan tå många fler exempel, sittande regering lovade sänkt drivmedelspris, och de har väl levererat, de lovade åtstramning i invandringen och har väl levererat.

Och allt är beslut som lett till stor kritik, så jag tycker du har fel på punkt 3 också.

MP har lovat massor, infriat massor och fått kritik för precis allt, håller du inte med?

Jag tycker ärligt talat att du har helt enormt ruskigt tokfel så jag bara undrar ifrån vilken planet du kommer ifrån, eller vilken sten du har bott under.
Du kan ärligt talat inte vara speciellt politiskt intresserad och medveten om vad som händer.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För det mesta talar sanning
Fantastiskt. För många andra skulle dessa vitsord bedömas som straffbara handlingar...

Objektivt (nåja, men enligt statsvetenskaplig forskning i alla fall) har @Mikael_L rätt. Svenska politiker är över lag bra på att hålla vad de lovar. Och när de misslyckas (som sossarna med familjeveckan) är de för att de inte har makt nog att genomdriva sin politik (Löfven regerade främst på borgerliga budgetar).

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svenska politiker är över lag bra på att hålla vad de lovar.
Det må vara en sak. "För det mesta talar sanning" är något annat.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Men jag kan inte se att man dålt eller förtigit något.
Jag har försökt med Google under relevant tidsperiod men hittar ingen publik redovisning av att ideella föreningar skulle vara tvungna att installera laddstolpar. Vi vet att ansvarigt statsråd Bolund och därmed formellt den regering han ingick i hade informationen redovisad i text från Boverket som tig fram förordningstexten. Samhället i stort förstod inte detta förrän i somras när media fick kännedom om konsekvensen för ideella föreningar. Infon fanns då på Boverkets hemsida, kanske är det så den ursprungligen spreds?

Jag uppfattar det som att gamla S/MP-regeringen la locket på. Regeringen ville redovisa politik för fler tvingande laddstolpar men man förteg att man hade slängt ideella föreningar under bussen. Möjligen kan det vara så att det politiska lagret i regeringen under Bolund helt enkelt inte förstod, att partigängarna inte läste Boverkets underlag inför förordningsändringen.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det framgår att det gäller alla uppvärmda byggnader med mer än 20 parkeringsplatser. Varför skulle man redovisa alla möjliga sätt dessa kan ägas på?
Kraven är tämligen lågt ställda, så har man ekonomi att ha en sådan anläggning är det inte omöjligt att klara av det. Det räcker med en laddpunkt på 6A för att uppfylla kravet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det framgår att det gäller alla uppvärmda byggnader med mer än 20 parkeringsplatser. Varför skulle man redovisa alla möjliga sätt dessa kan ägas på?
Kraven är tämligen lågt ställda, så har man ekonomi att ha en sådan anläggning är det inte omöjligt att klara av det. Det räcker med en laddpunkt på 6A för att uppfylla kravet.
Ja så kanske man tänker om man är en del av den gröna rörelsen och delar deras världsbild. Låter rimligt att MPs kärnväljare ställer upp på detta.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag är irriterad på att poltiken sels styrs av media. De frågor som är på dagordningen tillåts dikteras av media. Inte av verkliga behov. Att man dessutom tar beslut, men backar på dem så sent att de som faktiskt gör något för att följa dem redan har gjort vad som krävs. Det är inte snyggt.
Jag håller med om att kravet inte var direkt nödvändigt. Men förutsättningarna ska vara förutsägbara.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag delar din syn om förutsägbarhet men min lösning på detta är att man inte ska in och detaljreglera en massa saker från politiskt håll där det inte behövs. Att man i PBF ska ha tvingande och retroaktiva regler kring laddstolpar är helt fel i min mening. Generellt ska man vara väldigt försiktig med retroaktiva krav eftersom de ändrar på spelreglerna på ett galet sätt. Framväxten av laddstolpar löser sig självt, vartefter behovet uppstår så installeras de av de som behöver dem eller kan tjäna pengar på dem.

Och hur stort vara problemet i denna specifika fråga? Hur många ideella föreningar var faktiskt medvetna om kravet på laddstolpar och hade redan installerat dem före kravet kom till allmänhetens kännedom sommaren 2024? Och regeringen gjorde snabbt som ögat klart att man försökte mildra effekterna av detta krav för ideella föreningar.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[Man] tar beslut, men backar på dem
Ingen har backat. En ny regering har ändrat reglerna efter att den gamla bytts ut. Naturligtvis måste maktskiften kunna få konsekvenser.
D Daniel 109 skrev:
så sent att de som faktiskt gör något för att följa dem redan har gjort vad som krävs.
Ytterst få kände ens till kraven, så det har nog inte gjorts några större mängder åtgärder. Och då är det ju skönt att ingen kommer kunna få sanktioner mot sig för detta.

Och de som ändå har satt upp laddare, de kan ju med dina egna ord ändå ”klara av det”. Så vad är problemet i sak för dig? Bryr du dig ens om saken, eller bara processen?
D Daniel 109 skrev:
Det är inte snyggt.
Det är politik. Är den någonsin snygg?
D Daniel 109 skrev:
Jag håller med om att kravet inte var direkt nödvändigt. Men förutsättningarna ska vara förutsägbara.
Så det var ett skitbeslut, men det är viktigt att det drivs igenom och att de som inte följer det straffas, för annars är det inte förutsägbart. Är det din linje?

För egen del hade jag berömt dem som fått till stånd ändringen även om idiotin inte hade tagits bort förrän 1/7-25. Det hade inte varit lika bra som nu, men det hade varit bättre än inget.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.