35 712 läst · 631 svar
36k läst
631 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Jag kan inte tala för alla fossilbilister men jag välkomnar alla omställningar/förändringar som medför förbättringar men är motståndare till sådan som medför försämringar. Detta gäller alla områden. Jag tror de flesta tänker så om de är ärliga.kisumisu skrev:
Så är det.Alfredo skrev:
Men vad är det som är sådan försämring med just eldrift?
Förutom att just elbolag, bensinbolagen mm nu gör enorma vinster att sälja dyrt el på allmänna laddstolpar!
Alla bor som sagt inte i egna hus och laddar billig hushållsel.
Jag skulle inte vilja gå tillbaka till fossilt även om bensin och diesel priset skulle sänkas från nuvarande pris.
Och det borde alltid vara lika nära till en bensinmack också.Attitudeswe skrev:Jo man borde kunna räkna med att det är lika långt till en publik laddare som en busshållplats.
Eller skall man acceptera att det inte finns mobiltäckning i tättbebyggt område också? Bredband bara finns i städer med fler än 25000 inv,. Eller att vägar är oasfalterade i stan, eller att man skall bära med sig sitt vatten i vissa förorter, eller att apoteket bara har öppet varannan fredag 11-13?
Viss samhällsservice behöver man få för skatten, annars finns inget samhälle.
Och ett ställe man kan köpa mjölk på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 951 inlägg
Jag tycker aldrig att det är fel att ta bort dåliga regler. Ser inget behov av att göra det goda till det bästas fiende heller. Så nej.D Daniel 109 skrev:
Och hade det gjorts tidigare kan jag ge mig fan på att det istället klagades på att det lades tid på skitfrågor.
Tror du att de hade kunnat påverka en S/Mp-regering? Tror du att de tror att de hade kunnat påverka en S/Mp-regering?D Daniel 109 skrev:
Om det blir nej på någon av frågorna kan jag bara konstatera att dessa den lilla världens frihetskämpar inte kan imponera på dig. Vilket iofs. förvånar mig föga.
God jul!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 329 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 329 inlägg
Det är väl helt enkelt för att det smögs igenom av förra regeringen baserat på en teknikalitet lyft av Boverket utan allmän debatt och rimlig konsekvensanalys. Media granskade inte, man missade. T ex hela detta forum fullt av specialintresserade individer togs på sängen i somras när denna tråd dök upp.D Daniel 109 skrev:
En tillträdande regering kommer från opposition och där har man inga utredningsresurser som man har som regering. Det tar således lång tid att identifiera allt som den förra regeringen hade kokandes och åtgärda det. Kommer att vara samma sak om det andra blocket skulle vinna efter nästa val. Att hävda annat är bara populism, det är svårt att styra Sverige för det är så komplext, statsapparaten är enorm.
Det var en rätt auktoritär tolkning som inte lirar med verkligheten. Det här är det moderna Sverige, vi har i vår kultur mjuka målbilder och intentioner. Ingen lyfter ett finger förrän processen är i gång och förordning är ändrad, detta gäller både i det privata och det allmänna. Och särskilt långsamt går det i den ideella sektorn som har små resurser och låg kompetens. Ideella föreningar har ju vanligen inte en jurist anställd för att bevaka juridiska hot och risker mot verksamheten.D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att dina vänner ska ta upp detta på ett möte med BRF eller samfälligheten (vilket av det de nu har) att de bör installera ett par laddplatser som gäster till radhusområdet kan använda.Attitudeswe skrev:
Det är det rimligaste steget framåt här.
Det var över två år sedan nuvarande gäng valdes in.Nötegårdsgubben skrev:Jag tycker aldrig att det är fel att ta bort dåliga regler. Ser inget behov av att göra det goda till det bästas fiende heller. Så nej.
Och hade det gjorts tidigare kan jag ge mig fan på att det istället klagades på att det lades tid på skitfrågor.
Tror du att de hade kunnat påverka en S/Mp-regering? Tror du att de tror att de hade kunnat påverka en S/Mp-regering?
Om det blir nej på någon av frågorna kan jag bara konstatera att dessa den lilla världens frihetskämpar inte kan imponera på dig. Vilket iofs. förvånar mig föga.
God jul!
Förordningen ändrades för fem år sedan. Det är inget som hänt nu. Det var inget som smögs in.Claes Sörmland skrev:Det var en rätt auktoritär tolkning som inte lirar med verkligheten. Det här är det moderna Sverige, vi har i vår kultur mjuka målbilder och intentioner. Ingen lyfter ett finger förrän processen är i gång och förordning är ändrad, detta gäller både i det privata och det allmänna. Och särskilt långsamt går det i den ideella sektorn som har små resurser och låg kompetens. Ideella föreningar har ju vanligen inte en jurist anställd för att bevaka juridiska hot och risker mot verksamheten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 329 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 329 inlägg
Visst smögs det igenom av förra regeringen. Man gick inte ut med pressmeddelande om att man ämnade trycka till ideella föreningar å det grövsta.D Daniel 109 skrev:
Först i somras uppmärksammades problemen för ideella föreningar och frågan blev känd för allmänhet och politiker. Och därmed regeringen som har snabbat på lösning för frågan och fått till både remiss och beslut före årsskiftet. Redan i oktober stod det klart att regeringen ville mildra effekterna av den tidigare regeringens beslut så det har funnits tid att planera.
Sen var det ju olyckligt att den förra regeringen alls fattade detta beslut och att man dessutom gjorde det med så många år mellan beslut och införande i PBF. Och smög igenom det. Dålig politik helt enkelt.
Nej, naturligtvis gick man inte ut med det utan syftet som var att öka tillgängligheten på laddplatser. Det här har absolut inte varit någon hemlighet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 329 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 329 inlägg
Det finns inget "naturligtvis" med det. Lögnen är inte en etablerad metod när man ändrar på författning i Sverige.D Daniel 109 skrev:
Istället ska regeringen redovisa konsekvenserna av sina beslut. Slänger man de ideella föreningarna under bussen för att man tycker det krävs för att öka tillgängligheten på laddplatser så ska det således fram i ljuset.
Ingen har ljugit. Det här varit tydligt vad som gäller i fem år.Claes Sörmland skrev:Det finns inget "naturligtvis" med det. Lögnen är inte en etablerad metod när man ändrar på författning i Sverige.
Istället ska regeringen redovisa konsekvenserna av sina beslut. Slänger man de ideella föreningarna under bussen för att man tycker det krävs för att öka tillgängligheten på laddplatser så ska det således fram i ljuset.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 329 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 329 inlägg