37 214 läst · 636 svar
37k läst
636 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Ja det låter rimligt. Vi pratade nu om att sätta upp en avspärrning och göra lekplan för bollspel. Om man sedan väljer att låta folk parkera där vid större samlingar borde vara okej.D Dublin skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 211 inlägg
Ja, det är väl inte konstigare än att man kan ha en åker eller annan gräsplan som tillfällig parkering vid större evenemang.
Skulle dock tro att det faktiskt krävs att platsen emellanåt används för annan också, och inte bara är 48 bouleplaner (eller nåt) på pappret. I synnerhet om det varit parkering tidigare och det är en nitisk tillsynsman.
Skulle dock tro att det faktiskt krävs att platsen emellanåt används för annan också, och inte bara är 48 bouleplaner (eller nåt) på pappret. I synnerhet om det varit parkering tidigare och det är en nitisk tillsynsman.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 997 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 997 inlägg
Det viktigaste är nog inte att marken används för något annat som att den inte används som parkering. Det kan ju göras trovärdigt genom att fysiskt blockera den eller genom att sätta upp tydlig skyltning om att man inte får parkera där.Nötegårdsgubben skrev:Ja, det är väl inte konstigare än att man kan ha en åker eller annan gräsplan som tillfällig parkering vid större evenemang.
Skulle dock tro att det faktiskt krävs att platsen emellanåt används för annan också, och inte bara är 48 bouleplaner (eller nåt) på pappret. I synnerhet om det varit parkering tidigare och det är en nitisk tillsynsman.
Så att gästerna inte blir oroliga och börjar ställa sig längs gatan eller dylikt, enklare än att hålla på och förklara att det är OK att strunta i skylten till alla gäster. (tänker om man hyr ut lokalen till fest/bröllop liknande).pacman42 skrev:
Det kan ju bli en oönskad bieffekt att föreningar stänger av delar av parkeringen och besökande börjar parkera på gator runt om kring i stället.T TypRätt skrev:
Haha du låter som den här sura TeslaägarenRkarlsson skrev:Att hybriderna letar och letar är fan bara dumsnålt. De kan köra på bensin när elen är slut och sen står de ofta ivägen för elbilar som har större behov på alla turistställen, själv varit med om det och det var tramsigt. Borde finnas en straffskala för hybrider men då kostar väl stolparna det dubbla =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller delvis med dig, samtidigt behöver inte riktiga elbilar jämt laddas och när det behövs föredrar man nog snabbladdare eller hemmaladdare.
Dock borde samtliga hybridbilar ha trefasladdning. Skulle dessa ha det skulle man ju ladda de flesta på 50 minuter från tomt till fullt på 11kw uttag och dom skulle inte blockera laddaren 2.5h.
Klart jag gör. Var med om sådana idioter när vi var på tur. De bevisade ju att infrastrukturen suger pung utanför samhällen Elbil och friluftsliv där laddare finns är inte lika med sant helt enkelt.kisumisu skrev:Haha du låter som den här sura Teslaägaren
[bild]
Håller delvis med dig, samtidigt behöver inte riktiga elbilar jämt laddas och när det behövs föredrar man nog snabbladdare eller hemmaladdare.
Dock borde samtliga hybridbilar ha trefasladdning. Skulle dessa ha det skulle man ju ladda de flesta på 50 minuter från tomt till fullt på 11kw uttag och dom skulle inte blockera laddaren 2.5h.
Men jag kör diesel nu så jag skiter idag i vilket.
Kan dock hålla med om att elbil är ingen långfärdsbil. Mer en bil man kör kortare sträckor. Då det är brist på laddare och laddstationer med vettigt laddpris!Rkarlsson skrev:
På den saken vinner faktist diesel 😉
Hybrid kommer väl på andraplats pga dess låga bensinförbrukning.
Själv tycker jag dock det skönt slippa jaga laddstolpar och tanka dyr diesel/bensin, när man har en bil som tar en runt 400km på en laddning man utför billigt hemma. Sällan jag behöver åka längre sträckor. Ca 2 ggr i veckan behöver jag ladda medans med hybriden var det ett evigt laddande ibland flera gånger per dag, hemma och på destinationen.
Men varför skall man överhuvudtaget ladda elbil på resa med 11kw laddare? Eller menar du när man övernattar på hotell/camping? Dom få gångerna jag reser långt så snabbladdar jag bilen på en sån laddare där hybridbilar kan inte ens koppla in sig på.
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 1 782 inlägg
Precis. Hur många elbilister har ens med sig en kabel i bilen idag när nätet med snabbladdare är så utbyggt? På samma sätt som de flesta bensinbilisterna har slutat ha med sig en reservdunk för länge sedan.kisumisu skrev:
Vi långsamladdar allt som oftast när vi är ute med elbilen. Man åker till en destination (ett event i en stad 10-20 mil bort exempelvis), man är där några timmar och hinner då ladda fullt igen på 11 kW. Då räcker elen hela vägen hem också.
Vi åker exempelvis ofta (varannan månad i alla fall) till Jönköping, Borås, Halmstad, Tanum, Lysekil, Fjällbacka, Alingsås Malmö m.fl (från Göteborgsområdet). ibland flera av dessa på samma resa. Ibland stannar vi en natt någonstans, men ofta inte. Vi har inte snabbladdat mer än ett par gånger på dessa resorna. Fruns Fiat 500e tar sig runt 25 mil i motorvägsfart på ett fulladdat batteri. 11 kWh på ett lunchstopp ger ca åtta-nio mil längre körsträcka bara det.
Vi åker exempelvis ofta (varannan månad i alla fall) till Jönköping, Borås, Halmstad, Tanum, Lysekil, Fjällbacka, Alingsås Malmö m.fl (från Göteborgsområdet). ibland flera av dessa på samma resa. Ibland stannar vi en natt någonstans, men ofta inte. Vi har inte snabbladdat mer än ett par gånger på dessa resorna. Fruns Fiat 500e tar sig runt 25 mil i motorvägsfart på ett fulladdat batteri. 11 kWh på ett lunchstopp ger ca åtta-nio mil längre körsträcka bara det.
Så är det nog fast själv har jag den bästa panik reservdunken alltid medH HenrikHuslöse skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om det går ju riktigt segt med den (beroende vilken effekt man kan och vågar köra).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock mycket praktiskt då man i princip kan ladda varsomhelst som det bara finns ett jordat el-uttag.
Ja det ju praktiskt kunna göra det, tyvärr verkar inte alla hotell erbjuda det eller tar mer pengar än snabbladdare.A ajn82 skrev:
Visst här kan vi påverka dvs rata dessa hotell och välja de som erbjuder gratisladdning för gästerna 😹
Ja det beror ju på situationen när man långsamladdar. Är bra kunna göra det men det är inte avgörande som de låter på vissa, då det oftast finns snabbladdare.pacman42 skrev:Vi långsamladdar allt som oftast när vi är ute med elbilen. Man åker till en destination (ett event i en stad 10-20 mil bort exempelvis), man är där några timmar och hinner då ladda fullt igen på 11 kW. Då räcker elen hela vägen hem också.
Vi åker exempelvis ofta (varannan månad i alla fall) till Jönköping, Borås, Halmstad, Tanum, Lysekil, Fjällbacka, Alingsås Malmö m.fl (från Göteborgsområdet). ibland flera av dessa på samma resa. Ibland stannar vi en natt någonstans, men ofta inte. Vi har inte snabbladdat mer än ett par gånger på dessa resorna. Fruns Fiat 500e tar sig runt 25 mil i motorvägsfart på ett fulladdat batteri. 11 kWh på ett lunchstopp ger ca åtta-nio mil längre körsträcka bara det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 211 inlägg
Å andra sidan är det få som fyller en bensintank med reservdunken. En nödlösning har man just för att lösa nöd, inte för att den är smidig.kisumisu skrev: