32 361 läst · 560 svar
32k läst
560 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Jag har en jävligt bra ide.E Elajomannen skrev:
Du kan sponsra j-o75:s förening med installation av en box med betalmöjlighet. Så kan du säkert få ditt namn på väggen i föreningen.
Så kan alla boxvurmare göra så att föreningarna kan fokusera på vad de ska fokusera på, dvs inte infrastruktur utan deras huvudintresse och slippa tvinga medlemmarna att sälja värdelösa lotter eller apdyra strumpor för att betala för en värdelös box.
Eller så laddar folk sina bilar hos de privata bolagen som faktiskt har betalsystem och har det som sitt intresse.....
Ja folk kommer tanka bensin och diesel om 50 år med, eu har backat och fattat att det är en omöjlighet =)
Detta är ju intressant för alla båtklubbar med stor uppställningsplats och ett litet klubbhus. Det finns oftast inga uppmärkta parkeringsplatser men det kan få plats hundratals bilar sommartid på vissa klubbar. Vintertid betydligt färre.
På min båtklubb finns ju elstolpar men de är inte avsedda för laddning av elbilar. Faktum är att det till och med står i klubbens stadgar att det inte är tillåtet att ladda en elbil där.
På min båtklubb finns ju elstolpar men de är inte avsedda för laddning av elbilar. Faktum är att det till och med står i klubbens stadgar att det inte är tillåtet att ladda en elbil där.
Om bilen står i medel 10 timmar varje dag på en plats så fungerar en laddlösning med 6A utmärkt. Det ger ca 14kWh och täcker nog dagsbehovet av laddning för de flesta elbilar.J j-o75 skrev:
Så hemma och på arbetsplatser är var detta fungerar. Om någon dagligen jobbar i denna uppvärmda byggnad så hade det varit mer rimligt med krav på laddningspunkt. Då finns det ju ett intresse/behov från en brukare och omständigheterna kring laddningspunkten (mätning/effekt/fakturering) kommer lösa sig.
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
Exakt, I min proffesion träffar jag hela tiden på folk som säger att de måste ha 22 kW laddning. ( De har ingen bil som fixar detta, men de måste de ha för att vara "framtidssäkra")M merbanan skrev:Om bilen står i medel 10 timmar varje dag på en plats så fungerar en laddlösning med 6A utmärkt. Det ger ca 14kWh och täcker nog dagsbehovet av laddning för de flesta elbilar.
Så hemma och på arbetsplatser är var detta fungerar. Om någon dagligen jobbar i denna uppvärmda byggnad så hade det varit mer rimligt med krav på laddningspunkt. Då finns det ju ett intresse/behov från en brukare och omständigheterna kring laddningspunkten (mätning/effekt/fakturering) kommer lösa sig.
När man börjar koka ner det lite så visar det sig att de flesta kör 10-25 mil i veckan.
Dessa personer brukar få vika ner sig när man förklarar för BRF vad det kostar med 22 kW laddning till alla.
Påfallande många anläggningar har byggts som klarar 1 fas 6A om samtliga laddar samtidigt. Få har klagat.
I mitt tycke ett jävla oskick att kräva 22 kW laddning. Bättre då att bygga så att alla som vill kan ladda. Ropar man på 22 kW åt alla i alla lägen så är risken mycket mycket stor att det inte blir något alls.
Iom att man inte får ge bort elen på arbetsplatsen så fungerar det inte utan att ha en "ansluten" laddbox ändå, om man nu inte har numrerade platser och därmed kan identifiera vem som använt elen. Den ena lagen lägger krokben för den andra...M merbanan skrev:Om bilen står i medel 10 timmar varje dag på en plats så fungerar en laddlösning med 6A utmärkt. Det ger ca 14kWh och täcker nog dagsbehovet av laddning för de flesta elbilar.
Så hemma och på arbetsplatser är var detta fungerar. Om någon dagligen jobbar i denna uppvärmda byggnad så hade det varit mer rimligt med krav på laddningspunkt. Då finns det ju ett intresse/behov från en brukare och omständigheterna kring laddningspunkten (mätning/effekt/fakturering) kommer lösa sig.
Som jag ser det så ska laddboxen kunna klara av upp till 22kW i ett större system. Detta för att kunna få maximal flexibilitet. Sen att det inte är 22kW till varje plats utan man delar på den effekt som går att få fram är bara naturligt.E Elajomannen skrev:
Om det är en stadigvarande arbetsplats finns det resurser och incitament för att kunna installera en passande laddningslösning.pacman42 skrev:
Det är ju på ställen där det inte finns resurser och incitament man inte vill att det skall finnas lagkrav på att det skall installeras laddniningspunkter.
Min arbetsplats har laddboxar, men billigt blev det inte...M merbanan skrev:
Jag har funderat på det där. Jag vet inte hur styrelsen i min båtklubb resonerat, men på min klubb är klubbhuset mycket litet. Det finns bord och stolar för sex personer där inne. Det används primärt som vaktlokal för nattvakten skulle jag säga.E Eld skrev:Detta är ju intressant för alla båtklubbar med stor uppställningsplats och ett litet klubbhus. Det finns oftast inga uppmärkta parkeringsplatser men det kan få plats hundratals bilar sommartid på vissa klubbar. Vintertid betydligt färre.
På min båtklubb finns ju elstolpar men de är inte avsedda för laddning av elbilar. Faktum är att det till och med står i klubbens stadgar att det inte är tillåtet att ladda en elbil där.
Sist jag var på klubben räknade jag till 45 parkerade bilar. Två stycken var parkerade i stugans omedelbara närhet. Ingen av dessa parkerade för att besöka klubbhuset.
Jag hävdar att tomten till klubbstugan i detta fall är mycket begränsad till yta av den totala fastigheten och som mest rymmer ett fåtal parkerade bilar.
Resten av ytan som används som parkering är utanför stugans tomt och till för bryggorna och båtarna.
Å andra sidan, med mer än 100 betalande medlemmar är installation av en laddbox kanske inte ett ekonomiskt problem i första hand.
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
En laddbox till nattvakten vore ju inte så dumt.F frause skrev:Jag har funderat på det där. Jag vet inte hur styrelsen i min båtklubb resonerat, men på min klubb är klubbhuset mycket litet. Det finns bord och stolar för sex personer där inne. Det används primärt som vaktlokal för nattvakten skulle jag säga.
Sist jag var på klubben räknade jag till 45 parkerade bilar. Två stycken var parkerade i stugans omedelbara närhet. Ingen av dessa parkerade för att besöka klubbhuset.
Jag hävdar att tomten till klubbstugan i detta fall är mycket begränsad till yta av den totala fastigheten och som mest rymmer ett fåtal parkerade bilar.
Resten av ytan som används som parkering är utanför stugans tomt och till för bryggorna och båtarna.
Å andra sidan, med mer än 100 betalande medlemmar är installation av en laddbox kanske inte ett ekonomiskt problem i första hand.
Om intresse och behov hade funnits så hade man ju redan satt igång med detta i varje förening.M merbanan skrev:Om bilen står i medel 10 timmar varje dag på en plats så fungerar en laddlösning med 6A utmärkt. Det ger ca 14kWh och täcker nog dagsbehovet av laddning för de flesta elbilar.
Så hemma och på arbetsplatser är var detta fungerar. Om någon dagligen jobbar i denna uppvärmda byggnad så hade det varit mer rimligt med krav på laddningspunkt. Då finns det ju ett intresse/behov från en brukare och omständigheterna kring laddningspunkten (mätning/effekt/fakturering) kommer lösa sig.
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
Det får man numera, men vem vet hur länge.pacman42 skrev:
https://skatteverket.se/privat/etja...ttafordetta.5.2b543913a42158acf800014429.html