32 317 läst · 560 svar
32k läst
560 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Så båtfolket kan inte ladda på snabbladdarna? Man ska förlita sig på att en klubb ombesörjer så att ni kan tanka på plats.?E Elajomannen skrev:
Lagkravet borde vara omformulerat att folk kan ladda i sina byar, inte att klubbar ska erbjuda laddning till folk.
Eon lade ner sina stolpar här så vi har inga alls, så de som bor i lägenhet kan inte ladda, så de måste antingen köra till stan eller vara utan.
Så dåligt så det inte är sant =)
Den lagstiftning du vill ha börjar likna lite av en diktatur. Och då har miljöaktivisterna gått för långt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
De har tagit upp det på försåtligaste möjliga sätt dock. Pratat med en golfklubb vars driftbolag omsätter 13 Mkr/år. Det är inte sådana som lider av problemet, utan det är små föreningar med enstaka större event, för vilka de har väl tilltagna parkeringsytor.
Om de medvetet utför dålig journalistik låter jag vara osagt.
Om de medvetet utför dålig journalistik låter jag vara osagt.
Ja, det är ju SR. Vem kunde förvänta sig något annat än att dom skulle förminska förra regeringens fadäser.Nötegårdsgubben skrev:De har tagit upp det på försåtligaste möjliga sätt dock. Pratat med en golfklubb vars driftbolag omsätter 13 Mkr/år. Det är inte sådana som lider av problemet, utan det är små föreningar med enstaka större event, för vilka de har väl tilltagna parkeringsytor.
Om de medvetet utför dålig journalistik låter jag vara osagt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 060 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 060 inlägg
Haha, ja en atypisk ideell förening där ett företag i branschen tror det finns kommersiell bärkraft för laddstolpar. (Eller om det bara handlar om att håva in bidrag från staten.)Nötegårdsgubben skrev:De har tagit upp det på försåtligaste möjliga sätt dock. Pratat med en golfklubb vars driftbolag omsätter 13 Mkr/år. Det är inte sådana som lider av problemet, utan det är små föreningar med enstaka större event, för vilka de har väl tilltagna parkeringsytor.
Om de medvetet utför dålig journalistik låter jag vara osagt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Jag tror att golfklubbar kan vara närmast idealiska ställen för kommersiella långsamladdare. Många är väl där 4–5 timmar, så även en elbil hinner ju få i sig en betydande mängd kräm.
Argumentet mot skulle väl vara att man oftast inte har så långt till golfbanan, men för den utan laddning hemma (och ja, hybridförarna förstås) så är det ju ett bra laddtillfälle.
Men inget som fordrar lagstiftning.
Argumentet mot skulle väl vara att man oftast inte har så långt till golfbanan, men för den utan laddning hemma (och ja, hybridförarna förstås) så är det ju ett bra laddtillfälle.
Men inget som fordrar lagstiftning.
Min expertåsikt vid 2 golfbanor här är att elbilen är i underläge. Vid den finare banan så har jag på min höjd sett 2 elbilar samtidigt. Medans den andre är mer belamrad med husbilar under sommartid.Unikt namn skrev:
Med det sagt så kan elbilisterna ladda på snabbladdaren i stan. Eller betala 7 kr kWh då det ändå är en snobbsport
Problemet är annars oftast att det endast är tillåtet med parkering vid pågående laddning så det är svårt att kunna parkera och ladda vid 11 kW laddplats då man får böter om aktiviteten tar för lång tid.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Har du sett eller hört talas om att någon som haft laddkabel i fått böter på den grunden?
Vissa laddparkeringar har tidsgräns för att undvika det här problemet (i Stockholms innerstad är det exempelvis max tre timmar dagtid), men att någon med en ansluten laddkabel faktiskt skulle få böter för att laddningen avbrutits/slutförts tror jag helt enkelt inte händer.
Vissa laddparkeringar har tidsgräns för att undvika det här problemet (i Stockholms innerstad är det exempelvis max tre timmar dagtid), men att någon med en ansluten laddkabel faktiskt skulle få böter för att laddningen avbrutits/slutförts tror jag helt enkelt inte händer.
Jag har sett gula lappar på bilar med kabel ansluten, ja. Och det borde vara lätt för bolagen att bötfälla om de vill eftersom boxarna är uppkopplade och bilen rapporterar laddstatus. Men det är olika i olika städer. Göteborg har väl bara som krav att bilen ska kunna laddas för att parkera på platsen; behöver inte ens anslutas.Nötegårdsgubben skrev:
Sedan har ju vissa bolag istället riktigt höga avgifter per minut efter att laddningen avslutas (Tesla 10 kr/minut; vid snabbladdning kan man nästan inte göra ärenden annat än att gå på toa)