37 324 läst · 636 svar
37k läst
636 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Sen går det väl (i alla bilar?) sänka laddhastigheten!
Vill man att det tar längre tid så sänker man effekten från bilen. Dock lite fult göra såhär då man blockerar andra.
Men användbart om man övernattar på hotell.
Jag tycker dock att tvinga små föreningar är fel. Men däremot borde det bli lag på bostadsområden. Är så många hyresrätter/BRF som saknar laddplatser!
Ja och det här att inte låta kompisen ladda med motiveringen att få gratis bensin/diesel håller inte! Då det bla är helt andra priser på kWh och liter. Jag bjöd kompisen på fuldiesel en gång i tiden 😂 men den dieseln gick på 3kr litern 🤔
Vill man att det tar längre tid så sänker man effekten från bilen. Dock lite fult göra såhär då man blockerar andra.
Men användbart om man övernattar på hotell.
Jag tycker dock att tvinga små föreningar är fel. Men däremot borde det bli lag på bostadsområden. Är så många hyresrätter/BRF som saknar laddplatser!
Ja och det här att inte låta kompisen ladda med motiveringen att få gratis bensin/diesel håller inte! Då det bla är helt andra priser på kWh och liter. Jag bjöd kompisen på fuldiesel en gång i tiden 😂 men den dieseln gick på 3kr litern 🤔
Redigerat:
Nej, det går inte styra detta från alla bilar. Många elbilar och laddhybrider som är över fem år gamla saknar denna möjligheten. Inte helt, men delvis kopplat till om bilarna har internet-uppkoppling för annat än bilunderhåll och 112.kisumisu skrev:
Edit: dessutom är det enligt min mening riktigt jobbigt att behöva styra detta via appar på det sättet. Jag har har widgets i telefonen för att styra laddhastigheten hemma, max två klick får det ta efter att man låst upp telefonen.
Håller med att det jobbigt behöva styra allt med en telefon!pacman42 skrev:Nej, det går inte styra detta från alla bilar. Många elbilar och laddhybrider som är över fem år gamla saknar denna möjligheten. Inte helt, men delvis kopplat till om bilarna har internet-uppkoppling för annat än bilunderhåll och 112.
Edit: dessutom är det enligt min mening riktigt jobbigt att behöva styra detta via appar på det sättet. Jag har har widgets i telefonen för att styra laddhastigheten hemma, max två klick får det ta efter att man låst upp telefonen.
Men just den här inställningen finns inbyggd i min bils egna dator, behövs ingen telefon till det.
Men givetvis alla bilar är olika.
Oj vad jobbigt.pacman42 skrev:
Lite som vissa som tycker det jobbigt ansluta en laddkabel. Ändå orkar dessa personer ansluta motorvärmaren med kabel. Dessutom hålla på ändra en timer och stå i kö för att komma åt tankpumpen på macken.
Nä jag håller med att man kunde gjort vissa saker enklare! 😉
Jag vet inte hur det är för dig, men jag stänger alltid av bilen det första jag gör och sedan måste jag starta om den igen för att gå in i menyerna om det är något jag vill ändra. Det tar minst 30s innan min bils menyer är användbara efter att man startat den. Infotainmentsystemet skall boota upp först...kisumisu skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Med vilket stöd i lagen delas dessa böter ut?S sjoelund skrev:Jag har sett gula lappar på bilar med kabel ansluten, ja. Och det borde vara lätt för bolagen att bötfälla om de vill eftersom boxarna är uppkopplade och bilen rapporterar laddstatus. Men det är olika i olika städer. Göteborg har väl bara som krav att bilen ska kunna laddas för att parkera på platsen; behöver inte ens anslutas.
Skylten för elbilsladdning anger bara "att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera."
Med tilläggsskyltar kanske man kan kräva att kabeln är ansluten, men jag har aldrig sett sådana skyltar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/tillaggstavlor/laddplats/
https://marcusoscarsson.se/ny-lag-om-laddstolpar-det-har-ar-markligt/
Enligt denna artikel så handlar det bara om kommersiella aktörer (men det handlar kanske om EU-direktivet), men så tolkar inte jag den nya lagen.
Notera dock att man för kommersiella aktörer skärper lagen två år senare också.
Varför skall alla i framtiden ladda på affärer och badhus?
Enligt denna artikel så handlar det bara om kommersiella aktörer (men det handlar kanske om EU-direktivet), men så tolkar inte jag den nya lagen.
Notera dock att man för kommersiella aktörer skärper lagen två år senare också.
Hur tänker de här?Planerar du utbyggnad av elbilsladdning? Då gör du gott i att tänka långsiktigt redan nu. Den 1 januari 2027 föreslås nämligen kraven ovan att skärpas ytterligare.
– För kommersiella fastigheter gäller då att det ska finnas minst 1 laddpunkt för var tionde parkeringsplats samt att det ska finnas framdragen laddinfrastruktur för minst 50 procent av platserna.
Varför skall alla i framtiden ladda på affärer och badhus?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 013 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 013 inlägg
Han(s medarbetare) tycks ha missförstått och har väl inte läst förordningstexten utan istället fokuserat på pressreleaser och debattinlägg.pacman42 skrev:[länk]
Enligt denna artikel så handlar det bara om kommersiella aktörer (men det handlar kanske om EU-direktivet), men så tolkar inte jag den nya lagen.
Notera dock att man för kommersiella aktörer skärper lagen två år senare också.
Hur tänker de här?
Varför skall alla i framtiden ladda på affärer och badhus?
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg