32 316 läst · 560 svar
32k läst
560 svar
Krav på laddstolpe ideell förening?
Jag råkade först nu på denna tråden.
Men jag tänkte att jag nu kanske fick fram anledningen till att jag under de senaste åren ibland har sett lite "malplacerade" laddare, vid typ bygdegård, friluftsmuseum och andra liknande ställen. I vissa fall kan det nog bero på att de har koll på lagtexten och velat göra rätt (troligen i kombination med att man även ser det som en service).
Men den typiska installationen är att det är en konsument-laddbox, den har någon krånglig betalningslösning, och det är aldrig någon som laddar där.
Men jag tänkte att jag nu kanske fick fram anledningen till att jag under de senaste åren ibland har sett lite "malplacerade" laddare, vid typ bygdegård, friluftsmuseum och andra liknande ställen. I vissa fall kan det nog bero på att de har koll på lagtexten och velat göra rätt (troligen i kombination med att man även ser det som en service).
Men den typiska installationen är att det är en konsument-laddbox, den har någon krånglig betalningslösning, och det är aldrig någon som laddar där.
Nej det är ju så det kommer att bli. Mängder av boxar kommer att köpas och det går åt en massa pengar för installation, men sedan kommer folk inte att ladda där i alla fall. Hur många kör 15 mil för att vara med på ett föreningsmöte en torsdag? Antingen laddar man ju hemma, eller på någon av alla snabbladdningsställen som finns.Mikael_L skrev:Jag råkade först nu på denna tråden.
Men jag tänkte att jag nu kanske fick fram anledningen till att jag under de senaste åren ibland har sett lite "malplacerade" laddare, vid typ bygdegård, friluftsmuseum och andra liknande ställen. I vissa fall kan det nog bero på att de har koll på lagtexten och velat göra rätt (troligen i kombination med att man även ser det som en service).
Men den typiska installationen är att det är en konsument-laddbox, den har någon krånglig betalningslösning, och det är aldrig någon som laddar där.
I många år till kommer hybrider köras som de flesta har magiska 5 milsgränsen.J j-o75 skrev:Nej det är ju så det kommer att bli. Mängder av boxar kommer att köpas och det går åt en massa pengar för installation, men sedan kommer folk inte att ladda där i alla fall. Hur många kör 15 mil för att vara med på ett föreningsmöte en torsdag? Antingen laddar man ju hemma, eller på någon av alla snabbladdningsställen som finns.
Men håller med att laddning görs krångligt väldigt ofta.
Enda macken i Sverige som gjort någorlunda enkelt är OKQ8. Man ska få bonus på allt oavsett om det är el, gas, bensin eller diesel man tankar.
T ex CirkleK så räknas inte laddning till deras bonusprogram, går inte använda intjänad bonus (de man tankat och köpt saker i deras butik eller använt deras betalkort i andra affärer) och kräver appar.
Hotell installerar boxar där det är en aktör utanför som krånglar till med appar och tar hutlösa priser.
Blir också mer och mer vanligt med förbud för säg sådär 4-5 år sedan var det inte alls förbjudet shuckoladda och många erbjöd det. Men nu har ju Elsäkerhetsverket etc skrämt upp alla.
Jag kan väl tycka att småföreningar ska slippa undan. Men stora parkeringsbolag och bostadsområden mm är det ju bara bra man börjar kräva saker.
Däremot borde man ha också nån lag hur mycket man får ta betalt för laddning, finns t ex flera ställen där det kostar både ladda och stå med bilen.
Redigerat:
Det som är krångligt med laddning är att det är så många spelare och så många lösningar, exempelvis appar. Och om man vill betala direkt så skall man fylla i en massa information manuellt.
Där RFID-taggar fungerar så tycker jag att det är jättesmidigt. Att betala med Easypark är också rätt smidigt (även om Easypark är ett företag jag ogillar). Även om jag även har mycket att tycka om Göteborgs parkeringsbolag och deras app, så fungerar just laddningen med denna väldigt bra.
Att resa genom Sverige och behöva en ny app på varje ställe man skall ladda är rätt jobbigt faktiskt. Jag tror jag hann med ett tiotal appar under semestern med laddhybriden...
Där RFID-taggar fungerar så tycker jag att det är jättesmidigt. Att betala med Easypark är också rätt smidigt (även om Easypark är ett företag jag ogillar). Även om jag även har mycket att tycka om Göteborgs parkeringsbolag och deras app, så fungerar just laddningen med denna väldigt bra.
Att resa genom Sverige och behöva en ny app på varje ställe man skall ladda är rätt jobbigt faktiskt. Jag tror jag hann med ett tiotal appar under semestern med laddhybriden...
Anledningen till att du betalar för både laddning och parkering handlar väl ändå om att markägaren tar betalt för parkeringen och har låtit utomstående aktör installera boxar?kisumisu skrev:I många år till kommer hybrider köras som de flesta har magiska 5 milsgränsen.
Men håller med att laddning görs krångligt väldigt ofta.
Enda macken i Sverige som gjort någorlunda enkelt är OKQ8. Man ska få bonus på allt oavsett om det är el, gas, bensin eller diesel man tankar.
T ex CirkleK så räknas inte laddning till deras bonusprogram, går inte använda intjänad bonus (de man tankat och köpt saker i deras butik eller använt deras betalkort i andra affärer) och kräver appar.
Hotell installerar boxar där det är en aktör utanför som krånglar till med appar och tar hutlösa priser.
Blir också mer och mer vanligt med förbud för säg sådär 4-5 år sedan var det inte alls förbjudet shuckoladda och många erbjöd det. Men nu har ju Elsäkerhetsverket etc skrämt upp alla.
Jag kan väl tycka att småföreningar ska slippa undan. Men stora parkeringsbolag och bostadsområden mm är det ju bara bra man börjar kräva saker.
Däremot borde man ha också nån lag hur mycket man får ta betalt för laddning, finns t ex flera ställen där det kostar både ladda och stå med bilen.
Så är det på sjukhuset jag brukar åka till iallafall. Sen hade det väl inte skadat om man kunnat ha det på samma betalning.
Men då hann jag ladda på två ställen i Finland också iofs.pacman42 skrev:Det som är krångligt med laddning är att det är så många spelare och så många lösningar, exempelvis appar. Och om man vill betala direkt så skall man fylla i en massa information manuellt.
Där RFID-taggar fungerar så tycker jag att det är jättesmidigt. Att betala med Easypark är också rätt smidigt (även om Easypark är ett företag jag ogillar). Även om jag även har mycket att tycka om Göteborgs parkeringsbolag och deras app, så fungerar just laddningen med denna väldigt bra.
Att resa genom Sverige och behöva en ny app på varje ställe man skall ladda är rätt jobbigt faktiskt. Jag tror jag hann med ett tiotal appar under semestern med laddhybriden...
Där det står endast pågående laddning tilläggstavla brukar det inte kosta för parkeringen. Men det stämmer att för långsam parkering där man vill parkera längre tid brukar det vara 2 olika appar att bråka med. Och det brukar kunna vara olika aktörer som hanterar laddningen för samma kedja i övrigt... OKQ8 är nog enda aktören jag sett med fungerande kreditkortsläsare till laddaren. Men inte samma överallt där heller.R Rkarlsson skrev:
Göteborg parkering hade det i samma app och betalmedel, men det kom som 2 separata kvitton och dragningar på kortet ändå.
Jag är rätt tacksam över att min stad har gratis parkering under pågående laddning, max 3h. Det lär dock ska finnas ett utslag/beslut i någon förvaltningsrött eller liknande som säger att man inte får göra så om man tar betalt för andra parkeringar på samma plats. Jag tror dock att min kommun kommer undan just för att det är olika villkor som gäller på laddparkering och annan parkering.
Markägaren tjänar väl pengar även med laddningar.R Rkarlsson skrev:
Smidigast är det att man bara betalar för laddning eller som i Luleå där dom har parkeringshus där man bara betalar för själva parkeringen. Laddboxen är plug and play dvs bara koppla in och laddar utan extern kostnad.
Men ICE bilägare är väl sura när nån får nåt billigare än vad bensin och diesel kostar. När det på vissa ställen kostar mycket ladda.
Redigerat:
Vilka appar använde du i Finland?pacman42 skrev:
Lite offtopic nu, men märkt att många av våra svenska appar roamar i Finland till kostnader av 12kr kWh dvs dyrare än bensin.
Jag själv använde dock Motonets laddare man laddar in pengar på deras medlemskort i förväg. Riktigt billigt var det också runt 1.5kr kWh.
Då man för 50€ fick 60€ saldo till kortet 👍
ABC och Tokmanni blev det. Strök Motonet pga villkor och pris. Samma med McDonalds i Finland.kisumisu skrev:Vilka appar använde du i Finland?
Lite offtopic nu, men märkt att många av våra svenska appar roamar i Finland till kostnader av 12kr kWh dvs dyrare än bensin.
Jag själv använde dock Motonets laddare man laddar in pengar på deras medlemskort i förväg. Riktigt billigt var det också runt 1.5kr kWh.
Då man för 50€ fick 60€ saldo till kortet 👍
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Gör de ? Sjukhuset jag pratar om kostar det 4kr/kWh, nu används de stolparna knappt då det knappt ger något om man bara ska in på en undersökning. De många gånger jag varit där sista 2 åren har inte ens hälften varit belagda.kisumisu skrev:Markägaren tjänar väl pengar även med laddningar.
Smidigast är det att man bara betalar för laddning eller som i Luleå där dom har parkeringshus där man bara betalar för själva parkeringen. Laddboxen är plug and play dvs bara koppla in och laddar utan extern kostnad.
Men ICE bilägare är väl sura när nån får nåt billigare än vad bensin och diesel kostar. När det på vissa ställen kostar mycket ladda.
Annars kostar det 10kr timmen för parkering. Och minns jag rätt så tog de betalt för parkeringen också. Och det vill man nog inte chansa på då sjukhuset har egna vakter som går rondering hela tiden =)
Sen skiter majoriteten troligtvis i elbilarna på den parkeringen, Stolparna är en bit ifrån då det är handikapp och sen alla bilar och stolparna kommer en bit längre bort =)
Om det kostar runt 5,95 kr kWh så är diesel billigare i bränslekostnaden iallafall för min bil
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Fast det hade kvittat i det här fallet om de så legat precis i entresnurran. De har väktare på hela området och hade man parkerat utan att ladda vare sig det är bensin eller el så är det dryga böter som ligger på din vindruta.Nötegårdsgubben skrev:
Det är såklart alltid vettigast att ha laddpunkter så långt från entren som möjligt vare sig det är sjukhus eller köpcenter. Pga att det blir en jävla soppa om det är mycket bilar, då kan de få kladda själva i en hörna långt från entren =)