E El-Löken66 skrev:
Självklart. Därför uppskattar jag forumet för där jag jag även förstå lösningen och därmed även kanske kan rädda något hos mig också.E El-Löken66 skrev:
Dock tycker jag en sak låter ologisk. Om jag nu byglar PEN skenan och PE, då är väl allt ihopkopplat igen Eftersom det är 4 ledar system?
Nepp. I detta fallet innebär det att du har separerat Neutralledare och jordledare då det är dessa PEN ju innehåller.C Caponi skrev:
Kolla lite skisser på Google så förstår du, jord måste ju komma någonstans ifrån.
De fyra ledarna är PEN och tre faser. När du delar upp det i centralen så får du de fem ledarna PE, N och tre faser. Normalt har man inte separata plintar för PEN och PE i centralen. Skillnaden mellan PE och N är i en nyare central främst att N går via jordfelsbrytaren. Saknas jordfelsbrytare så är även PE och N sammanbyglade i centralen. Men det är ändå alltid separata plintar så länge vi inte pratar riktigt gamla centraler.C Caponi skrev:
Stort tack för era svar. Fick tag på en annan bekant som verkar som elektriker och gjort i 10 år, han drog samma slutsats som ni gjorde. Han kom direkt och fixade det. Nu fungerar allt enligt plan.A Avemo skrev:De fyra ledarna är PEN och tre faser. När du delar upp det i centralen så får du de fem ledarna PE, N och tre faser. Normalt har man inte separata plintar för PEN och PE i centralen. Skillnaden mellan PE och N är i en nyare central främst att N går via jordfelsbrytaren. Saknas jordfelsbrytare så är även PE och N sammanbyglade i centralen. Men det är ändå alltid separata plintar så länge vi inte pratar riktigt gamla centraler.
Stort tack till er allihopa
Självbyggare
· Stockholm
· 9 963 inlägg
Var det inte lite klen kabel som nolla från JFB till plint?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 306 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 306 inlägg
Tycker det ser väldigt hempul ut.
väldigt många frågor och när du fått dom svaren du velat ha så kom en ny bekant och koppla in bara så där.
du skriver ofta att en firma ska komma och ordna, vilket jag tror du säger bara för vi vill höra det.
Kopplingen som var gjorde var farlig och den som kopplat var tydligen inte en elektriker då den inte kunde felsöka på en så enkel sak som en jfb.
men du anser säkert att din central är säker nu?
väldigt många frågor och när du fått dom svaren du velat ha så kom en ny bekant och koppla in bara så där.
du skriver ofta att en firma ska komma och ordna, vilket jag tror du säger bara för vi vill höra det.
Kopplingen som var gjorde var farlig och den som kopplat var tydligen inte en elektriker då den inte kunde felsöka på en så enkel sak som en jfb.
Redigerat:
H Hallerudsbo skrev:Tycker det ser väldigt hempul ut.
När man ser färgval och storlek på nolla osv.
Detta är ju något som totalt är mitt ansvar och därav har jag varit ärlig om hela situationen, första killen som gjorde dragningarna har arbetat som elektriker i 3 år men slutat, han hävdade att han kunde detta men tydligen inte.H Hallerudsbo skrev:Tycker det ser väldigt hempul ut.
När man ser färgval och storlek på nolla osv.
Medans jag sedan ställde frågor i forumet så kom jag på att jag faktiskt visste om en kille till som jag inte hade någon större kontakt med. Ringde och skickade bilder, han tittade snabbt och drog samma slutsats som forumet. Han erbjöd sig att att ordna det och gjorde det på 10 min, han verkar än idag som elektriker och ingen person som hade gjort hela jobbet men han hade inget emot att offra 10 min av sitt liv för att hjälpa.
Inte för jag har en skyldighet att förklara allt detta för dig men eftersom du frågar så får du även svar.
Ja jag känner mig trygg med den nu och nej jag har förstått att man inte ska tro på allas ord om att kunna detta.
Tack
Den där ”elektrikern” hade jag aldrig använt mig av igen När du presenterade mätningarna från uttaget så inser man ju direkt att det saknas jordförbindelse. I detta fallet pga att PEN plint och PE plint inte hade förbindelse. Det är så oerhört grundläggande att ha den förståelsen om man ska peta i en elcentral så det bör inte din vän hålla på med alls.
Tips för framtiden. Hade du kastat upp en bild redan i första posten samt mätvärdena så hade du haft ett korrekt svar på felet inom några minuter. Det säger en del om kompisens förmåga att leka elektriker och sättet han utsätter andra för fara på är ju sorgligt. Man undrar hur många fler som han har hjälp. Uppenbarligen vet han inte att han har gjort fel...
Tips för framtiden. Hade du kastat upp en bild redan i första posten samt mätvärdena så hade du haft ett korrekt svar på felet inom några minuter. Det säger en del om kompisens förmåga att leka elektriker och sättet han utsätter andra för fara på är ju sorgligt. Man undrar hur många fler som han har hjälp. Uppenbarligen vet han inte att han har gjort fel...
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 306 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 306 inlägg
om nu din påstådda kompis Mållgan hade vart elektriker i 3 år och inte vet hur man kopplar eller felsöker en jfb.C Caponi skrev:Detta är ju något som totalt är mitt ansvar och därav har jag varit ärlig om hela situationen, första killen som gjorde dragningarna har arbetat som elektriker i 3 år men slutat, han hävdade att han kunde detta men tydligen inte.
Medans jag sedan ställde frågor i forumet så kom jag på att jag faktiskt visste om en kille till som jag inte hade någon större kontakt med. Ringde och skickade bilder, han tittade snabbt och drog samma slutsats som forumet. Han erbjöd sig att att ordna det och gjorde det på 10 min, han verkar än idag som elektriker och ingen person som hade gjort hela jobbet men han hade inget emot att offra 10 min av sitt liv för att hjälpa.
Inte för jag har en skyldighet att förklara allt detta för dig men eftersom du frågar så får du även svar.
Ja jag känner mig trygg med den nu och nej jag har förstått att man inte ska tro på allas ord om att kunna detta.
Tack
Då har han sovit gott i skolan.
Eller så har vi äntligen funnit ut av vem som har de flesta installationer på pizzeriorna i sverige
Tyvärr verkar det inte ovanligt med folk som vet hur man gör men inte fattar varför. Då blir det lätt fel, och omöjligt att hitta felet när det dyker upp. Den dom har kopplat här har ju uppenbarligen inte förståelsen.
Jag förstår detta helt och har återkopplat det till honom, han hade ingen aning om den delen. Men man även jag får lära mig nivån på kunskap samt att jag hoppas att han åtgärdar det på andra ställen.N Nixon90 skrev:Den där ”elektrikern” hade jag aldrig använt mig av igen När du presenterade mätningarna från uttaget så inser man ju direkt att det saknas jordförbindelse. I detta fallet pga att PEN plint och PE plint inte hade förbindelse. Det är så oerhört grundläggande att ha den förståelsen om man ska peta i en elcentral så det bör inte din vän hålla på med alls.
Jag ska dock vara ärligt i att jag var mer tveksam när han gjorde det hos mig men eftersom allt fungerat i 2 år så har förtroendet funnit där denna gången.
Tack för tipset! Däremot så är jag glad att det kom lite senare för nu kunde en aktiv elektriker också koppla in det, hade förmodligen inte kontaktat honom om jag redan visste svaret.