Det uttaget som vi främst testat på är direkt kopplat med centralen och på uttaget står också vart man ska koppla N resp L. Sedan har vi även testat på uttagaget till ugnen som delar grupp med hällen som går direkt till källaren. Alltså korta sträckor med FK utan några avbrott för att minimera alla andra förklaringar.I ikeo skrev:nåja eftersom man rent krasst kan byta plats på fas och nolla så kan du om du har outur få en del kontakter att lösa korrekt och en del inte, jag svor ve och förbannelse när jag höll på sist innna jag kom på vad som var fel.
Om jag får det fenomenet igen skulle jag steg ett vända på testmojängen och prova igen och steg två använda en klassisk spänningsprovare som ju löser JFB när man använder dom.
Tack
Som sagt klarar din "elektriker" inte av en så enkel sak som att hitta felet tycker jag att du ska bita i det sura äpplet och ta dit en riktig yrkesman SAMT att den riktiga elektrikern även ser över det övriga som "din elektriker" pillat med. För helt tydligt saknar han lite kunskap.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 102 inlägg
Det kan innebära precis vad som helst, felinställt instrument. Orsaken är egentligen inte intressant, utan förmågan att hitta orsaken. De flesta spänningsprovare har en funktion för att prova JFBer med, och det finns uttagsprovare. Likaså kan installationen vara felaktig på en rad olika sätt, fel typ av JFB, bygeln kvar mellan PE-N etc. Även detta bör inte vara några svårigheter att kontrollera.C Caponi skrev:
Tack för ditt svar Bo.Bo.Siltberg skrev:
Det kan innebära precis vad som helst, felinställt instrument. Orsaken är egentligen inte intressant, utan förmågan att hitta orsaken. De flesta spänningsprovare har en funktion för att prova JFBer med, och det finns uttagsprovare. Likaså kan installationen vara felaktig på en rad olika sätt, fel typ av JFB, bygeln kvar mellan PE-N etc. Även detta bör inte vara några svårigheter att kontrollera.
Kan det vara så att JFB:n inte fungerar som den ska också även om den är ny? Nu är jag mest nyfiken även om jag säkert kommer få leta efter någon annan som löser, jag själv vill dock passa på och förstå lite också nu när det hunnit ta upp så mycket av min tankeverksamhet.
Om man nu har en JFB som är korrekt ansluten med korrekt separation av nollan samt att bygeln är borta, man har även ett vägguttag som går direkt ner till centralen utan vidare förbindelse. Kan det då vara något att förutom JFB? Kan övriga kopplingar i huset påverka detta även om man skulle stänga ner alla andra säkringar förutom uttaget när man testar? Tänker mest om det är möjligt i teorin att felet ligger någon helt annanstans?
Tack för du tar dig tiden
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 102 inlägg
Det är omöjligt att säga någon närmare utan att se installationen. Står det t.ex "30 mA" på JFBn? Det kan var miljoner osannolika fel men inget som bör vara svårt att hitta. Kan vi t.ex förutsätta att elektrikern har gjort de kontroller som ska göras före provning av JFB, inspektion, kontinuitetsmätning av skyddsjord, isolationsmätning etc?
Tack för ditt svar och ursäkt mitt sena.Bo.Siltberg skrev:
Det är omöjligt att säga någon närmare utan att se installationen. Står det t.ex "30 mA" på JFBn? Det kan var miljoner osannolika fel men inget som bör vara svårt att hitta. Kan vi t.ex förutsätta att elektrikern har gjort de kontroller som ska göras före provning av JFB, inspektion, kontinuitetsmätning av skyddsjord, isolationsmätning etc?
Det stämmer, står 30 mA. Ja enligt honom så hade han gjort de grundläggande testerna.
Han skulle få eftermiddagen på sig att testa lösa det, annars blir det att kontakta en firma. Vet dock inte om de brukar vilja pilla på andras installationer?
Tack för din tid
Hej igenBo.Siltberg skrev:
Elektrikern var återigen på byggen och försökte med flera lösningar, där ibland byta JFB samt att han även kopplade ut allt ur centralen förutom en matning och ändå ville inte JFB:n slå ifrån. Vet att den testaren fungerar då han provade på mitt hus. Kopplingen i centralen är identisk mot den i min egen.
Det blir att kontakta firma imorgon men jag undrar ändå om någon på forumet har något förslag på vad mer det kan vara, speciellt eftersom han kopplade bort allt förutom en matning och den ändå inte slog ifrån.
Tack
Jesus, Maria samt det heliga lilla Mosesbarnet!!C Caponi skrev:Hej igen
Elektrikern var återigen på byggen och försökte med flera lösningar, där ibland byta JFB samt att han även kopplade ut allt ur centralen förutom en matning och ändå ville inte JFB:n slå ifrån. Vet att den testaren fungerar då han provade på mitt hus. Kopplingen i centralen är identisk mot den i min egen.
Det blir att kontakta firma imorgon men jag undrar ändå om någon på forumet har något förslag på vad mer det kan vara, speciellt eftersom han kopplade bort allt förutom en matning och den ändå inte slog ifrån.
Tack
Betala inget för den personen som kallar sig elektriker!
Eventuellt kan du skicka en faktura för att hen slösat med din tid.
Du har ingen spänningsprovare i din ägo så du kan lösa detta själv?
Återkoppla hur det gick för elfirman imorgon tack.
Det enda jag har är en multimeter.E El-Löken66 skrev:
Jag har inte den blekaste här förutom att jag sett allt han gjort och skrivit det här. Jag får försöka hitta någon som kan komma.
Jag är superförvånad över att många här menar att det är banalt att lösa medans han, som drog om hela mitt hus, felfritt. Inte har någon lösning och enligt honom provade allt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Men du säger att uttaget kommer direkt från centralen.C Caponi skrev:Det enda jag har är en multimeter.
Jag har inte den blekaste här förutom att jag sett allt han gjort och skrivit det här. Jag får försöka hitta någon som kan komma.
Jag är superförvånad över att många här menar att det är banalt att lösa medans han, som drog om hela mitt hus, felfritt. Inte har någon lösning och enligt honom provade allt.
Och att denna människa testar det med en uttagsprovaren från Biltema.
Jag är inte känskil för hempul, men jag säger som Arga Snickaren här:
Fattar du vad du har gjort!? Utsatt hela familjen för livsfara!
Stäng av centralen och ring en Elektriker!
Ja han lämnade en matning och säkring på och testade med sån uttagsprovare.E El-Löken66 skrev:Men du säger att uttaget kommer direkt från centralen.
Och att denna människa testar det med en uttagsprovaren från Biltema.
Jag är inte känskil för hempul, men jag säger som Arga Snickaren här:
Fattar du vad du har gjort!? Utsatt hela familjen för livsfara!
Stäng av centralen och ring en Elektriker!
Det med ringa elektriker har jag inget annat val nu. Men jag kan dock intyga på att allt i mitt hus är helt i ordning och varit i flera år. Men med tanke på reaktionerna i forumet så verkar detta vara en riktig svaghet.
Tack för återkopplingen
Ja, ursäkta tonen.C Caponi skrev:Ja han lämnade en matning och säkring på och testade med sån uttagsprovare.
Det med ringa elektriker har jag inget annat val nu. Men jag kan dock intyga på att allt i mitt hus är helt i ordning och varit i flera år. Men med tanke på reaktionerna i forumet så verkar detta vara en riktig svaghet.
Tack för återkopplingen
Men i min mening är det ju bra om någon kan utföra dessa installationer.
Men så mycket bättre, ja rentav essentiellt, om de i efterhand kan utföra nödvändiga kontroller att allt är korrekt och familjen i huset kam sova lugnt.
Nu hade hen ju i alla fall en liten testare, och det får jag ju säga är bättre än inget, dock ljusår från att uppfylla minimikraven.