Det finns två jordplintar i centralen. Den ena märkt PEN. Det syns inte på bilden hur (om) de är ihopkopplade. Om det är så att det inte finns någon koppling mellan PEN och PE så innebär det att hela huset är ojordat. Och om din kompis inte har upptäckt detta bör du ifrågasätta hans kompetens att koppla i en elcentral.
Den bröt inte i några matningar alls. Jag vet att skyddsjorden går direkt från central till uttag i ett av dessa uttagen.A Avemo skrev:Är det bara i dessa nya uttag som testaren inte kan lösa ut jordfelsbrytaren? Om den löser ut vid test i andra uttag så kan du vara säker på att det är inkopplingen som är felaktig och inte jordfelsbrytaren. Att du mäter upp 10 volt mellan nolla och jord är som sagt fel. Det innebär troligen att jordfelsbrytaren är korrekt installerad men skyddsjorden är inte ansluten. Testaren kan då inte skapa ett jordfel. Så vill du leta mer efter felet så tittar du hur jordledaren är ansluten i båda ändar.
Kommer som sagt anlita firma men alltid trevligt med inputs från kunniga här, om läget.
Kan skicka en bild på min central och tycker att den är kopplad lika. Den vet jag är jordad ut andra anledningarA Avemo skrev:Det finns två jordplintar i centralen. Den ena märkt PEN. Det syns inte på bilden hur (om) de är ihopkopplade. Om det är så att det inte finns någon koppling mellan PEN och PE så innebär det att hela huset är ojordat. Och om din kompis inte har upptäckt detta bör du ifrågasätta hans kompetens att koppla i en elcentral.
Det finns två gulgröna plintar i centralen. Den vänstra märkt PEN. Där kan man se att inkommande PEN är ihopkopplad med ingående nolla till jordfelsbrytaren. Det är rätt även om man kan ifrågasätta färgvalet. Men finns det någon koppling mellan den vänstra (PEN) och den högra (PE) gulgröna plinten? I annat fall så är det ett stort fel som förklarar både varför inte provaren kan lösa jordfelsbrytaren och varför du mäter 10 volt mellan jord och nolla.C Caponi skrev:
Ja, där ser du.C Caponi skrev:
Inkommande PEN-plint behöver ni förbinda med grön gul jord plint. Nu kanske ni har någon sann jord som kommer in, men så ska det icke vara.
Men förstår jag er rätt. Det ska egentligen finnas en jord kabel så går, precis som PEN kabeln och Nollan, från den plinten direkt till PE plinten, förutom då att Nollan går via JFB till noll skenanE El-Löken66 skrev:
Egentligen behöver du inte dela upp det som PEN och PE plint.C Caponi skrev:
Men ja, jord plint ska anslutas direkt till inkommande PEN.
Allt syns inte på en bild. Det går inte att se på bilden om det är 4 eller 5 ledare i matningen. Det går inte att se om PEN-plinten är ihopkopplad med PE-plinten. Detta är inte rätt område att nöja sig med andra anledningar. Du kan enkelt kontrollera om de två sitter ihop. Om de inte gör det och du har fyra ledare som matar centralen så har du troligen ett allvarligt fel i den centralen också.C Caponi skrev:
Det står dock PEN så vi får misstänka samma fel.A Avemo skrev:Allt syns inte på en bild. Det går inte att se på bilden om det är 4 eller 5 ledare i matningen. Det går inte att se om PEN-plinten är ihopkopplad med PE-plinten. Detta är inte rätt område att nöja sig med andra anledningar. Du kan enkelt kontrollera om de två sitter ihop. Om de inte gör det och du har fyra ledare som matar centralen så har du troligen ett allvarligt fel i den centralen också.
Att jordfelsbrytare löste där tyder på att du får jordning från ditt vattensystem eller annat vilket vi ju även till viss del kunde se i den senare centralen.
Men åtgärdas bör det.
Dem sitter inte ihop där heller. Inte vad jag kan se iallafall. Finns väl bara bygel som inte finns och en kabel mellan dem två? Finns väl inga andra sätt att ha ihop dem.A Avemo skrev:Allt syns inte på en bild. Det går inte att se på bilden om det är 4 eller 5 ledare i matningen. Det går inte att se om PEN-plinten är ihopkopplad med PE-plinten. Detta är inte rätt område att nöja sig med andra anledningar. Du kan enkelt kontrollera om de två sitter ihop. Om de inte gör det och du har fyra ledare som matar centralen så har du troligen ett allvarligt fel i den centralen också.
Det är 4 ledare in till huset.
Tacksamt. Jag uppmärksammade ett fel hos mig då även om jorden slår ut på något sätt när den testades
Och så tar du upp detta med din kompis, hur många centraler har hen installerat på detta vis?C Caponi skrev:Dem sitter inte ihop där heller. Inte vad jag kan se iallafall. Finns väl bara bygel som inte finns och en kabel mellan dem två? Finns väl inga andra sätt att ha ihop dem.
Det är 4 ledare in till huset.
Tacksamt. Jag uppmärksammade ett fel hos mig då även om jorden slår ut på något sätt när den testades
Finns nog en anledning att hen börjat testa med sin Biltemamljäng.