Jag och killen jobbade ihop efter han bytte yrke. När jag köpte hus och ville dra ny el och jorda så sa han att han kunde ordna det. Han gjorde också det och allt fungerar utan anmärkning än idag.E El-Löken66 skrev:Ja, ursäkta tonen.
Men i min mening är det ju bra om någon kan utföra dessa installationer.
Men så mycket bättre, ja rentav essentiellt, om de i efterhand kan utföra nödvändiga kontroller att allt är korrekt och familjen i huset kam sova lugnt.
Nu hade hen ju i alla fall en liten testare, och det får jag ju säga är bättre än inget, dock ljusår från att uppfylla minimikraven.
Klart jag kontaktar samma snubbe när nu mina päron ska dra om el. Jag vet inte mer om tester som ska göras utan går på folks ord och hade de inte varit för detta strulet så hade jag säkert fotfarande trott att han va 100%ig.
Men jag trodde ändå att någon på forumet skulle ge något tips på vad felet kunde vara efter mina utlägg. Men får hoppas elfirman berättar detaljer
Tack
Ja, vi kan gärna hjälpa dig.C Caponi skrev:Jag och killen jobbade ihop efter han bytte yrke. När jag köpte hus och ville dra ny el och jorda så sa han att han kunde ordna det. Han gjorde också det och allt fungerar utan anmärkning än idag.
Klart jag kontaktar samma snubbe när nu mina päron ska dra om el. Jag vet inte mer om tester som ska göras utan går på folks ord och hade de inte varit för detta strulet så hade jag säkert fotfarande trott att han va 100%ig.
Men jag trodde ändå att någon på forumet skulle ge något tips på vad felet kunde vara efter mina utlägg. Men får hoppas elfirman berättar detaljer
Tack![]()
Men gå över till grannen och låna en spänningsprovare och återkom då du har mätresultaten från uttaget.
Du har felaktig jord om dina värden stämmer.C Caponi skrev:
Antingen är den inte kopplad alls eller så är den felaktigt kopplad.
Matas centralen med 4 eller 5 ledare. Hur många jord plintar har du och har ni förbundit dessa internt?
E El-Löken66 skrev:
Det är såna kallsiska wago 4 och 6. Dock är ett av uttagen utan kopplingar utan matas direkt från central och byglas vidare till 3 andra uttag utan snabbkoppling men samma värden uppstår där. Bild på centralen.E El-Löken66 skrev:
P. S kommer ringa elektriker oavsett men är även nyfiken då jag varit med när han gjort detta och kan inte med ögat se någon skillnad
Är det där en omdragen central? Mycket svart.C Caponi skrev:Det är såna kallsiska wago 4 och 6. Dock är ett av uttagen utan kopplingar utan matas direkt från central och byglas vidare till 3 andra uttag utan snabbkoppling men samma värden uppstår där. Bild på centralen.
P. S kommer ringa elektriker oavsett men är även nyfiken då jag varit med när han gjort detta och kan inte med ögat se någon skillnad
Hen har ju inte ens monterat kåpan.C Caponi skrev:Det är såna kallsiska wago 4 och 6. Dock är ett av uttagen utan kopplingar utan matas direkt från central och byglas vidare till 3 andra uttag utan snabbkoppling men samma värden uppstår där. Bild på centralen.
Måste varit superstressad men då har du iallafall chansen att se vad det är fråga om.
Ta en bild i ordentligt ljus där allt syns ytaxk.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 102 inlägg
Ja det är banalt att lösa. Men jag tror inte vi klarar det härifrån. Du uppgav att han gjort de kontroller som ska göras, men sedan visar du upp spänningsmätningar som tyder på motsatsen. Då testknappen på JFBn fungerar så är det inget fel på JFBn. Det är då en smal sak att felsöka från JFBn och bortåt till dess att man hittar felet.C Caponi skrev:
Din bild visar bara halva centralen. Varför är det tomt på PE-plinten? Skyddsledarna borde ha suttit från vänster i samma ordning som neutralledarna. Sedan finns en N-plint i mitten som jag inte ser hur den är kopplad. Om den sitter ansluten med en trådstump ifrån den vänstra, varför användes in byglarna som följer med centralen?
Är det bara i dessa nya uttag som testaren inte kan lösa ut jordfelsbrytaren? Om den löser ut vid test i andra uttag så kan du vara säker på att det är inkopplingen som är felaktig och inte jordfelsbrytaren. Att du mäter upp 10 volt mellan nolla och jord är som sagt fel. Det innebär troligen att jordfelsbrytaren är korrekt installerad men skyddsjorden är inte ansluten. Testaren kan då inte skapa ett jordfel. Så vill du leta mer efter felet så tittar du hur jordledaren är ansluten i båda ändar.
E El-Löken66 skrev:
Denna bilden tog jag samma dag som jagE El-Löken66 skrev: