Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 102 inlägg
Det är denna del som är problemet. Du som innehavaren har en skyldighet inför elsäkerhetslagen att se till att personer som arbetar på din anläggning har kunskapen för det, men utan egna kunskaper kan du ju i praktiken inte göra annat än att lita på vad personen säger. ESV skulle säga att du ska kolla ifall elfirman är registrerad, men det säger precis lika lite om kompetensen hos den person de skickar ut.C Caponi skrev:
Redan in inlägg #4 frågade useless om skyddsjorden var i ordning.
Det är helt omöjligt att missa detta även om man bara gör en bråkdel av de kontroller som ska göras. Vi pratar alltså om riktigt grova övertramp av denne person.C Caponi skrev:
Så vad jag tycker du bör göra är att försöka få denne person att förstå detta så att det inte upprepas någon annanstans. Kanske värt att kolla över hela installationen, även den förra där han lyckades få JFBn att fungera.
Jag tror att just det är problemet här, att han vet hur man gör man inte varför. När man då missar en detalj så fallerade allt.D Daniel 109 skrev:
Han hävdade att det inte följde med några sådana,useless skrev:
Tack för din återkoppling och precis som du säger så gick jag på personens ord, my bad.Bo.Siltberg skrev:
Det är denna del som är problemet. Du som innehavaren har en skyldighet inför elsäkerhetslagen att se till att personer som arbetar på din anläggning har kunskapen för det, men utan egna kunskaper kan du ju i praktiken inte göra annat än att lita på vad personen säger. ESV skulle säga att du ska kolla ifall elfirman är registrerad, men det säger precis lika lite om kompetensen hos den person de skickar ut.
Redan in inlägg #4 frågade useless om skyddsjorden var i ordning.
Det är helt omöjligt att missa detta även om man bara gör en bråkdel av de kontroller som ska göras. Vi pratar alltså om riktigt grova övertramp av denne person.
Så vad jag tycker du bör göra är att försöka få denne person att förstå detta så att det inte upprepas någon annanstans. Kanske värt att kolla över hela installationen, även den förra där han lyckades få JFBn att fungera.
Jag har dock märkt att min PEN och PE inte heller är byglad men ändå fungerar jorden. Jag ska be den arbetande elektrikern ordna det på min också, även om den fungerar så är det ju ett uppenbart fel.
Jag har skickat bilder och berättat tydligt både det som framkommit på forumet samt som den andra elektrikern sa. Förstod det som att han skulle se över det på andra ställen som han arbetat.
Tack
Att bygga ihop en normcentral och koppla den rätt är ju inte direkt rocket science så länge som man tänker efter lite innan man börjar och läser på hur det ska göras och sen dubbelkollar att allt ser rätt ut och mäter när man är klar. Har man då jobbat som elektriker så känns det lagom förtroende ingivande men föga förvånande tyvärr med tanke på en del eldragningar jag sett som jag med 100% säkerhet vet är gjorda av elektriker.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden