Ja den har läckt, stänger den på sommaren så jag kan kör lite värme i källaren.
 
Bytte alla 3 slangarna i dag när det va plusgrader. Syns inte så mycket hur dåliga dom är, får nog såga isär dom
För att se de..
Nu är det bara att vänta på minusgrader och se om det larmar eller ej..
 
  • Tre nya flexibla slangar med metallflätning och mässingskopplingar på en betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Miketheman75 och 2 till
  • Laddar…
W wallen83 skrev:
Bytte alla 3 slangarna i dag när det va plusgrader. Syns inte så mycket hur dåliga dom är, får nog såga isär dom
För att se de..
Nu är det bara att vänta på minusgrader och se om det larmar eller ej..
Och hur jäkligt va det att byta dem? Ser bara ut som att det är skruva loss dem och byta? Inga special grejer? Tips?
 
Det va trångt. Men jag har en extra beredare på vänstersidan av pumpen som gjorde det extra trångt. Stämde av alla kranar jag kunde, lossade slangen som va längs ner så vatten började rinnna ur utan att ta bort hela slangen. Sög samtidigt vattnet med en våtsug. Hade tur som kunde stränga alla rör som går till elementen så det vart inte så mycket vatten, ca 5-10 liter. Sen fyllde jag på vatten och luftande med röret som går ut ovanför pumpen med bara en balofix.
 
  • Gilla
Cheerbabe och 1 till
  • Laddar…
Tack ska du ha. Ska byta dem i sommar tänkte jag.
 
  • Gilla
wallen83
  • Laddar…
Snyggt jobbat. På min var det den med klämringskoppling som va igensatt (nästan helt).
Den blir ju hetast och är ju böjd nästan ett helt varv.Såg ut som ny, tills den blev öppnad.
Håller tummarna så du slipper fler larm.;)
 
  • Gilla
Cheerbabe och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig tidigare bidragit, men har haft mycket stor glädje och hjälp från denna sajt, så om jag kan hjälpa någon med mina erfarenheter så gör jag det gärna.
När vi köpte vår fastighet för 7 år sedan, fanns en jordvärmeanläggning installerad IVT HT plus E11, den var då några år, nu har den då blivit 12 år gammal och åldern verkar göra sin rätt.
Har länge haft problem med felmeddelanden som pressostat hög och högt värmebärarläge, gjort allt det där som står i handboken, men utan resultat. Hade installatören där för att serva, men det han gjorde var att konstatera att filtret kanske borde bytas och slängde iväg det. Ja, den firman kommer aldrig mer in i vårt pannrum.
I somras så eskalerade problemet, men det var ju bara varmvatten jag behövde och tiden fanns inte riktigt till att göra något åt det just då, men jag köpte en ny värmebärarpump så att jag vid tillfälle kunde byta den, för jag hade läst mig till att den kunde vara orsaken, då hade jag inte hittat denna tråden. Köpte pumpen på js energi, kan rekommendera dem, de verkar vara kunniga och hjälper gärna till.
Nu i höst så blev felet akut, pumpen slog av efter 20 sekunder, konstaterade att värmebärarpumpen helt lagt av. När jag skulle installera pumpen så visade det sig att den nya pumpen hade Molex-koppling, så det fick bli en ny beställning av kabel med Molexkoppling.
Anläggningen gick igång, men fick fortfarande felmeddelande, presstat hög, läste då denna tråd och beställde flexslangar. Fick avisering om leverans och startade på morgonen med att tömma systemet och spola, fick rådet av Js-energi att backspola så det blev en rejäl genomkörare. Så kom då flexslangarna, men SUCK, en av slangarna var fel, och då hade de ändå skickats direkt från IVT i Tranås och de hade både modell och serienr till min anläggning. Ringde JS-energi som hjälpte mig, fotograferade ansluningen till elpatronen, då det var den anslutningen som blev fel. Fick sätta tillbaka den gamla flexslangen, men en kunde jag ändå byta. Undersökte den jag kunde byta och konstaterade att den i stort sett var igenbekad. Fyllde på systemet med vatten och avluftade hela systemet och anläggningen gick igång utan felkoder. Nu har jag fått rätt flexslang och samlar mig för att på nytt tömma systemet och byta ut flexslangen mot elpatronen.
Ni som läser detta och har en gammal värmepump och vet att ni rensat filter så kan jag lugnt rekommendera att spola igenom systemet och byta flexslangarna först, kostar ungefär 450kr st.
 
  • Gilla
ErikWestman och 4 till
  • Laddar…
Låter kanon! Men spola systemet? Hur går man tillväga då?
 
Måste bara skriva här i tacka alla för bra information!
Felsökte en IVT greenline idag och den hade kollapsade slangar, ett utbyte senare o allt går som tåget!
:cool:(y)
 
  • Gilla
Miketheman75 och 3 till
  • Laddar…
Hej alla, tack för en grymt bra tråd angående flexslangarna.

Har en annan fundering kring vår värmepump, Greenline c9 installerad 03.

Har börjar märka av ett sämre tryck/flöde på varmvattnet till både duschblandarna och till andra blandare i huset. Kallvatten är det bra flöde på.

Kan detta orsakas av igensatta flexslangar eller har de bara med själva värmen till elementen att göra?

Mvh David
 
F Farbror Christer skrev:
[länk]
Har alla delar till din vp
Orginal bra att ha o göra med , lite dyra men du får det vill ha (behöver)
MVH Christer
F Farbror Christer skrev:
[länk]
Har alla delar till din vp
Orginal bra att ha o göra med , lite dyra men du får det vill ha (behöver)
MVH Christer
Hej Farbror Christer,
Nu har vi också dragits med denna felkod om högt värmebärardelta på vår IVT Greenline HT C7 plus en period. Har utan resultat utfört de åtgärder som står listade i manualen och gissar efter att ha läst i denna tråd att det är på sin plats med ett byte av de två flex-slangarna på värmesidan. Hade ”min” rörmokare här och vi har tittat på js energis hemsida men förstår inte vilka två av de som finns att köpa där som vi ska beställa. Den undre är ca 30 cm lång. Har du tid att hjälpa mig? Stort tack på förhand i så fall
 
C Countrylife skrev:
Hej Farbror Christer,
Nu har vi också dragits med denna felkod om högt värmebärardelta på vår IVT Greenline HT C7 plus en period. Har utan resultat utfört de åtgärder som står listade i manualen och gissar efter att ha läst i denna tråd att det är på sin plats med ett byte av de två flex-slangarna på värmesidan. Hade ”min” rörmokare här och vi har tittat på js energis hemsida men förstår inte vilka två av de som finns att köpa där som vi ska beställa. Den undre är ca 30 cm lång. Har du tid att hjälpa mig? Stort tack på förhand i så fall
Hej Den jag bytte heter 028C IVT 87107352290 Glöm inte ny kona till klämringskopplingen.
mvh Farbror Christer
 
F Farbror Christer skrev:
Hej Den jag bytte heter 028C IVT 87107352290 Glöm inte ny kona till klämringskopplingen.
mvh Farbror Christer
Stort tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Farbror Christer
  • Laddar…
Jag tvättade ur min nedre slang och nöjde mig med det :thinking:
 
Hej
Tack för alla bra inlägg - nu är jag helt övertygad om att jag också har igensatta slangar på min IVT Greenline HT E11. Tyvärr saknas det ventiler. Är det nån som vet om detta är en ventil? Sitter en liten skruv på sidan. Metallvärmemätare och mässingsventil mot datablad i suddig bakgrund. teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.