J
Var bara beredd på att det kan klucka ut , när luften har möjlighet att komma in i rören , oavsett om ett rör är avstängt på radiatorn
 
. Livrädd :oops: hatar vatten:seenoevil:
 
Hej.
Stämmer det var den , övre slangen böjd i 180 grader , efter varma värmeväxlaren (pattväxlaren). Sitter kran på båda sidor om cirkpumpen men ingen vid anslutning till plattväxlaren. Felsökning;.jag gick efter vad som stod i bruksanvisningen.. Efter byte cirkpump så återstod bara slangen.
Christer
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Har samma problem, fungerar nu men kommer behöva byta slangen till våren. Kör på läge 3 på pumpen. Skulle vilja ha en beskrivning på hur man byter slangarna, verkar vara lite skumma kopplingar. Är dom svåra att få bort?
Bytte Ni en slang eller båda två? Jag har två st stålomspunna slangar i min pump.
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
J
Det bästa är att byta båda när du ändå håller på och kanske får tömma ut vattnen , det brukar bli skit i bägge .
kolla även filtren , kan bli skit när du skruvar , inga skumma kopplingar , är bara muttrar plankopplingar
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Vad tror ni en rörmokare tar för en sådan operation?
 
J
Räkna med att det kan ta ca 4 tim + ev resa , ev . tömma systemet , byta slangar , fylla upp systemet , lufta och provköra + nya slangar . .Det kan gå fortare , då en del rörisar har lite knep för sig om möjligheten finns , att hålla kvar en del vatten
Det är nästan omöjligt att säga kostnaden bara ca tid och
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
F Farbror Christer skrev:
Hej.
Stämmer det var den , övre slangen böjd i 180 grader , efter varma värmeväxlaren (pattväxlaren). Sitter kran på båda sidor om cirkpumpen men ingen vid anslutning till plattväxlaren. Felsökning;.jag gick efter vad som stod i bruksanvisningen.. Efter byte cirkpump så återstod bara slangen.
Christer

Oki så du bytte bara den??

Nu har jag lokaliserat 3 stycken flexslangar.

Mellan cirkulationspumpen och Plattvärmeväxlaren

Mellan Elpatronen och växelventilen

Mellan elpatronen och Plattvärmeväxlaren


Pumpas det vatten i elpatronen hela tiden eller bara när patronen är igång? Tänka om det e mindre risk att dom slangarna är dåliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
J
Allt flöde går nog genom dom slangarna , om VP inte orkar så ska el-patronen stötta med en liten effekt och det är då på värmevatten samt när den ska göra VV med växelventilen omslagen
Normalt å brukar det bara vara slangar mellan värmedelen och rör för VV , slangen som går till VV blir nog bra varm då det är högre temp på VV och då kan den vara anfrätt invändigt .
Alla slangar blir sköra och krackelerar invändigt
 
Hoj.
Jag bytte bara den nedre slangen mellan (vvx-cirkpump) tänkte att den var så kraftigt böjd, Det är väl ingen dum ide att byta de andra 2 oxå.när du ändå har tappat ur vattnet i pumpen. Som du såg på min bild verkade det som äggskal på slangytan Blandning av rost o kalk som väl inte är så nyttigt att det cirkulerar runt i värmesystemet.Jag satte in ett magnet filter för att få lite rening av radiatorvattnet.
Inte bra om det stannar i plattväxlaren Överkurs kanske men..
Christer
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Nu har jag äntligen fått slangarna. Bara att samla mod och försöka byta dom
 
J
SE om du kan stänga några ventiler så inte allt vatten rinner ut , fota gärna hur det ser ut i slangarna
 
Har sånna vred på till/retur till källare och övervåning. Så dom nyper jag, även golv värmen i källaren. + alla ballofixer jag hittar.
Sen stänker jag före/efter cirkulationspumpen. Så då borde det bara vara vatten i rören i maskinen och det i kondensatorn,förångaren. (22/23)
 
  • Isolerade rör med röda vred och en svart cirkulationspump i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två gamla röda vred på blåa rörledningar i en dammig källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Explosionsritning av värmepumpsdelar med fokus på delarna med nummer 22 och 23 omgivna av en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen har jag extra tank till radiatorvattnet bredvid pumpen som hippas att jag kan få ut den mesta luften där när jag fyller på
 
J
Du har tur som har ventiler , dom med röda rattarna kan var lite luriga att dra till , med en polygrip genom ratten så får du ett bra tag , det kan börja läcka lite utmed axeln , det är en packning under sexkanten , då brukar det gå att dra lie extra på den så det tätar ., gör det när du är färdig med bytet , som synes så läcker en av dom , kalkstrimmor på den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.