Detdär är en ventil, mina kärvade så att jag inte kunde öppna dem ordentligt efter jag stängt dem. Köpte nya på rinkaby rör.

Försökte luska ut vad det är för fattning i mitten, men inte en insex 4.5mm passade...
 
Toppen, tack!

QUOTE="13th Marine, post: 5034873, member: 130424"]Detdär är en ventil, mina kärvade så att jag inte kunde öppna dem ordentligt efter jag stängt dem. Köpte nya på rinkaby rör.

Försökte luska ut vad det är för fattning i mitten, men inte en insex 4.5mm passade...[/QUOTE]
 
F Farbror Christer skrev:
Hej.
Fick upprepade larm om högt värmebärardelta Enligt instruktioner rengör filter lufta ur elementen.
Filtret inga fel , luftat ur elementen ett flertal gånger ingen luft där. Felet kvarstår , larmar både vid radiatorvärmning och varmvattendrift. Åtgärd byte slang mellan kondensor (varma sidan) och cirkpump.
Stålomspunnen slang som ser helt ok ut, inga veck som skulle kunna orsaka strypning var det heller.
Efter byte inga fler larm. Dessa larm orsakade inga driftstopp men syntes i displayen och i lagrade larm återkom varje gång kompressorn var i drift.
Skönt inga fler röda lampor som lyser i displayen.:D:D
Har fått samma återkommande larm. Ivt greenline ht plus c9. Är det svårt att byta dessa flexislangar? Finns ju 3st totalt. Räcker det att stänga av bergvärmepannan , vad mer måste göras innan man byter slangarna?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Detdär är en ventil, mina kärvade så att jag inte kunde öppna dem ordentligt efter jag stängt dem. Köpte nya på rinkaby rör.

Försökte luska ut vad det är för fattning i mitten, men inte en insex 4.5mm passade...
Stänger man ventilen med den lilla skruven, är det allt som behövs innan man byter flexislangen?
 
K Kristoffer93 skrev:
Måste bara skriva här i tacka alla för bra information!
Felsökte en IVT greenline idag och den hade kollapsade slangar, ett utbyte senare o allt går som tåget!
:cool:(y)
Hur byter man dessa 3 slangar i en ivt greenline ht plus c9? Har samma larm , för högt värmebärardelta!
 
  • Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Miketheman75 Miketheman75 skrev:
Stänger man ventilen med den lilla skruven, är det allt som behövs innan man byter flexislangen?
Du behöver först göra systemet trycklöst.
Sedan hade jag stängt ventilen och lossat andra änden av slangen, där får man trycka in en plastpåse eller liknande för att stoppa hjälpligt.
Sedan lossar du andra ändan och byter slangen.

Glöm inte att planpackningarna kan vara dåliga och lämna rester.

Ventilen tror jag att en torx funkade bra i, om man inte har en stor nog platt mejsel
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du behöver först göra systemet trycklöst.
Sedan hade jag stängt ventilen och lossat andra änden av slangen, där får man trycka in en plastpåse eller liknande för att stoppa hjälpligt.
Sedan lossar du andra ändan och byter slangen.

Glöm inte att planpackningarna kan vara dåliga och lämna rester.

Ventilen tror jag att en torx funkade bra i, om man inte har en stor nog platt mejsel
Hur gör man systemet trycklöst?
 
Kunniga på IVT GreenLine E11 från 2013?

Pumpläge 1 ger delta på 10 grader
Pumpläge 2 ger delta på 6 grader

Båda med god komfort i huset.

Rekommenderat Delta tror jag är just mellan 6-10 grader. Så vilken välja?

(Äldre hus, 250kvm, FTX finns, äldre vattenelement (dvs upp mot 50 grader i framledning vid några minusgrader ute))

Tips?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.