Detdär är en ventil, mina kärvade så att jag inte kunde öppna dem ordentligt efter jag stängt dem. Köpte nya på rinkaby rör.

Försökte luska ut vad det är för fattning i mitten, men inte en insex 4.5mm passade...

Toppen, tack!

QUOTE="13th Marine, post: 5034873, member: 130424"]Detdär är en ventil, mina kärvade så att jag inte kunde öppna dem ordentligt efter jag stängt dem. Köpte nya på rinkaby rör.

Försökte luska ut vad det är för fattning i mitten, men inte en insex 4.5mm passade...[/QUOTE]

F Farbror Christer skrev:
Hej.
Fick upprepade larm om högt värmebärardelta Enligt instruktioner rengör filter lufta ur elementen.
Filtret inga fel , luftat ur elementen ett flertal gånger ingen luft där. Felet kvarstår , larmar både vid radiatorvärmning och varmvattendrift. Åtgärd byte slang mellan kondensor (varma sidan) och cirkpump.
Stålomspunnen slang som ser helt ok ut, inga veck som skulle kunna orsaka strypning var det heller.
Efter byte inga fler larm. Dessa larm orsakade inga driftstopp men syntes i displayen och i lagrade larm återkom varje gång kompressorn var i drift.
Skönt inga fler röda lampor som lyser i displayen.:D:D
Har fått samma återkommande larm. Ivt greenline ht plus c9. Är det svårt att byta dessa flexislangar? Finns ju 3st totalt. Räcker det att stänga av bergvärmepannan , vad mer måste göras innan man byter slangarna?

• Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Detdär är en ventil, mina kärvade så att jag inte kunde öppna dem ordentligt efter jag stängt dem. Köpte nya på rinkaby rör.

Försökte luska ut vad det är för fattning i mitten, men inte en insex 4.5mm passade...
Stänger man ventilen med den lilla skruven, är det allt som behövs innan man byter flexislangen?

• Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
K Kristoffer93 skrev:
Måste bara skriva här i tacka alla för bra information!
Felsökte en IVT greenline idag och den hade kollapsade slangar, ett utbyte senare o allt går som tåget!
:cool:(y)
Hur byter man dessa 3 slangar i en ivt greenline ht plus c9? Har samma larm , för högt värmebärardelta!

• Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Miketheman75 Miketheman75 skrev:
Stänger man ventilen med den lilla skruven, är det allt som behövs innan man byter flexislangen?
Du behöver först göra systemet trycklöst.
Sedan hade jag stängt ventilen och lossat andra änden av slangen, där får man trycka in en plastpåse eller liknande för att stoppa hjälpligt.
Sedan lossar du andra ändan och byter slangen.

Glöm inte att planpackningarna kan vara dåliga och lämna rester.

Ventilen tror jag att en torx funkade bra i, om man inte har en stor nog platt mejsel

• Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du behöver först göra systemet trycklöst.
Sedan hade jag stängt ventilen och lossat andra änden av slangen, där får man trycka in en plastpåse eller liknande för att stoppa hjälpligt.
Sedan lossar du andra ändan och byter slangen.

Glöm inte att planpackningarna kan vara dåliga och lämna rester.

Ventilen tror jag att en torx funkade bra i, om man inte har en stor nog platt mejsel
Hur gör man systemet trycklöst?

Kunniga på IVT GreenLine E11 från 2013?

Pumpläge 1 ger delta på 10 grader
Pumpläge 2 ger delta på 6 grader

Båda med god komfort i huset.

Rekommenderat Delta tror jag är just mellan 6-10 grader. Så vilken välja?

(Äldre hus, 250kvm, FTX finns, äldre vattenelement (dvs upp mot 50 grader i framledning vid några minusgrader ute))

Tips?

Andra gången min C9 HT + började få högre VB delta, var uppe och nosade på 10 grader. Men denna gång köpte jag en ny slang av JS Energi ( IVT/Bosch original som skickades direkt från fabriken i Tranås) den mellan cirkpump och vvx.
Bökigt värre eftersom borrans slangar går in från vänster sida nedtill. Var en hel del magnetit i den slangen, dock inte alls lika mycket som förra gången för c 7 år sedan. Då tog jag även isär de andra 2 slangarna, var inte så mycket bös den gången så jag hoppade över de den här gången.

Delta är nu 6,5 grader, värmepumpen i drift sedan hösten 2009. Skall bli intressant att se om denna slang är bättre. Spiralen ser ut att vara lite annorlunda samt att anslutningen vid cp är ren koppar. Satte dit ny klämring och smetade på lite fett.
Flexibel vattenslang med magnetitavlagringar i diskho, omgiven av sotiga partiklar och en metallfjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Cheerbabe och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Andra gången min C9 HT + började få högre VB delta, var uppe och nosade på 10 grader. Men denna gång köpte jag en ny slang av JS Energi ( IVT/Bosch original som skickades direkt från fabriken i Tranås) den mellan cirkpump och vvx.
Bökigt värre eftersom borrans slangar går in från vänster sida nedtill. Var en hel del magnetit i den slangen, dock inte alls lika mycket som förra gången för c 7 år sedan. Då tog jag även isär de andra 2 slangarna, var inte så mycket bös den gången så jag hoppade över de den här gången.

Delta är nu 6,5 grader, värmepumpen i drift sedan hösten 2009. Skall bli intressant att se om denna slang är bättre.
Hur gör man när man byter? Måste man tömma massa vatten ?

• Gilla
Cheerbabe
  • Laddar…
Jag stängde av värmepumpen via säkbrytaren. Stängde undre ventilen i cirkpumpen. Stängde sedan hela systemet via 2 kulventiler som är monterade c 4m från pumpen. Öppnade försiktigt anslutningen vid cirkpumpen och lät vattnet rinna några minuter tills det inte kom mer. Lossade den kopplingen helt och vek ned slangen , kommer lite mer vatten. Tog sen loss kopplingen i värmeväxlaren.
Sen var det bara att montera dit den nya , med ny klämring och lite vvs pasta. Cirk pumpen vill gärna snurra i det övre röret både när man lossar och drar åt. En mellanstor polygrip som mothåll rekommenderas.
Öppna alla ventiler och fyll på vatten tills bra systemtryck erhålls.
Jag drog igång pumpen och lät cirkulationen gå några minuter innan jag luftade radiatorer
Golvvärmen vi har avluftar sig själv.
Hoppas det går bra!

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
jag har bara golvvärme så jag trodde jag skulle klara mig. Men efter 13 år märkte jag att cirkpumpen fick gå snabbare och snabbare för att behålla delta-t på 7 grader mot arbetstanken. Till slut gick den på 100%. Fick ta in en tekniker som bytte slangar och spolade plattväxlaren med citronsyra. Gamla flexslangar var så igensatta att det var ett under att systemet ens funkade. Nu behöver cirkpumpen endast 47% fart för att hålla delta-T på 5 grader. (Jag bad om att magnetitfilter också, vi för se om det gör någon skillnad framöver).

Nya slangar är av rostfri ribbtyp. Egentligen var det inget större fel med gamla slangarna om man orkar göra rent dem. Det tog lång tid att spola ur alla magnetitflagor.

• Rostfri ribbslang och kopplingar i ett värmesystem, visar en del av teknisk installation med ventiler och elanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
jag har bara golvvärme så jag trodde jag skulle klara mig. Men efter 13 år märkte jag att cirkpumpen fick gå snabbare och snabbare för att behålla delta-t på 7 grader mot arbetstanken. Till slut gick den på 100%. Fick ta in en tekniker som bytte slangar och spolade plattväxlaren med citronsyra. Gamla flexslangar var så igensatta att det var ett under att systemet ens funkade. Nu behöver cirkpumpen endast 47% fart för att hålla delta-T på 5 grader. (Jag bad om att magnetitfilter också, vi för se om det gör någon skillnad framöver).

Nya slangar är av rostfri ribbtyp. Egentligen var det inget större fel med gamla slangarna om man orkar göra rent dem. Det tog lång tid att spola ur alla magnetitflagor.
Hmm, så där ser inte min nya nedre slang ut trots att det skall vara reviderad version. Är denna i din bild IVT/Bosch original, eller annat märke ?

F fusion skrev:
Hmm, så där ser inte min nya nedre slang ut trots att det skall vara reviderad version. Är denna i din bild IVT/Bosch original, eller annat märke ?
Vet ej. Teknikern sa att de har slutat helt med stålmspunnen pga. igensättningsproblem och gått över till korrugerad rostfri slang utan spiral, gummi eller strumpa. Enda problemet är att den kan ge upphov till högfrekvent resonans, som man råder bot på genom att spänna den lite lätt med ett bundband.

Z Zakalwe skrev:
Vet ej. Teknikern sa att de har slutat helt med stålmspunnen pga. igensättningsproblem och gått över till korrugerad rostfri slang utan spiral, gummi eller strumpa. Enda problemet är att den kan ge upphov till högfrekvent resonans, som man råder bot på genom att spänna den lite lätt med ett bundband.
Jahapp, då blev man kanske "lurad" i höstas ? Slangen kom dock direkt i paket från IVT/Bosch i Tranås 🤔

Värmepumpen är snart 16år och kanske har 5-8år kvar innan den rasar ? Hittills har det tagit typ 7-8 år innan deltat dragit iväg och rensning/byte skett, så var kanske sista gången åtgärd behöves.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.