P
Drivisen Drivisen skrev:
Man kan kalla det bidrag, reduktion, avdrag eller vad som helst. Det svenska systemet bygger på att man vill styra många verksamheter med hjälp av ekonomiska incitament. Rot-avdrag, Rut-Avdrag, bidrag till grön omställning osv.
Njae, det svenska systemet bygger väl inte direkt på det även om delar av systemet är utformat på det viset.

Statliga, och andra offentliga, subventioner är f.ö. inte ett unikt svenskt fenomen.
 
P pmd skrev:
Va? Menar du att det är svårt att göra tidsresor?🙃
Ja, säg till när du har lyckats. Jag skulle gärna köpa aktier igår. Om en aktie går upp mycket idag, så skulle jag gärna vilja köpa massor av den igår.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Någon som vill köpa köpa ett batter för solel i skick som nytt. endast 46år ungt (eventuellt är en cell trasig)
Batteriteknikutvecklingen lär gå rätt fort just nu, så för tillfället är det bästa tillfället att köpa ett batteri i framtiden.
 
P
S StefanMJ skrev:
Du få göra vad du vill med den elen. Elda upp den om du vill. Men den ska vara egenproducerad, från förnybar energi, om bidraget ska gälla.
Det är en rimlig tolkning, men det återstår att se om det är den enda rimliga.

En intressant fråga är hur länge man måste använda sitt batteri på det "enda rimliga sättet" utan att skatteverket kräver en på pengar.

Jag tror redan att frågan har dryftats, men följer villkoren med om man säljer sitt batteri? Blir den som har köpt mitt batteri skattskyldig om den använder batteriet för annat en lagring av egenproducerad el? Eller blir jag skattskyldig?
 
Hur man än vrider och vänder på "egenanvändning av en brödrost" så kvarstår det faktum att Skatteverket har tolkat detta på ett sätt (det snäva) och då är det som gäller och som de jobbar efter tills en förvaltningsdomstol (eventuellt) har dömt annorlunda.
Vill man köra på sin egna (friare) tolkning nu så gör man fel nu och kan bli ett av de rättsfall som lär komma.

Och Skatteverket är inte bara en "intressent" här som Checkwatt har yrat till det som på sin webbsida.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Haha, ja Checkwatt skriver tydligen så. Formuleringen i övrigt i det stycket tycker jag är snudd på bedrägeri. Att tuta i solpanelsägare att det kommer att gå bra att använda batterier för aggregering av nättjänster även i fortsättningen om Skatteverkets tolkning står sig är inte speciellt ärligt.
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du får subventioner för att spara egenproducerad el till senare konsumtion så är det det du ska göra.
Frågan är då, vad står det?
 
S StefanMJ skrev:
Du få göra vad du vill med den elen. Elda upp den om du vill. Men den ska vara egenproducerad, från förnybar energi, om bidraget ska gälla.
För min del är inte problemet vad jag ska fylla batteriet med utan vad jag får göra med energin jag laddat
 
Du kan ju läsa själv.
P pmd skrev:
Inkomstskattelagen, 67 kap. 36 § och 38 §. Framförallt 38 §, 2 st.

2. Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi som är kopplat till en sådan anläggning för egenproduktion av förnybar el som är ansluten till eller, om installationen är hänförlig till en byggnad under uppförande, som ska anslutas till elnätet och där systemet bidrar till att
a) lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och
b) öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.
 
P pmd skrev:
Batteriteknikutvecklingen lär gå rätt fort just nu, så för tillfället är det bästa tillfället att köpa ett batteri i framtiden.
Så om jag köper mitt batteri om 46år Kan jag tillgodo räkna mig De åren jag väntat😋
Hur batterierna är utformade om 46år
 
P
Framtiden börjar nu, och hur länge man bör vänta går nog inte att säga något säkert om än.
 
P
"Egenproducerad El" så fram med stora diesel elverket och kör det hårt när elen kostar som mest kalla vinterdagar och hävda att det är från batteriet eller solceller.. 😂
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
"Egenproducerad El" så fram med stora diesel elverket och kör det hårt när elen kostar som mest kalla vinterdagar och hävda att det är från batteriet eller solceller.. 😂
Egenproducerad el är det väl från dieselaggregatet? Varför ljuga?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P
"egenproduktion av förnybar el" står det i inkomstskattelagen (se inlägg #51). Det innebär väl att man måste använda ett elverk som drivs med tallolja eller någon annan vegetabilisk olja.
Diesel duger nog inte.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
"Egenproducerad El" så fram med stora diesel elverket och kör det hårt när elen kostar som mest kalla vinterdagar och hävda att det är från batteriet eller solceller.. 😂
Nähädu, det ska vara egenproducerad förnybar energikälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.