27 428 läst · 400 svar
27k läst
400 svar
Ilska hos solcellsbatteriföretag efter Skatteverkets regelförtydligande
Njae, det svenska systemet bygger väl inte direkt på det även om delar av systemet är utformat på det viset.Drivisen skrev:
Statliga, och andra offentliga, subventioner är f.ö. inte ett unikt svenskt fenomen.
Det är en rimlig tolkning, men det återstår att se om det är den enda rimliga.S StefanMJ skrev:
En intressant fråga är hur länge man måste använda sitt batteri på det "enda rimliga sättet" utan att skatteverket kräver en på pengar.
Jag tror redan att frågan har dryftats, men följer villkoren med om man säljer sitt batteri? Blir den som har köpt mitt batteri skattskyldig om den använder batteriet för annat en lagring av egenproducerad el? Eller blir jag skattskyldig?
Hur man än vrider och vänder på "egenanvändning av en brödrost" så kvarstår det faktum att Skatteverket har tolkat detta på ett sätt (det snäva) och då är det som gäller och som de jobbar efter tills en förvaltningsdomstol (eventuellt) har dömt annorlunda.
Vill man köra på sin egna (friare) tolkning nu så gör man fel nu och kan bli ett av de rättsfall som lär komma.
Och Skatteverket är inte bara en "intressent" här som Checkwatt har yrat till det som på sin webbsida.
Vill man köra på sin egna (friare) tolkning nu så gör man fel nu och kan bli ett av de rättsfall som lär komma.
Och Skatteverket är inte bara en "intressent" här som Checkwatt har yrat till det som på sin webbsida.
Haha, ja Checkwatt skriver tydligen så. Formuleringen i övrigt i det stycket tycker jag är snudd på bedrägeri. Att tuta i solpanelsägare att det kommer att gå bra att använda batterier för aggregering av nättjänster även i fortsättningen om Skatteverkets tolkning står sig är inte speciellt ärligt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Du kan ju läsa själv.
P pmd skrev:Inkomstskattelagen, 67 kap. 36 § och 38 §. Framförallt 38 §, 2 st.
2. Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi som är kopplat till en sådan anläggning för egenproduktion av förnybar el som är ansluten till eller, om installationen är hänförlig till en byggnad under uppförande, som ska anslutas till elnätet och där systemet bidrar till att
a) lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och
b) öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg