D Dilato skrev:
Du får sälja el (även från batteriet), men bara den el du producerat själv (du får inte ladda batteriet från nätet).
Det är väl där tolkningen ligger. Vad får jag göra med elen jag har lagrat på mitt subventionerade batteri

Om du får subventioner för att spara egenproducerad el till senare konsumtion så är det det du ska göra.

• Gilla
Dragnet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det står inte uttryckligen att man inte får ladda från elnätet, även om syftet troligen är att man ska göra det.
Det står bara villkoren för en skattesubvention och att systemet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än då elen produceras. (Det står inte "senare tillfälle" så man får väl använda den tidigare också, antar jag …).

Delstycke "b" i inkomstskattelagen, 67 kap. 38 §, 2 st. är också ganska talande, men det står inte att all lagrad energi måste användas av batteriägaren.

Det står dock inte uttryckligen att batteriet enbart får användas för egenproducerad el. Generellt i svensk lagstiftning är allt tillåtet som inte är förbjudet, även om det nog mest är tillämpbart i straffrätten.

Jag upprepar: att läsa propositionen ger troligen mer kött på benen för en tolkning av lagen.
"senare tillfälle"? Ja du kan ju försöka att använda elen vid ett tidigare tillfälle. Säg till när du har lycktats 😂. Alltså - den el du egenproducerar idag kan du försöka använda igår...

P pmd skrev:
Det handlar inte om tillverkarens garanti när det gäller batterier som diskuteras här.

Och frågan är hur lagens text ska tolkas. Inte vad som händer under förutsättning av en viss tolkning.
Garanti var bara ett exempel på vad som gäller beträffande föreskriven användning. Det finns andra exempel - skolpeng - vad får den användas till? Bonusfester och lyxbilar till ledningen, eller? Det finns väl inte uppräknat att den inte får användas till lyxbilar, eller hur?

Nej, så länge de levererar det de ska får de använda skolpengen till vad som helst. Men det var liksom inte vad det här handlar om.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sverige är ett bidragssamhälle, så bidragskapitalism är inte så konstigt. Det finns/fanns betydligt värre exempel på sånt, som skattereduktionen för datacenter.¨

Det finns även ganska omfattande bidrag till organisationer som inte producerar något värde.
Man kan kalla det bidrag, reduktion, avdrag eller vad som helst. Det svenska systemet bygger på att man vill styra många verksamheter med hjälp av ekonomiska incitament. Rot-avdrag, Rut-Avdrag, bidrag till grön omställning osv.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är väl där tolkningen ligger. Vad får jag göra med elen jag har lagrat på mitt subventionerade batteri
Det är precis detta Skatteverkets förtydligande handlar om. De tolkar lagstiftaren så att om man skall får skattesubventioner, dvs bidrag, för att köpa batteri så gäller det enbart om man producerar elen själv. Batteriföretagen som tjänar pengar på att sälja batterierna har givetvis en annan åsikt.

Nu är det upp till Batteriföretagen, en enskild person eller skatteverket att överklaga förtydligandet (och besluten) till förvaltningsdomstolen och sen vidare till Högsta Förvaltningsdomstolen för att se vad som gäller. När HFD har lämnat sin dom så är det slutligen avgjort.

De flesta kan nog förstå att syftet med lagen var att skapa nya produktionskällor för el inte att skattesubventionera battaerier för annan användning.

Men vi får se hur praxisen blir när/om en dom kommer...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Eon har också egenproducerad el. Och Vattenfall m.fl. Men det är inte din egenproducerade el. Eller hur?
det är det jag menar, och har exemplifierat i tråden, så därför är egenproducerad ett olämpligt ord (utan att som du skrev lägga till ”din” före).

S StefanMJ skrev:
Garanti var bara ett exempel på vad som gäller beträffande föreskriven användning. Det finns andra exempel - skolpeng - vad får den användas till? Bonusfester och lyxbilar till ledningen, eller? Det finns väl inte uppräknat att den inte får användas till lyxbilar, eller hur?
Skolpengen är väl reglerad, så länge du leverar ett minimum av skoltjänst och uppfyller skolverkets krav på en god skola så får du spendera vinsten på vad som helst om du är ett privat företag. En kommunal skola måste återföra vinsten till den kommunala verksamheten tillbaka till skattebetalarna

46års pay of tid på batterier. Det kan vara utan subventioner. Låter som en riktig vinst maskin 😋
Med tanke på utveckling och att saker slits, så när jag äntligen har betalat av batteriet Och när äntligen kan njuta av el lagrat på ett 46år gammalt batteri.som hade sin storhetstid när var några gammalt kan jag njuta av att jag får lägga ut pengar på helt ny teknik Dessutom kan jag njuta av att hela tekniken är omodern
Någon som vill köpa köpa ett batter för solel i skick som nytt. endast 46år ungt (eventuellt är en cell trasig)

S StefanMJ skrev:
Än så länge får du på vinst krocka lyxbilar vaska. Om du vill. (och har råd) Men eventuellt får du festa på ordentligt nu. För de vill begränsa vinst uttaget. De vill att helt enkelt att du ska ta hand om våra ligister vi lämnat till din skola.

Drivisen Drivisen skrev:
Skolpengen är väl reglerad, så länge du leverar ett minimum av skoltjänst och uppfyller skolverkets krav på en god skola så får du spendera vinsten på vad som helst om du är ett privat företag. En kommunal skola måste återföra vinsten till den kommunala verksamheten tillbaka till skattebetalarna
Jamen då tar vi ett annat exempel: Vad är en gångbana till för??? Står det någonstans att det är förbjudet att köra flygplan på en gångbana?

D Daniel 109 skrev:
Nej, så länge de levererar det de ska får de använda skolpengen till vad som helst. Men det var liksom inte vad det här handlar om.
Jamen då tar vi ett annat exempel: Vad är en gångbana till för??? Står det någonstans att det är förbjudet att köra flygplan på en gångbana?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Du få göra vad du vill med den elen. Elda upp den om du vill. Men den ska vara egenproducerad, från förnybar energi, om bidraget ska gälla.

P
S StefanMJ skrev:
"senare tillfälle"? Ja du kan ju försöka att använda elen vid ett tidigare tillfälle. Säg till när du har lycktats 😂. Alltså - den el du egenproducerar idag kan du försöka använda igår...
Va? Menar du att det är svårt att göra tidsresor?🙃

P
S StefanMJ skrev:
Skolpeng är ett penningsbidrag, och inte en skattesubvention, så det skiljer sig lite i verkställighet.
Jag upprepar: läs propositionen för att kunna göra en säkrare lagtolkning. Själv har inte läst den än, så jag säger inget bestämt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.