P
D Daniel 109 skrev:
Var skulle du då dra gränsen menar du?
Jag ska inte dra någon gräns. Det är lagstiftarens uppgift, men om jag vore lagstiftare så skulle jag inte införa den här typen av subventioner och det skulle alltså inte finnas något gränsdragningsproblem.
 
Det ät ju du som menar att det finns någon annan gräns är enbart lagring egenproducerad el.
 
  • Gilla
Dragnet
  • Laddar…
P
Det finns bara en gräns om någon har dragit den. Skatteverket har gjort en tolkning. En domstol kanske gör en annan tolkning.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har bara egenproducerad el, eller el köpt från nätet. Hur du lyckas hitta på någon ytterligare definition begriper jag inte.
Om din granne (eller vem som helst) också har egenproducerad el som du sedan köper från nätet. Beror på vilket perspektiv du tar. Jag förstår att jag märker ord nu, men det är det som behövs i en juridiskt hållbar text. Kanske detta redan är beskrivet i text som inte citerats i tråden.
 
  • Gilla
Dragnet
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om din granne (eller vem som helst) också har egenproducerad el som du sedan köper från nätet. Beror på vilket perspektiv du tar. Jag förstår att jag märker ord nu, men det är det som behövs i en juridiskt hållbar text. Kanske detta redan är beskrivet i text som inte citerats i tråden.
Eon har också egenproducerad el. Och Vattenfall m.fl. Men det är inte din egenproducerade el. Eller hur?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det står nog inte heller att brödrosten inte får användad till att tina bröd, eller att den inte får användas till att värma frusna händer ...
Du får använda din brödrost precis som du vill, men om det händer något kanske du inte kan räkna med att garanti och försäkring gäller. Samma med batteristödet - gäller inte för annat än det som sagts att det gäller för. Enkelt, eller hur?
 
P pmd skrev:
Det finns bara en gräns om någon har dragit den. Skatteverket har gjort en tolkning. En domstol kanske gör en annan tolkning.
Det tror jag knappast, skatteverkets bedömning är rimlig och lättförstådd.

Syftet med subventionen har aldrig varit att man ska köpa el från nätet och lagra i batteriet för att sedan sälja elen med vinst tillbaka till nätet.
 
  • Gilla
Dragnet och 2 till
  • Laddar…
Den extremt snabba tolknikng baserat på extremt snabb genomläsning, även kallat killgissning. Att det ska vara egenproducerad el är väldigt tydligt. Det är tydligt vad batteriet är till för. Här killgissar jag inte. Här är nog nästan alla här överens.
När det kommer till resten. Så kan jag missat någon viktig paragraf. Rätta mig gärna men pika mig inte.
Men min tolkning är att det inte alls är så säkert att man inte får sälja el.
Och frekvens vakten. Undrar om inte kan komma undan med att man bara lånar mitt batteri och de får ta om de finns? Tyckte jag lät som en bra tolkning 😀
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Du får använda din brödrost precis som du vill, men om det händer något kanske du inte kan räkna med att garanti och försäkring gäller. Samma med batteristödet - gäller inte för annat än det som sagts att det gäller för. Enkelt, eller hur?
Det handlar inte om tillverkarens garanti när det gäller batterier som diskuteras här.

Och frågan är hur lagens text ska tolkas. Inte vad som händer under förutsättning av en viss tolkning.
 
P
D Dilato skrev:
Syftet med subventionen har aldrig varit att man ska köpa el från nätet och lagra i batteriet för att sedan sälja elen med vinst tillbaka till nätet.
Troligen är det så. För att göra en starkare bedömning bör man nog läsa propositionen.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men min tolkning är att det inte alls är så säkert att man inte får sälja el.
Och frekvens vakten. Undrar om inte kan komma undan med att man bara lånar mitt batteri och de får ta om de finns?
Du får sälja el (även från batteriet), men bara den el du producerat själv (du får inte ladda batteriet från nätet).
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det står det inget om i lagen. Det handlar om att spara el för egenkonsumtion.
 
  • Gilla
Dragnet
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det tror jag knappast, skatteverkets bedömning är rimlig och lättförstådd.

Syftet med subventionen har aldrig varit att man ska köpa el från nätet och lagra i batteriet för att sedan sälja elen med vinst tillbaka till nätet.
Att det bara ska vara egenproducerad energi Det är väldigt tydligt. Jag undrar hur många som säljer att ladda den energi från sin elleverantör. Undra om man kan ladda batteriet med energi från ens elleverantör?
Med den utrustning man har?
 
D Dilato skrev:
Du får sälja el (även från batteriet), men bara den el du producerat själv (du får inte ladda batteriet från nätet).
När solen inte skiner laddar man upp batteriet själv, kom igen SKV, upp till kamp!
Pedal-driven mechanical device with chain, possibly a demonstration model of a transmission or kinetic sculpture.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Du får sälja el (även från batteriet), men bara den el du producerat själv (du får inte ladda batteriet från nätet).
Det står inte uttryckligen att man inte får ladda från elnätet, även om syftet troligen är att man ska göra det.
Det står bara villkoren för en skattesubvention och att systemet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än då elen produceras. (Det står inte "senare tillfälle" så man får väl använda den tidigare också, antar jag …).

Delstycke "b" i inkomstskattelagen, 67 kap. 38 §, 2 st. är också ganska talande, men det står inte att all lagrad energi måste användas av batteriägaren.

Det står dock inte uttryckligen att batteriet enbart får användas för egenproducerad el. Generellt i svensk lagstiftning är allt tillåtet som inte är förbjudet, även om det nog mest är tillämpbart i straffrätten.

Jag upprepar: att läsa propositionen ger troligen mer kött på benen för en tolkning av lagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.