26 795 läst · 400 svar
27k läst
400 svar
Ilska hos solcellsbatteriföretag efter Skatteverkets regelförtydligande
Jag har en misstanke om att detta kanske blåser över, varit flera initiativ från Skatteverket, för några är sedan var det flygpoäng som markerade runt men sen blev det aldrig något av det i verkligheten.Bananskalare skrev:
Inte? Det klassas som en förmån. Att skatteverket inte har resurser att granska allt medför inte att fusket är tillåtet.
Det mesta granskas ju inte. Men som medborgare ska jag inte veta vad som kommer att granskas, på samma sätt som jag inte ska veta vad polisen planerar att undersöka.
Inget ska kategoriskt undantas från granskning. Vad man väljer att granska ska varken du eller jag veta om det görs och i så fall vad.
Idag var Vattenfall här och godkände vår anläggning, så nu är den i drift.
Vi har tagit del av avdraget för batterier, vilket är ok då tanken hela tiden varit att huvudsakligen använda batteriet för att lagra egenproducerad el.
Men när det inte finns någon egenproducerad el att lagra då? Typ hela vinterhalvåret. Det känns orimligt att batteriet bara ska stå tomt och inte göra någon nytta ö.h.t., så jag kommer använda det för att förskjuta förbrukning från dagtid till nattetid fram tills att solcellerna börjar producera ett överskott.
Som jag tänker strider det varken mot lagens bokstav eller mening, men vad säger tråden? Det finns många starka åsikter här.
Vi har tagit del av avdraget för batterier, vilket är ok då tanken hela tiden varit att huvudsakligen använda batteriet för att lagra egenproducerad el.
Men när det inte finns någon egenproducerad el att lagra då? Typ hela vinterhalvåret. Det känns orimligt att batteriet bara ska stå tomt och inte göra någon nytta ö.h.t., så jag kommer använda det för att förskjuta förbrukning från dagtid till nattetid fram tills att solcellerna börjar producera ett överskott.
Som jag tänker strider det varken mot lagens bokstav eller mening, men vad säger tråden? Det finns många starka åsikter här.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag har gjort en tolkning av det hela tidigare, men det är att dra allt till sin yttersta spets.B bakterie skrev:Idag var Vattenfall här och godkände vår anläggning, så nu är den i drift.
Då skulle det vara tillåtet. Men den är väldigt långsökt. Men jag har faktiskt inte läst några andra argument varför. Jag lutar åt den officiella linjen. Det är lättare att hitta stöd för den linjen när man läser lagen. Så efter att ha ögnat igenom den direkt avgörande delen Så är min rekommendation att välja den officiella vägen. Men hur du väljer att göra med ditt batteri? Hur rymligt är samvetet (mitt har en förmåga att vara lite rymligare ibland) Sen finns det naturligtvis en risk.
Så länge man inte har en extern part som är inkopplad och man inte matar ut el på nätet så är ju upptäcktsrisken mikroskopisk. Men det är inte tillåtet som jag tolkar det.
Min kontakt på SveaSolar har flera gånger hävdat att han inte är orolig för att man inte kan få skatteavdrag och samtidigt använda deras framtida stödtjänst. Jag har frågat honom flera gånger vad han baserar det på och bett honom att utveckla, efter flera icke-svar fick jag idag detta.
”För att kollar man på tidigare praxis från skatteverket med samma utlåtande det vill säga ”så gott som uteslutande” så har det inneburit mellan 90-95%. Vårat batteri ligger på ca 98% egenlagring. Det gör att jag inte är så orolig för skatteavdraget. Det innebär dock inte att jag kan lova eller garantera det på något sätt.”…”Det kan vara så att du kan börja med att lagra för att senare koppla upp dig på stödtjänsten, skatteverket har inte uttalat sig något om någon tidslinje för detta”
”För att kollar man på tidigare praxis från skatteverket med samma utlåtande det vill säga ”så gott som uteslutande” så har det inneburit mellan 90-95%. Vårat batteri ligger på ca 98% egenlagring. Det gör att jag inte är så orolig för skatteavdraget. Det innebär dock inte att jag kan lova eller garantera det på något sätt.”…”Det kan vara så att du kan börja med att lagra för att senare koppla upp dig på stödtjänsten, skatteverket har inte uttalat sig något om någon tidslinje för detta”
Det sista håller jag med om, jag tror att deras intresse för detta gaska snabbt kommer blåsa över, känns rätt uppenbart vad som ligger bakom och de faktorerna förändras.Tobbe.A skrev:Min kontakt på SveaSolar har flera gånger hävdat att han inte är orolig för att man inte kan få skatteavdrag och samtidigt använda deras framtida stödtjänst. Jag har frågat honom flera gånger vad han baserar det på och bett honom att utveckla, efter flera icke-svar fick jag idag detta.
Liknande trådar
-
Färgat vatten höst och vår borrad brunn
Vatten & Avlopp -
Avloppslukt i källare, hus byggt -68. Relativt nyinflyttad (höst 2023)
Vatten & Avlopp -
F-bolag vill att jag värderar hos Handelskammaren - Rätt?
Försäkringar -
Klarar sig fasaden till hösten?
Fasad -
Tankar om uterum för vår, sommar och höst
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus