27 391 läst · 400 svar
27k läst
400 svar
Ilska hos solcellsbatteriföretag efter Skatteverkets regelförtydligande
Medlem
· Sverige
· 5 370 inlägg
En nackdel med hybrid är att bilen konstant kånkar runt med några hundra kilos extralast av batterier om man inte använder batteriet i någon rimlig utsträckning, mer än för litet bromsregenereing då och då. En helt vanlig liten konventionell ICE-bil med motsvarande motoreffekt och bilstorlek skulle sannolikt gå att köra billigare pga mindre bränsleförbrukning helt enkelt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Men ditt argument är bara för att några säger att de aldrig kommer köra med eldrift? Så ska man inte subventionera hybriden? Det är ditt argument?D djac skrev:Du har fortfarande inte förstått frågeställningen, hybrider subventioneras som förmånsbil, motiveringen är att batteriet kan sänka fossilförbrukningen men ändå behöver du inte använda batteriet för att få subventionen, vi reglerar alltså inte beteendet.
På samma sätt kan man få en luft/luft-VP subventionerad, med målsättningen att sänka elförbrukningen, fortfarande utan reglering så här subventioneras potentiellt en ökad förbrukning, om man väljer att använda den som luftkonditionering på sommaren.
Det är alltså tydligt att vi normalt inte reglerar hur folk lever sina liv som villkor för bidrag eller subventioner. Att det kommer som ytterligare en åtgärd för att bekämpa grön energiproduktion förvånar mig inte men är beklagligt.
Så du tycker det är rätt att man inte får använda sitt eget batteri som man vill om har fått det subventionerat? Eller att man inte ska subventionera dessa alls eftersom man kan använda dessa?
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
bonus malus är någon slags subventionering. Jag tycker att det finns ett feltänk som jag förvisso är tacksam för.
Min bil är en gasbil från 2010. Jag betalar knappt 500:-.per år. Då har jag även en mindre bensintank om man inte kan eller vill köra gas. Det är inte lätt att hitta gas.
Jag kan kan tänka mig att folk kör nästan uteslutande på bensin för att har för långt till gasen.
Där har vi också problemet att kör.utrslutande.på bensin för att de har förlångt till gas mack. Då har vi folk som knappt kan köra på gas. Där är det vettig ursäkt tycker jag. Sen finns de som hybriden de som har den för att det billigt
Frågan är vart jag skulle hamnat jag jade in likadan bil innan. Där gick.det inte att tanka gas. Men jag hade inga ekonomiska möjligheter att åtgärda... Vilken klass tillhör man då?
Min bil är en gasbil från 2010. Jag betalar knappt 500:-.per år. Då har jag även en mindre bensintank om man inte kan eller vill köra gas. Det är inte lätt att hitta gas.
Jag kan kan tänka mig att folk kör nästan uteslutande på bensin för att har för långt till gasen.
Där har vi också problemet att kör.utrslutande.på bensin för att de har förlångt till gas mack. Då har vi folk som knappt kan köra på gas. Där är det vettig ursäkt tycker jag. Sen finns de som hybriden de som har den för att det billigt
Frågan är vart jag skulle hamnat jag jade in likadan bil innan. Där gick.det inte att tanka gas. Men jag hade inga ekonomiska möjligheter att åtgärda... Vilken klass tillhör man då?
Det normala är dock tvärtom, man kånkar runt på några hundra kilo motor och drivlina som nästan aldrig behövs. Jag kör till mer än 3/4 på el...H Harald Blåtumme skrev:En nackdel med hybrid är att bilen konstant kånkar runt med några hundra kilos extralast av batterier om man inte använder batteriet i någon rimlig utsträckning, mer än för litet bromsregenereing då och då. En helt vanlig liten konventionell ICE-bil med motsvarande motoreffekt och bilstorlek skulle sannolikt gå att köra billigare pga mindre bränsleförbrukning helt enkelt.
Nej, det är förmodligen din läsförståelse som brister, flera har försökt förenkla det för dig.Bananskalare skrev:Men ditt argument är bara för att några säger att de aldrig kommer köra med eldrift? Så ska man inte subventionera hybriden? Det är ditt argument?
Så du tycker det är rätt att man inte får använda sitt eget batteri som man vill om har fått det subventionerat? Eller att man inte ska subventionera dessa alls eftersom man kan använda dessa?
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Var står det att de lovar att man ska kunna sälja stödtjänster och få stöd? Jag hittade inget uppenbart på deras site, men i deras nyheter så välkomnar de Skatteverkets ställningstagande, vilket vore skumt om de lovade att man skulle kunna sälja stödtjänster.D djac skrev:
Vet inte var eller om det står men en granne har haft kontakt med dem och fått höra detta, jag var därför nyfiken på om någon här hade haft kontakt eller köpt från dessa?K krfsm skrev:
Det är väl inte konstigare än att de slirar på sanningen för att locka kunderna kanske?
De kan sälja med avdrag och säga åt kunden att den kan nyttja batteriet till stödtjänster. Kunden begår bidragsbrott (eller vad det nu skulle vara för rubricering på det hela).
Den stora frågan är väl om företaget gör något brottsligt också? Är ett företag som 1komma5 inblandad i stödtjänsterna över huvud taget (förutom då att de säljer hård-/mjukvara som gör det möjligt att ansluta sig till detta) eller tecknas ett sådant avtal med någon annan leverantör?
De kan sälja med avdrag och säga åt kunden att den kan nyttja batteriet till stödtjänster. Kunden begår bidragsbrott (eller vad det nu skulle vara för rubricering på det hela).
Den stora frågan är väl om företaget gör något brottsligt också? Är ett företag som 1komma5 inblandad i stödtjänsterna över huvud taget (förutom då att de säljer hård-/mjukvara som gör det möjligt att ansluta sig till detta) eller tecknas ett sådant avtal med någon annan leverantör?
Oklart för mig, har ännu inte orkat prata med dem och kanske inte gör det heller men lite nyfiken ändåtveksamt skrev:Det är väl inte konstigare än att de slirar på sanningen för att locka kunderna kanske?
De kan sälja med avdrag och säga åt kunden att den kan nyttja batteriet till stödtjänster. Kunden begår bidragsbrott (eller vad det nu skulle vara för rubricering på det hela).
Den stora frågan är väl om företaget gör något brottsligt också? Är ett företag som 1komma5 inblandad i stödtjänsterna över huvud taget (förutom då att de säljer hård-/mjukvara som gör det möjligt att ansluta sig till detta) eller tecknas ett sådant avtal med någon annan leverantör?
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Deras hemsida verkar vara korrekt. Men vilken sanning som säljaren lägger fram kan säkert skilja sig från Skatteverkets regler.
Jag kan hålla med om att det kan finnas ett intresse. Hade man orkat och haft tid skulle man ringt och kollat de stora leverantörerna. För att kolla deras kunskaper
Jag kan hålla med om att det kan finnas ett intresse. Hade man orkat och haft tid skulle man ringt och kollat de stora leverantörerna. För att kolla deras kunskaper