M merbanan skrev:
Svea Solar erbjuder leasing av batterier (Homevolt från Polarium). Ca 1500kr / månad i 10 år för 6,6kWh. Så man kan få ROT på det men inte subvention.

Total kostnad blir då 150000kr+. Jag gissar att vi kommer se lägre pris på kraftelektronik i framtiden och samma gällande stationära batterier.

Kommersiella aktörer kommer att mätta marknaden tills dess att återbetalningen kommer ligga mellan 6-12 år. Att köpa överprisade batterier för stödtjänster nu är en chansning.

En rimlig investering är att välja en hybridväxelriktare nu för att kunna installera batterier om priset sjunker så pass att lagring + stödtjänster ger ok lönsamhet i framtiden.
Det är runt 40år till payoff på batteret... om du inte har subventioner
 
D Dilato skrev:
Stefan är för korkad för att förstå grundläggande juridik och legalitetsprincipen.

Lagen säger ingenting om hur tömning av batteriet får ske, bara påfyllningen.

Det som inte är förbjudet är tillåtet.
Jamen nu handlar det inte om vad lagen säger, utan vad den där s.k. experten sade, och vad som stod, i den hänvisade artikeln.
 
D djac skrev:
Exempel Helge!
Enkelt. Om jag köper en ny bil, Varför betala mer? Om jag har batterier skulle jag använda dessa.
Hur vet du att du att folk inte skulle använda sina batterier?
 
K krfsm skrev:
Det fanns tydligen ca 2000 personer som köpt enbart batterier utan att ha solanläggning, och där kan det nog bli risk för återbetalning. Men de övriga lät onekligen som om de skulle slippa krav.
Det är skillnad på fiffel och att använda batterierna på som man vill. Jag hade själv inte läst på kan jag erkänna.
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Enkelt. Om jag köper en ny bil, Varför betala mer? Om jag har batterier skulle jag använda dessa.
Hur vet du att du att folk inte skulle använda sina batterier?
De flesta går som förmånsbilar och i det sammanhanget är det ännu mindre relevant, bara att tanka och köra, varför bry sig, en del har inte ens laddmöjlighet. Cirkulerat en del såna i bekantskapskretsen, någon har väl testat ladda någon gång men de flesta aldrig.
 
D djac skrev:
De flesta går som förmånsbilar och i det sammanhanget är det ännu mindre relevant, bara att tanka och köra, varför bry sig, en del har inte ens laddmöjlighet. Cirkulerat en del såna i bekantskapskretsen, någon har väl testat ladda någon gång men de flesta aldrig.
Eftersom du har sett ett par som vägrar att ladda så gäller det alla? Det låter korkat. Den privata körningen får man betala själv för. Min erfarenhet är att man laddar bilen.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom du har sett ett par som vägrar att ladda så gäller det alla? Det låter korkat. Den privata körningen får man betala själv för. Min erfarenhet är att man laddar bilen.
De flesta gör nog det också, men ett mindre antal finns säkert som låter bli, om det sedan är av ren princip, dumhet, lathet eller vilken annan anledning som helst är mindre relevant i sammanhanget. Poängen som framfördes tidigare var ju att hybriden då ges ett bidrag/avdrag utan egentlig motprestation.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
De flesta gör nog det också, men ett mindre antal finns säkert som låter bli, om det sedan är av ren princip, dumhet, lathet eller vilken annan anledning som helst är mindre relevant i sammanhanget. Poängen som framfördes tidigare var ju att hybriden då ges ett bidrag/avdrag utan egentlig motprestation.
Motprestation... Du köper en miljöbil Här kan du välja hur el ellet bensin. du köper När du köper solceller får du bidrag om du installerar dem. Men du måste inte använda dem. Däremot batterier där går staten in och bestämmer hur du ska använda dem. Det är inte ofta.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Motprestation... Du köper en miljöbil Här kan du välja hur el ellet bensin. du köper När du köper solceller får du bidrag om du installerar dem. Men du måste inte använda dem. Däremot batterier där går staten in och bestämmer hur du ska använda dem. Det är inte ofta.
Tror inte många lägger sina egna pengar på solceller för att sen inte använda dom.
Har du några exempel på det?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Även där står det väl att stödet gäller för att generera el. Men där finns det inget rimligt alternativt användningssätt. Så det är ingen grej.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom du har sett ett par som vägrar att ladda så gäller det alla? Det låter korkat. Den privata körningen får man betala själv för. Min erfarenhet är att man laddar bilen.
Om du har läst det som gällandes alla så har du blandat inlägg, det spelar ingen roll för denna diskussionen om det är en eller alla, frågan gällde om bidraget är villkorat med hur bidragstagaren väljer att använda bidraget eller ej och svaret blir i bägge fallen -nej, subvention för batteriet utgår oavsett hur det används, tråden gäller ett annat batteri, som kan användas för att göra gott på flera sätt men där man begränsar användningen till att bara kunna bidra med en liten del av dessa fördelar.

Det är uppenbarligen korkat och den enda motivationen är att i det ena fallet har man hittat ett sätt att ytterligare subventionera fossilkonsumtion och i det andra fallet är det knutet till det som regeringen förklarat krig mot, miljö och grönenergisektorn.
 
A Argastesnickaren skrev:
Tror inte många lägger sina egna pengar på solceller för att sen inte använda dom.
Har du några exempel på det?
Inte ett endaste exempel. Jag är dock övertygad om att Det finns

Det ett exempel med solceller
 
D djac skrev:
Om du har läst det som gällandes alla så har du blandat inlägg, det spelar ingen roll för denna diskussionen om det är en eller alla, frågan gällde om bidraget är villkorat med hur bidragstagaren väljer att använda bidraget eller ej och svaret blir i bägge fallen -nej, subvention för batteriet utgår oavsett hur det används, tråden gäller ett annat batteri, som kan användas för att göra gott på flera sätt men där man begränsar användningen till att bara kunna bidra med en liten del av dessa fördelar.

Det är uppenbarligen korkat och den enda motivationen är att i det ena fallet har man hittat ett sätt att ytterligare subventionera fossilkonsumtion och i det andra fallet är det knutet till det som regeringen förklarat krig mot, miljö och grönenergisektorn.
Om du inte hade varit så negativ till laddhybrider hade det varit roligare.
För din avsky speglar väldigt mycket det du skriver. Du tror på fullaste allvar att man köper en hybrid för att bara köra på bensin?
En hybridbil har en mindre tank så den är inte så rolig.
Självklart finns det idioter som vägrar använda el. De som förmånsbil kommer säkerligen uppmana sina anställda att köra på el så mycket som möjligt. Så chefen lär bli förbannad när bensinräkningen är lika hög som vanlig.
När jag tittade på en laddhybrid så var det för att kunna köra på el.
Nackdelen med hybrid är att batteriet blir mindre för att få plats med men bensin tank dom är mindre
Men jag gillar hybriden.
laddhybriden får bidrag för du kan köra bilen på el. Om du tror att bidraget är för att stötta bensinbilen. Då undrar jag vilken värld du lever i. Men jag betalar gärna mer för en bil
som jag måste tanka oftare bara för att få bidraget?
Då är det väl tur att man skippat bidraget

Undra om du kommer förstå när jag säger att om man leasar bilen, så kommer man märka avdraget lika tydligt som när du lånar pengar till bilen.
Jag tycker det är bra att man tagit bort det bidraget.
Bidraget på batterierna kan man ta bort så länge man ska styra användandet.
Å andra sidan eftersom jag anser att bidraget på solceller bör läggas ner helt. Då hänger batteriet självklart med.
Om det går att få solceller lönsamt utan bidrag då finns det ingen anledning att bidra.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du inte hade varit så negativ till laddhybrider hade det varit roligare.
För din avsky speglar väldigt mycket det du skriver. Du tror på fullaste allvar att man köper en hybrid för att bara köra på bensin?
En hybridbil har en mindre tank så den är inte så rolig.
Självklart finns det idioter som vägrar använda el. De som förmånsbil kommer säkerligen uppmana sina anställda att köra på el så mycket som möjligt. Så chefen lär bli förbannad när bensinräkningen är lika hög som vanlig.
När jag tittade på en laddhybrid så var det för att kunna köra på el.
Nackdelen med hybrid är att batteriet blir mindre för att få plats med men bensin tank dom är mindre
Men jag gillar hybriden.
laddhybriden får bidrag för du kan köra bilen på el. Om du tror att bidraget är för att stötta bensinbilen. Då undrar jag vilken värld du lever i. Men jag betalar gärna mer för en bil
som jag måste tanka oftare bara för att få bidraget?
Då är det väl tur att man skippat bidraget

Undra om du kommer förstå när jag säger att om man leasar bilen, så kommer man märka avdraget lika tydligt som när du lånar pengar till bilen.
Jag tycker det är bra att man tagit bort det bidraget.
Bidraget på batterierna kan man ta bort så länge man ska styra användandet.
Å andra sidan eftersom jag anser att bidraget på solceller bör läggas ner helt. Då hänger batteriet självklart med.
Om det går att få solceller lönsamt utan bidrag då finns det ingen anledning att bidra.
djac kanske inte tror det, men har hört/sett/förstått att det förekommer. Jag vill minnas att jag läst det i någon tråd här på byggahus om just detta. Någon som fått en hybrid av jobbet och inte kunde få ersättning för att ladda hemma och att möjligheten inte fanns på jobbet. Av principskäl valde den därför att inte ladda bilen hemma.
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du inte hade varit så negativ till laddhybrider hade det varit roligare.
För din avsky speglar väldigt mycket det du skriver. Du tror på fullaste allvar att man köper en hybrid för att bara köra på bensin?
En hybridbil har en mindre tank så den är inte så rolig.
Självklart finns det idioter som vägrar använda el. De som förmånsbil kommer säkerligen uppmana sina anställda att köra på el så mycket som möjligt. Så chefen lär bli förbannad när bensinräkningen är lika hög som vanlig.
När jag tittade på en laddhybrid så var det för att kunna köra på el.
Nackdelen med hybrid är att batteriet blir mindre för att få plats med men bensin tank dom är mindre
Men jag gillar hybriden.
laddhybriden får bidrag för du kan köra bilen på el. Om du tror att bidraget är för att stötta bensinbilen. Då undrar jag vilken värld du lever i. Men jag betalar gärna mer för en bil
som jag måste tanka oftare bara för att få bidraget?
Då är det väl tur att man skippat bidraget

Undra om du kommer förstå när jag säger att om man leasar bilen, så kommer man märka avdraget lika tydligt som när du lånar pengar till bilen.
Jag tycker det är bra att man tagit bort det bidraget.
Bidraget på batterierna kan man ta bort så länge man ska styra användandet.
Å andra sidan eftersom jag anser att bidraget på solceller bör läggas ner helt. Då hänger batteriet självklart med.
Om det går att få solceller lönsamt utan bidrag då finns det ingen anledning att bidra.
Du läser oerhört dåligt och klistrar åsikter på folk.

Kommer subventionen med krav på att man laddar batteriet eller ej, det är frågan, vet du inte svaret kan du få kolla upp det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.