A Argastesnickaren skrev:

Skatteverket: Detta gäller för solcellsbatterier – om du vill sälja el​

UPPDATERAD IDAG 17:02PUBLICERAD IDAG 16:40
Villaägare med solcellsbatterier – som kan lagra el som solcellerna producerar – har kunnat tjäna en bra peng på att hyra ut sina batterier.
Men vilka skatteavdrag får man göra om man vill sälja sin lagrade el? Skatteverket kommer med ett tydligt besked.
Tidigare har både privatpersoner och företag som köper solcellsbatterier för att lagra el, fått ett skatteavdrag på 50 procent av inköpskostnaden, dock max 50 000 kronor.
Batterierna har man sedan kunnat hyra ut och tjäna pengar på. En del har tjänat ett par tusenlappar i månaden. Men Skatteverket har nu sagt att man inte ska kunna få både ett skatteavdrag samt tjäna pengar på samma produkt.
Men om man nu ska tolka ordagrant vad experten säger i videon till den artikeln så får batteriet bara användas till att lagra egenproducerad el. Så då får man inte använda elen - bara lagra den :). Ha ha ha...
 
D
S StefanMJ skrev:
Men om man nu ska tolka ordagrant vad experten säger i videon till den artikeln så får batteriet bara användas till att lagra egenproducerad el. Så då får man inte använda elen - bara lagra den :). Ha ha ha...
Det viktiga är att man motarbetar sol och vind, det är i den kontexten som detta blir motiverat, tidigare användning stod i strid mot kulturkriget och det är därför detta är så viktigt.

Enligt regeringens uppskattning har vi 30 miljoner hushåll med batterier nu *ironi*
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Först tillät de avdrag , sedan inte. Vi behöver väl inte tvista om pågens skägg?
Har de tillåtit avdrag? Är det inte bara så att man kommer med ett förtydligande?
Även om man med lite vilja skulle kunna tolka som att det är tillåtet. Tolkningen att det inte är tillåtet är en mycket mer trolig tolkning och enklare tolkning.
Som jag förstått det så är det här ett förtydligande. Inte att man gjort en annan tolkning tidigare.
Däremot var det fler här som ansåg att skv hade fel. Själv har jag velat tro det. Jag drev den teorin ett tag. mesta dels för att visa att det går.
Huruvida pågen har skägg eller inte vet jag inte inte heller om påven har det. Han kan ha rakat av det. 😉

Så enligt mig. Man har inte officiellt godkänt det inte.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har de tillåtit avdrag? Är det inte bara så att man kommer med ett förtydligande?
Även om man med lite vilja skulle kunna tolka som att det är tillåtet. Tolkningen att det inte är tillåtet är en mycket mer trolig tolkning och enklare tolkning.
Som jag förstått det så är det här ett förtydligande. Inte att man gjort en annan tolkning tidigare.
Däremot var det fler här som ansåg att skv hade fel. Själv har jag velat tro det. Jag drev den teorin ett tag. mesta dels för att visa att det går.
Huruvida pågen har skägg eller inte vet jag inte inte heller om påven har det. Han kan ha rakat av det. 😉

Så enligt mig. Man har inte officiellt godkänt det inte.
Nej, precis. Tyst medgivande kan vi kalla det. De som installerande batterier 2023 och anslöt sig till t.ex. Checkwatt kommer inte bli krävda på avdraget/bidraget i efterhand. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är min tolkning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, precis. Tyst medgivande kan vi kalla det. De som installerande batterier 2023 och anslöt sig till t.ex. Checkwatt kommer inte bli krävda på avdraget/bidraget i efterhand. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är min tolkning.
Precis så sa hon.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...ler-for-solcellsbatterier-om-du-vill-salja-el

Orättvist mot dom som vill göra samma sak nu, javisst, men det är väl samma som elbilsbonusen som försvann över en natt...
S StefanMJ skrev:
Men om man nu ska tolka ordagrant vad experten säger i videon till den artikeln så får batteriet bara användas till att lagra egenproducerad el. Så då får man inte använda elen - bara lagra den :). Ha ha ha...
Man får titta på kontext när man tolkar vad som sägs.

I detta fallet är det att man får inte lagra annan el än egenproducerad (i ett skattesubventionerat batteri).
Alltså, inte köpa el från nätet för att lagra den och definitivt inte för att sälja den vidare senare.

Att det är det som sålts in är tydligt i denna text från Wettersol som säljer detta:
Att investera i ett solcellsbatteri lägger grunden för ett energieffektivt hem.

Batteriet gör det möjligt att köpa elen när den är som billigast för att lagra den till senare.

Du har även möjlighet att ansluta ditt batteri till stödtjänster för att tjäna pengar genom att stabilisera elnätet.

https://www.wettersol.se/batteri/villa/

Vi skattebetalare tjänar väl inget på att batteriägare laddar från nätet, tvärtom höjer det väl priset när efterfrågan ökar så varför ska vi bidra med subventioner?
 
D Dilato skrev:
Precis så sa hon.
[länk]

Orättvist mot dom som vill göra samma sak nu, javisst, men det är väl samma som elbilsbonusen som försvann över en natt...

Man får titta på kontext när man tolkar vad som sägs.

I detta fallet är det att man får inte lagra annan el än egenproducerad (i ett skattesubventionerat batteri).
Alltså, inte köpa el från nätet för att lagra den och definitivt inte för att sälja den vidare senare.

Att det är det som sålts in är tydligt i denna text från Wettersol som säljer detta:
Att investera i ett solcellsbatteri lägger grunden för ett energieffektivt hem.

Batteriet gör det möjligt att köpa elen när den är som billigast för att lagra den till senare.

Du har även möjlighet att ansluta ditt batteri till stödtjänster för att tjäna pengar genom att stabilisera elnätet.

[länk]

Vi skattebetalare tjänar väl inget på att batteriägare laddar från nätet, tvärtom höjer det väl priset när efterfrågan ökar så varför ska vi bidra med subventioner?
Det står så här i texten i SVT-artikeln:
"...om man vill ha skattereduktion för batterier så ska man använda dem till att lagra egenproducerad el, det är därför man får så hög skattereduktion. Om man har tänkt att använda dem till annat också så kan man inte få skattereduktion, säger Pia Blank Thörnroos som är skattejurist på Skatteverket."

Alltså - ordagrant i klartext: Man får alltså överhuvudtaget inte använda den el som är lagrad i batteriet, batteriet får endast användas till att lagra egenprod. el! Jajamensan! Ha ha ha..
För någon annan "kontext" finns det inte i artikeln.
 
Lagra innebär att man sparar något för att använda det vid ett annat tillfälle.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Stefan är för korkad för att förstå grundläggande juridik och legalitetsprincipen.

Lagen säger ingenting om hur tömning av batteriet får ske, bara påfyllningen.

Det som inte är förbjudet är tillåtet.
 
D Dilato skrev:
Stefan är för korkad för att förstå grundläggande juridik och legalitetsprincipen.

Lagen säger ingenting om hur tömning av batteriet får ske, bara påfyllningen.

Det som inte är förbjudet är tillåtet.
Nu var du lite väl hård i tonen Lite tråkigt.

Man får uttrycka sig mer sansat. Som alla gånger du velat be mig fara och flyga.

Dock tror jag att han driver med oss.
De Säger inget om hur man ska tömma batteriet. Lagra innebär inte automatiskt att man måste ta ut något.
Man måste få använda den el man lagrat. Det är en sådan sak som kan anses självklar. Man får använda den för att driva sitt eget hus. däremot inte sälja elen.
 
  • Wow
StefanMJ
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu var du lite väl hård i tonen Lite tråkigt.

Man får uttrycka sig mer sansat. Som alla gånger du velat be mig fara och flyga.

Dock tror jag att han driver med oss.
De Säger inget om hur man ska tömma batteriet. Lagra innebär inte automatiskt att man måste ta ut något.
Man måste få använda den el man lagrat. Det är en sådan sak som kan anses självklar. Man får använda den för att driva sitt eget hus. däremot inte sälja elen.
Och tyvärr skjuter detta alla tankar på att få ekonomiskt utbyte av batterilagring i sank. I den mån det alls var möjligt så byggde det på en 50% subvention av investeringen, samt sk stödtjänster.

Nu (och inte då heller) är det inte aktuellt med stödtjänster med den 50% subventionen, återstår att antingen se en ekonomi i att skaffa batterier och köra med stödtjänster utan denna 50% subvention, eller att köra utan stödtjänster och att dra nytta av denna 50% subvention.

Bara att dra fram kalkylatorn och räkna på det.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Och tyvärr skjuter detta alla tankar på att få ekonomiskt utbyte av batterilagring i sank. I den mån det alls var möjligt så byggde det på en 50% subvention av investeringen, samt sk stödtjänster.

Nu (och inte då heller) är det inte aktuellt med stödtjänster med den 50% subventionen, återstår att antingen se en ekonomi i att skaffa batterier och köra med stödtjänster utan denna 50% subvention, eller att köra utan stödtjänster och att dra nytta av denna 50% subvention.

Bara att dra fram kalkylatorn och räkna på det.
Om man max kan få 50000 i stöd och man faktiskt får i storleksordningen 30000-40000 per år i inkomst, så förlängs inte tiden så mycket. Men det finns förstås risk att ersättningen sjunker snabbt när många vill tjäna snabba pengar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, precis. Tyst medgivande kan vi kalla det. De som installerande batterier 2023 och anslöt sig till t.ex. Checkwatt kommer inte bli krävda på avdraget/bidraget i efterhand. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är min tolkning.
Det fanns tydligen ca 2000 personer som köpt enbart batterier utan att ha solanläggning, och där kan det nog bli risk för återbetalning. Men de övriga lät onekligen som om de skulle slippa krav.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
H Harald Blåtumme skrev:
Och tyvärr skjuter detta alla tankar på att få ekonomiskt utbyte av batterilagring i sank. I den mån det alls var möjligt så byggde det på en 50% subvention av investeringen, samt sk stödtjänster.

Nu (och inte då heller) är det inte aktuellt med stödtjänster med den 50% subventionen, återstår att antingen se en ekonomi i att skaffa batterier och köra med stödtjänster utan denna 50% subvention, eller att köra utan stödtjänster och att dra nytta av denna 50% subvention.

Bara att dra fram kalkylatorn och räkna på det.
Jag ser det som att risken ökar, man kan köpa nu med bidrag och spekulera i att man kan använda batteriet bättre framöver. Tror inte att detta kommer hålla och sen är frågan hur länga man skulle vara bunden av detta, som inte heller är besvarad, som sagt så haltar detta gravt mot andra bidrag som inte alls innehåller den här typen av beteenderegleringar.

Detta är ju uppenbarligen en åtgärd för att få ryggdunkningar från pöbeln som har tränats i att avsky solpaneler.
 
Vilka bidrag kan du få utan att uppfylla kraven för bidraget?

Jag kan garantera att stödtjänster är näst intill meningslösa inom ett eller ett par år. Lite som elcertifikaten är nu. Det kommer att byggas mängder av kommersiella batterier som mättar marknaden. Så om något år blir den här diskussionen fullständigt meningslös.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Vilka bidrag kan du få utan att uppfylla kraven för bidraget?

Jag kan garantera att stödtjänster är näst intill meningslösa inom ett eller ett par år. Lite som elcertifikaten är nu. Det kommer att byggas mängder av kommersiella batterier som mättar marknaden. Så om något år blir den här diskussionen fullständigt meningslös.
Hybridbilar får bidrag bara för att de innehåller ett batteri, det behöver aldrig användas. Bidrag för energieffektivisering med förhinder om att höja innetemperaturen, eller öppna fönster.

Jag kan inte komma på något som har den typen av beteenderegleringar, bara ytterligare en åtgärd i riktningen att man vill detaljstyra hur folk lever.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.